Jag står i startgroparna för att ta in anbud på att panela om huset.

Efter förra årets galna virkespriser så har det varit ganska tyst om detta i år tycker jag. Försöker googla och läsa men några snygga grafer över priset på virket som sträcker sig över 2022 hittar jag inte.

Hur är det egentligen? Har virkespriserna gått ner än eller är det läge att vänta en stund till?
 
Det har i alla fall inte hänt nåt på Tryckimpregnerat.
Och om jag kikar i kristallkulan så ser jag inget om några prissänkningar.
 
Så länge oljan går i taket så lär timmer följa med, nu går iofs dessa inte hand i hand men dom behöver varandra.
 
  • Börsdata för timmer-terminer kontrakt med värde 1.458,40 upp 17,40 och procentuell förändring på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tipsa om Danske Banks "Skog och Ekonomi" som kom ut nu i mars. Här kan du få ingående analys av läget.
Men för att svara på din fråga genom ett utdrag ur rapporten: "Sågbranschen indikerar prishöjningar på uppemot 20 % under våren från redan höga nivåer."

 
Y Yatzyn skrev:
Kan tipsa om Danske Banks "Skog och Ekonomi" som kom ut nu i mars. Här kan du få ingående analys av läget.
Men för att svara på din fråga genom ett utdrag ur rapporten: "Sågbranschen indikerar prishöjningar på uppemot 20 % under våren från redan höga nivåer."
Det låter förskräckligt. Verkar som att det är bättre att fortsätta kladda färg på det dåliga virket man har. Det är orimligt att betala 350 000 för att få det utbytt
 
Har lite samma fundering, tänkte sätta igång ett större renoveringsprojekt i höst och får kalla fötter när jag läser att virkespriserna är rekordhöga. Kan det vara lönt skjuta på projektet ett år eller är det dumt att tro att priserna kan bli lägre igen?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Har lite samma fundering, tänkte sätta igång ett större renoveringsprojekt i höst och får kalla fötter när jag läser att virkespriserna är rekordhöga. Kan det vara lönt skjuta på projektet ett år eller är det dumt att tro att priserna kan bli lägre igen?
Min gissning är att trävaruproducenterna märker att det ju går oväntat bra att få ut höga priser på trä (konsumenterna står i kö ändå), så priserna lär inte sjunka än på ett bra tag.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Har lite samma fundering, tänkte sätta igång ett större renoveringsprojekt i höst och får kalla fötter när jag läser att virkespriserna är rekordhöga. Kan det vara lönt skjuta på projektet ett år eller är det dumt att tro att priserna kan bli lägre igen?
Tillgången på mogen gran att såga för sågverken är inte så stor efter barkborrens härjningar de sista 4 åren, det är lika bra att bygga nu då det fortfarande går att få tag i skapligt virke.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Stockpriserna har knappt stigit alls för oss skogsägare så det handlar mer om brist på prisdumpad rysk råvara från baggböleriets förlovade land än verklig brist på råvara
 
  • Gilla
KarinAr och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Stockpriserna har knappt stigit alls för oss skogsägare så det handlar mer om brist på prisdumpad rysk råvara från baggböleriets förlovade land än verklig brist på råvara
Men det är väl konstigt att inte priserna stigit för er producenter? Borde det göra till följd av de övriga problemen. Tror du det finns chans att konsumentpriserna sjunker framöver eller kan det bli ännu dyrare?
 
A
Hur fler som väntar desto mindre efterfrågan, desto mindre inflation, desto lägre priser osv osv - eller?

USA behöver HÖGRE arbetslöshet för att bromsa inflationen - och rädda ekonomin. Det säger en del..

Så att gissa priser närmaste året/åren är nog helt omöjligt att gissa t o m för den mest insatta.
 
Priserna går inte ner. Herrarna har märkt att det går att höja vinstmarginalen och skylla på andra omständigheter och då kör man på och höjer så länge det går. Nog vet man var det kommer att sluta när det plötsligt tar stopp och ingen vill konsumera mera.

Nåja, till nästa sommar ska jag såga mitt eget virke, dagens prisnivå är helt oacceptabel. Det är virke och inte guld det handlar om.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Ja om man har egen skog och tillgång till sågverk inom rimligt avstånd och en hyfsat arbetsför kropp så finns det strängt taget inget ekonomiskt försvarbart alternativ till egenproducerat virke i det här läget.

Problemet är att de stora skogsbolagen har så stor makt över skogsbruket och virkesmarknaden att lagen om tillgång och efterfrågan inte gäller. De kan hålla kvar producentpriserna år efter år på lägsta möjliga nivå där folk ännu hugger i ställe för att låta skogen stå. Oberoende av marknadsläget.

Konsumentpriserna kommer säkert att gå ned om några år men jag skulle gissa att det blir sänkningar på några procent som kommer att slås upp stort i marknadsföringen. Några riktiga prisfall väntar jag mig inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.