Jag tror att misförståndet kommer från engelskan, där Thuja Plicata kallas för Red Cedar.

Redigerade inlägget ovan också för att förklara mer.
 
Väldigt många som missförstått då det står cederträpanel överallt.
 
Tittar man på t.ex http://www.sunsauna.se/index.php/tuotteet/lavepaket/relax-lavemodellnyhet så kallar de det thuja, som det ska vara.

Samma träd används av Helo och andra finska tillverkare också.

Kollade för säkerhets skull alla sidor på finska också, så att det stämmer.. :)

Hittade för övrigt en artikel här på Byggahus också där det näms att jättetuja ofta felaktigt kallas för ceder på grund av det engelska namnet Red Cedar.
 
Men vad knepigt.. Men fint är det. Vart får man tag i denna thuja isåfall då?
 
finnin skrev:
Men vad knepigt.. Men fint är det. Vart får man tag i denna thuja isåfall då?
Tjoho! Fick precis en strålande idé!

Jag har en fin häck med 6-8m höga thujor, ca 4-5st/m, 50m häck.... Säljes till högstbjudande :wow:
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
O
finnin skrev:
Men oj, så dom skriver att det är cederträpanel men det är thuja? Låter dumt, varför inte bara skriva det på en gång isåfall...
Det säljer väl bättre om man skriver cederträ istället för thuja....;)
 
Luktar inte thuja om man har det i bastun?
 
bastupanel och ceder till vad jag tycker verkar vara vettiga priser
http://calexicowood.se/bastu
om det sedan är ceder eller thuja vet jag inte.
om 4 månader ska jag bygga bastu så har börjat planera, lutar åt asp för min del
 
Är det någon som vet var man kan få tag på cederpanel i dagsläget. Jag behöver komplettera ett par kvadrat till ett bastubygge. Jag tror priserna har fyrdubblats på ett par år nu. Och frakten är ofta orimligt dyr när man ska ha små kvantiteter.
 
Jag har fått en offert därifrån. Jag blev inte omedelbart köpsugen.
 
Då jag handlade i höstas hade alla samma pris, jag gick på den som hade i lager :)
 
Ceder har ju blivit så dyrt att man får svår snålkramp om man ska bygga en bastu stötte än 1x1 meter. Man får ju nästan räkna med bortåt 4000sek/kvadraten.
 
oj oj... för ändspontat 140mm betalade jag nog inte mer än 1000 per kvadrat i september. Byggde visst i rätt tid :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.