Hej, min sambo och jag äger ett Rikshus byggt 1952, vi håller på att renovera ett rum i källaren där ca 60 respektive 80 cm av båda ytterväggarna är under mark, där vi nu kontrollerar fukten i väggarna.

Fråga 1 - Vet någon mer exakt vad detta är för material, hålbetong, lecablock lättbetong, annat?

Fråga 2 - Jag har hyrt en fuktmätare där bifogad avläsningstabell följde med, vilken rad bör jag utgå ifrån eller vet någon i forumet mer mellan vilka värden väggarna bör ligga mellan innan man tar åtgärd?

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning,
Joel & Nathalie
 
  • Renoveringsprojekt som visar en närbild av ett hörn av en källarvägg av möjligtvis hålbetong eller lättbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad betongvägg med frågor om materialtyp och fuktavläsningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av en källarvägg nära ett fönster, med synligt skadat material och isolering, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med synliga block av okänt material och en delvis synlig vit rörledning, indikationer på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av källarrum med avskalade väggar och synlig fukt, rör längs väggen, litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i källarrum med skadat gips på betongvägg och fönster med järngaller ovanför marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avläsningstabell för fuktmätare med indikativa värden för olika byggmaterial som lättbetong och lecablock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt vanliga betonghålsten i väggen.
 
Stort tack för snabbt svar, kan vi då helt gå på rad C, när vi läser av fuktmätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.