richardtenggren
Luftbild av en trädgård med markerade begränsningsslingor för en robotgräsklippare och tillfälliga odlingskragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har klickat hem en 415X! :love:
Men funderar lite på placeringen av basstationen och slingorna, den röda är slutgiltig placering av begränsningsslingan, de gula är tillfälliga dragningar på grund av omständigheter så som att grannens staket står på vår tomt och att vi bara grovplanerat tomten där bakom stenhögen(den är dock borta!).
Det röda rektanglarna är tillfälliga odlingskragar :)
Den blå pilen illustrerar basstation och guideslinga.

Kommer jag behöva guideslingan? :)

Ett alternativ till placeringen av basstationen är i slutet av guideslingen, under entrétrappen. Det blir ju lite trängre kanske, men den blir mer skyddad.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
[bild]

Har klickat hem en 415X! :love:
Men funderar lite på placeringen av basstationen och slingorna, den röda är slutgiltig placering av begränsningsslingan, de gula är tillfälliga dragningar på grund av omständigheter så som att grannens staket står på vår tomt och att vi bara grovplanerat tomten där bakom stenhögen(den är dock borta!).
Det röda rektanglarna är tillfälliga odlingskragar :)
Den blå pilen illustrerar basstation och guideslinga.

Kommer jag behöva guideslingan? :)

Ett alternativ till placeringen av basstationen är i slutet av guideslingen, under entrétrappen. Det blir ju lite trängre kanske, men den blir mer skyddad.
Vi har kört vår 330X i 7-8år, utan guider. Först sista åren den inte hittat/hunnit hem.
Förra helgen drogs båda guiderna ut för att komma till rätta med avbrott på begränsningsslingan.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Det blir nog bra det där. Man rekommenderar att ha laddaren på den största ytan, så jag skulle ha den som i grundförslaget. Kanske bygga etg hus åt den så roboten inte står och laddar i direkt solljus långt in på dagen. Det lär slita en del på batteriet om det blir för varmt.

Vad gället guiden så mjuka upp kurvorna lite. Hellre 2*45 än en 90 graderssväng. Bra att veta är också att klipparen går på vänster sida om guiden mot laddstationen till, så håll ut en bit från huset.

Samma sak med för spetsiga vinklar i hörnen på tomten. Ta dem i två steg så inte klipparen riskerar att hamna utanför begränsningskabeln när den vänder (vilket är vad som kan skr om man har otur).
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Vi har kört vår 330X i 7-8år, utan guider. Först sista åren den inte hittat/hunnit hem.
Förra helgen drogs båda guiderna ut för att komma till rätta med avbrott på begränsningsslingan.
Skönt! Jag antar att GPSen säkerställer att den klipper det på framsidan också, så är väl kanske bara om den behöver guiden för att parkera :)


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir nog bra det där. Man rekommenderar att ha laddaren på den största ytan, så jag skulle ha den som i grundförslaget. Kanske bygga etg hus åt den så roboten inte står och laddar i direkt solljus långt in på dagen. Det lär slita en del på batteriet om det blir för varmt.

Vad gället guiden så mjuka upp kurvorna lite. Hellre 2*45 än en 90 graderssväng. Bra att veta är också att klipparen går på vänster sida om guiden mot laddstationen till, så håll ut en bit från huset.

Samma sak med för spetsiga vinklar i hörnen på tomten. Ta dem i två steg så inte klipparen riskerar att hamna utanför begränsningskabeln när den vänder (vilket är vad som kan skr om man har otur).
Precis så jag läst tidigare, hus är kanske en bra tanke då det som du säger är sol hela förmiddagen där. Hittade lite snygga corten-hus, men löjligt dyra…

Bilden var bara schematisk, så absolut blir det lite med organisk form på dragningen.
Vi har staket och mur kring hela tomten i princip, men jag ska tänka på mjuka upp hörnen :)
Tack! :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skönt! Jag antar att GPSen säkerställer att den klipper det på framsidan också, så är väl kanske bara om den behöver guiden för att parkera :)

Tack! :)
Ja vi har inte haft några problem alls med täckningsgraden, tar några dagar sen är hela ytan klippt.
Samtidigt framstår klipparen som lite "kokko" när man ser hur smart en robotdammsugare agerar. :geek:
 
I min mening skall man alltid använda guiden och dessutom ställa så att klipparen söker den efter 0 minuter. Det tar inte lång stund att putta ner guiden i gräsmattan och det gör mycket för att få klipparen att köra hem på kortast tid.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.