Vi har en ganska klar bild över hur vi vill att vårt hus ska bli. Det ska vara byggt i sten, ha en öppen planlösning med öppet till nock i halva huset. Ca 10x15 m. Inga krångligheter kan man tycka. Vi har ritat upp en egen ganska detaljerad skiss, och undrar nu hur vi ska gå till väga? Ska vi lämna vår skiss till en arkitekt som hjälper oss att rita upp det? Eller ska vi vända oss direkt till någon byggfirma? Eller kanske till någon husfirma som levererar nyckelfärdiga hus, trots att vi inte hittat något som riktigt passar oss? Hur ser prisbilden ut för de olika alternativen? Vi är gröna på området och tar emot alla råd vi kan få!

Tacksamma för svar!
 
Vi ska bygga ett 1-planshus på ca 180 kvm med Lammiblock. Vi ritade planlösningen och sedan fick en ingenjörsbyrå göra dimensionering av grund och hus vilket kostade ca 25 kkr inkl moms. Huset påminner om Herrgården från Myresjöhus.

Mvh Peter
 
Det låter som det kan vara något för oss! Vad kommer kalaset att kosta med jobb och material? Ingenjörsfirma, är det samma sak som arkitektfirma..? Får man fråga varför ni väljer att bygga på det viset, och inte välja tex. Herrgården från Myresjöhus istället?
 
Jag hade pratat med och lämnat mina skisser till en arkitekt. Kataloghus i all ära men de är ritade för att passa så många som möjligt inte för att passa ER. En egen arkitekt tittar på era önskemål endast. Och en duktig arkitekt kan mycket väl spara er pengar. Säg att han kan spara er 5-10 m2 i smarta lösningar, det är mycket pengar i byggkostnader. Nu säger jag inte att man ska anlita en arkitekt för att spara pengar utan först och främst för att ni ska få det hus ni drömmer om. En arkitekt kostar självklart en hel del, allt beroende på hur mycket han/hon är involverad.

Även om jag skulle ha ganska klara idéer om hur jag vill att mitt hus ska vara och har en del skisser så tvekar jag inte att gå till en arkitekt för att få de förädlade och för att rita bort "osmarta lösningar".
 
nektarin skrev:
Ingenjörsfirma, är det samma sak som arkitektfirma..?
Nej, inte alls. Ingenjörsfirman fixar konstruktionsritningar. De tar inte det estetiska - det gör däremot arkitekten. Arkitekten gör inte konstruktionsritningar utan ritar och utformar den estetiska delen jämte planlösningar - just detta som nämnts tidigare kan, såvida arkitekten är duktig, spara en hel del slantar när det gäller välutnyttjade kvadratmetrar, material etc. Större arkitektbyråer har egna ingenjörer just för konstruktionsritningarna.

Tänk också på att husföretagens standardhus (idag ofta med vissa möjligheter att modifiera för kund) normalt också är ritade av arkitekter så både arkitekt- och konstruktionskostnaden är inbakat i huspriset (tillika försäljningskontor, säljare etc).

Det behöver alls inte bli dyrare att bygga 'eget' arkitektritat hus med 'egen' byggare - tom på generalentreprenad. Allt beror helt enkelt på vilket folk man får tag på och deras respektive yrkesskicklighet. Men jag erkänner att detta senare inte har varit lätt :).
 
Kalleman skrev:
Jag hade pratat med och lämnat mina skisser till en arkitekt. Kataloghus i all ära men de är ritade för att passa så många som möjligt inte för att passa ER. En egen arkitekt tittar på era önskemål endast.
........
Även om jag skulle ha ganska klara idéer om hur jag vill att mitt hus ska vara och har en del skisser så tvekar jag inte att gå till en arkitekt för att få de förädlade och för att rita bort "osmarta lösningar".
Håller med!
Att anlita en arkitekt några timmar kan vara mycket väl investerade pengar.
De har en annan blick för samband och kan dessutom bygglagstiftningens krav.

Trots att jag jobbat med byggeri i måååånga år så kan en arkitekt se andra möjligheter och lösningar som jag missat.

Därefter kan man ta sina arkitektskisser till en byggare som fixar resten.
 
Jag håller med dem som tycker att du skall gå till en arkitekt det är väl (i mitt tycke) välinvesterade pengar. Kostnaden blir inte så stor om du ser till hela husprojektets kostnad. Arkitekten kan bidra med mycket värdefull input som ni sedan kan spaaara pengar på i byggprocessen. så har vi gjort.

lycka till!
 
Håller med om att ni absolut anlita en arkitekt för att rita rent era skisser, men inte för att han ska spara utrymme. Så mycket mer kostar det inte att göra huset två meter längre när man bygger nytt. En arkitekt kommer också med värdefulla synpunkter som ni kanske inte har tänkt på som t.ex. klädkammare eller utrymme runt köksbord. Det finns både billiga och dyra arkitekter så det går att komma undan ganska billigt om man dessutom har ganska mycket färdigritat innan.

Vi höll på att missa konstruktionsritningar och fick som tur var tag på en konstruktör som snabbt kunde hjälpa oss att beräkna på belastning ovan dörrar och fönster för just stenhus.
Se mer på HUSBYGGET.SE där det finns bilder på vårt husbygge. Låter som att vi har lika planlösning. Lycka till!
 
Bacon skrev:
Håller med om att ni absolut anlita en arkitekt för att rita rent era skisser, men inte för att han ska spara utrymme. Så mycket mer kostar det inte att göra huset två meter längre när man bygger nytt. En arkitekt kommer också med värdefulla synpunkter som ni kanske inte har tänkt på som t.ex. klädkammare eller utrymme runt köksbord. Det finns både billiga och dyra arkitekter så det går att komma undan ganska billigt om man dessutom har ganska mycket färdigritat innan.

Vi höll på att missa konstruktionsritningar och fick som tur var tag på en konstruktör som snabbt kunde hjälpa oss att beräkna på belastning ovan dörrar och fönster för just stenhus.
Se mer på HUSBYGGET.SE där det finns bilder på vårt husbygge. Låter som att vi har lika planlösning. Lycka till!
Ert hus ser verkligen mycket intressant ut. Hur mycket kommer det att kosta? Har ni fler bilder? Vilket uppvärmningssytem ska ni ha? Vet ni om frånluftsvärmepump fungerar bra i stenhus?
 
Håller med ovanstående svar om att anlita arkitekt!

Jag tycker i och för sig att ni kan ta med era skisser och gå till en husfirma och ha en "öppen dialog" med dem kring era funderingar. Deras "kataloghus" är ändå i huvudsak tänkta som inspiration och de är i de flesta fall beredda att bygga efter kundens önskemål utan något särskilt tillägg för det. Jag skulle tro att det särskilt gäller husföretag som bygger i "sten".

När det gäller byggkostnad, som jag tror att du frågade efter, men som ingen kommenterat, är min uppfattning att prisskillnaden mellan "kataloghus" och "arkitektritat" är försumbar när det gäller en totalentreprenad för ett stenhus (läs lättbetong).

I vår upphandling för ett arkitekritat 1-plans hus i lättbetong har anbuden legat mellan 15-18 000/kvm. Vi kikade även på ett par kataloghus och hamnade då mellan 16- 18 000 beroende på tillval/standard.

För övrigt rekommenderar jag att du lägger lite tid på att mysa runt på det här forumet och även kika på lite bloggar över husbyggen som många av medlemmarna lagt ut - mycket givande.

Lycka till!
 
Nektarin:
Såg att du efterfrågade frånluftspump, du blir säkert erbjuden en Nibe 360 eller IVT 490, men glöm dom pumparna. Det är rena skiten, en förtäkt elberedare skulle jag vilja säga, de ger som max bara ut 2 kwh +de inbyggda elpatronerna.
Du bör ta en titt på Comfortzones frånluftsvärmepumpar, de har en på 5 Kwh och en nyare modell nu med 6.5 kwh. Mao i stort sett lika bra som att borra efter bergvärme, men åtskilligt mycket billigar.
Jag har själv en comfortzone på 5 Kvwh, den gör åt 6000kwh/ år för uppvärmning av huset och varmvatten. Vi har även en kakelugn för de kallaste dagarna under året och uppskattar att vi kankse får ca:3000 kwh ifrån den.
Så här ser vårat hus ut: Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Där hittar du också länk till comfortzones hemsida

Olof
 
Tack för tipset av comfortzone, de verkar ju vara kanon. Lustigt att man inte hört om dem tidigare. Man inser hur viktigt det är med marknadsföring. Syns man inte så finns man inte. Vad fick du betala för din FVP installation? Jag hittar inga priser på comfortzones hemsida.
 
Ce 50 kostar ca: 60000 i inköp, jag har installerat min själv så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Jag tror att du kanske kan hitta lite installations siffror på Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum! och under frånluftpumpar.

Comfortzones pumpar har scrollkompressorer, alltså byggda som en bergvärme anläggning och har vartalsstyrning på kompressorn.

Olof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.