Har köpt hus och funderar över detta med internet. Hur vet jag då om jag har fiber? Tidigare ägaren vet inte, var en gammal dam.

Jag hittar två mackapärer som jag bifogar bild på. Är det någon som utifrån dessa bilder kan avgöra vad det är vi har för något?
 
  • En vit fiberanslutningsbox monterad på en vägg, troligtvis för internetuppkoppling via fiber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet nätverksskåp med synliga kablar och komponenter, frågar om det är fiberanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enheten på väggen med texten "CISCO" som kan vara en del av ett fiberoptiskt nätverkssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Du har fiber. Kanske du skulle ringa till perspektiv bredband? Telefonnumret står på den vita boxen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den vita är fiberomvandlare/medieomvandlare.

Den svarta är en router med iptelefon.
Den kan du ta bort, för jag gissar ni använder mobiltelefon.
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du har fiber. Kanske du skulle ringa till perspektiv bredband? Telefonnumret står på den vita boxen.
Tack för svaret! Jag har faktiskt försökt med det, men numret har ingen abonnent. Misstänker att företaget inte finns längre. Men jag får såklart undersöka det vidare, ville bara kolla om det var någon som enkelt kunde säga om det var fiber eller ej, då vi skulle behöva beställa internet nu snarast!
 
T TheGame skrev:
Den vita är fiberomvandlare/medieomvandlare.

Den svarta är en router med iptelefon.
Den kan du ta bort, för jag gissar ni använder mobiltelefon.
Tack för ditt svar! Den fungerar alltså inte som router till fibern också? Utan endast för iptelefon? I så fall tar vi bort den.
 
Koppla in en dator med ethernetkabel till den vita fiberomvandlaren, försök gå till valfri internetsida, så ska det (oftast) komma upp en sida med information om bredbandet i fråga.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Vart tar den grå sladden i den svarta boxen vägen?
Borde det inte vara en nätadapter till fiber oxen åxå?
 
Fairlane
Den svarta fungerar säkert som router till allt, men sen är ju frågan om det är den du vill ha.

Kanske är det här de som äger fibern: länk
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vart tar den grå sladden i den svarta boxen vägen?
Borde det inte vara en nätadapter till fiber oxen åxå?
Den saknas på bilden.
Det är en Intenoswitch med fibergränssnitt monterad i bakstycke.
 
T ttooove skrev:
Jag har faktiskt försökt med det, men numret har ingen abonnent.
Fråga några grannar. Det är nog hög sannolikhet att även de har samma fiberlösning och vet vem som är leverantör.
 
harry73
Mediaomvandlare har du i alla fall, men om det betyder att fibern är ansluten och fungerar är en annan fråga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sök på företagsnamnet som står ovanför telefonnumret. Då hittar du information vem som är nätägare.
Detta är en fiberanslutning.
 
N nypa skrev:
Sök på företagsnamnet som står ovanför telefonnumret. Då hittar du information vem som är nätägare.
Dum fråga kanske - men behöver jag använda denna leverantör för själva fiberavtalet? Jag hade fått uppfattningen om att jag kunde välja fritt bland olika bolag som tillhandahåller bredband/tv via fiber.
 
T ttooove skrev:
Tack för svaret! Jag har faktiskt försökt med det, men numret har ingen abonnent. Misstänker att företaget inte finns längre. Men jag får såklart undersöka det vidare, ville bara kolla om det var någon som enkelt kunde säga om det var fiber eller ej, då vi skulle behöva beställa internet nu snarast!
Alltså ...... på https://www.perspektivbredband.se/ går bl.a. att läsa

"Svenska Stadsnät Perspektiv, som under en tid ingått i Svenska Stadsnät AB, blir från och med den 1 maj 2018 en del av Telia Sverige AB. I samband med att vi förenklar bolagsstrukturen och ser över organisationen i Telia så kommer Svenska Stadsnäts verksamhet att integreras in i Telia Sverige AB."

samt samma telefonnummer som du redan testat att ringa utan framgång.

En hejdundrande chansning baserat på vad som framgår av informationen på den länkade webbsidan ........... ett samtal till Telia tror jag är det som mest sannolikt leder dig till en fungerande internetanslutning.

Men som någon redan nämnt så saknar fiberomvandlaren (den vita boxen) nätadapter så om den inte finns lär du hur som helst inte få igång det innan du fixat en ny sådan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T ttooove skrev:
Dum fråga kanske - men behöver jag använda denna leverantör för själva fiberavtalet? Jag hade fått uppfattningen om att jag kunde välja fritt bland olika bolag som tillhandahåller bredband/tv via fiber.
Helt omöjligt för oss att svara på eftersom vi inte vet vilket nät du är ansluten till. Fråga en granne, googla på "Färskingvägen, Bondestad fiber" eller kolla med någon av dom större internetlev. som t.ex. Bahnhof. På Bahnhofs webbsida så klickar man på beställ och fyller i sin adress för att se om dom kan lev.

Men som sagt, våga prata med grannarna är nog det allra bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.