Hej! Vi delar vatten med grannen. (ej kommunalt vatten) och utrustning står på hans sida. Vi betalar han 2000kr /år för elen det drar att vi tar vatten via hans pump.
Nu ska vi fylla vår pool inför sommaren (ca 10kubik) och elkostnader blev en diskussion så tänkte kolla om nån har koll på vad det kan tänkas kosta i El att dra upp vatten till vår pool?
(tanken är att köra en halvtimme i taget och så får det ta en vecka innan den är helt fylld så vi inte tömmer brunnen)
Tacksam för alla input mvh linda
 
Köp vatten från någon som levererar med tankbil, kolla kostnaden jämfört med elkostnader.
 
B
Tror min pump drar en bit under 1kW och har en kapacitet på em bra bit över 1 m3/h när man har lite motstånd i rören. Det är inte så dyrt att pumpa. Så typ 30kr om man lyckas pricka lite halvdyra timmar är min gissning.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Är det hans prylar så är det väl bara o betala.
Eller kolla vad en åkare ska ha för att transportera 10 kubik vatten.
 
  • Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
Tar man i ordentligt så säg 50:- för el, tankbil ca 5000:-
 
B Braksvenne skrev:
Köp vatten från någon som levererar med tankbil, kolla kostnaden jämfört med elkostnader.
Jo frågan är ju vad det kostar i El att dra upp 10kubik med Hans pump
 
P Pyka skrev:
Är det hans prylar så är det väl bara o betala.
Eller kolla vad en åkare ska ha för att transportera 10 kubik vatten.
Jo jag är villig att betala därav frågan vad det kan tänkas kosta i El att dra upp ca 10kubik med Hans pump?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Linda Wahren Linda Wahren skrev:
Jo jag är villig att betala därav frågan vad det kan tänkas kosta i El att dra upp ca 10kubik med Hans pump?
Det bästa hade väl varit o sätta en effektmätare o räkna ut.
Kanske inte han går med på dock.
Kolla vad pumpen drar så kan man få ett hum om man räknar på hur länge den pumpar.
 
1-1,5 kWh per m2 vatten.
Så med worst case scenario pratar vi om 50 kr för 10 kubik.
Köp en flaska gott rött och ge grannen så är han/hon nog glad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Elpriset beror mycket på var i landet du bor.
Här i dalarna skulle jag nog säga 2kr per kWh för att inte lura nån.
Pumpen drar troligen högst 1kW.
Så går pumpen kontinuerligt kostar det
1 x 2 = 2kr per timme.
Nu går förmodligen pumpen i intervaller så timkostnad bör bli lägre.

Där har du i alla fall formeln för att kunna räkna själv.

I den årliga kostnaden för vattnet (elen) ingår förmodligen kostnad för värmeelement i pumphuset vintertid. Kanske också visst slitage och underhåll. Den rena pumpkostnaden är inte många kronor om anläggningen funkar som den ska.
 
Är grannen ok att ni tar sånna mängder vatten?

Elkostnaden är nog som någon skrev under 50kr med nuvarande pris, men det är inte alla källor som det fungerar bra att ta sådana mängder vatten ur. Min djupborrade brunn ger sämre vatten i 7-10dagar om jag fyller badtunnan 2 ggr(kanske 3-4m3) samma helg så jag är försiktig med stora utag och skulle inte ta 10m3 under en vecka.
 
Just det här med att fylla pol kan vara ett känsligt ämne.... nån kan tycka att "pumpa så mycket ni vill bara ni spar såpass att alla får vatten" och andra kan tycka att "vårat fina dricksvatten ska inte slösas bort så där".

Vi har brunn som för småpengar har betjänat flera fastigheter i flera årtionden. Underhåll har också skötts ideellt.
Plötsligt tog vattnet slut, pumpen körde torrt och krångel uppstod.
Nån som inte alls var så intresserad av att skruva ideelt i pumphuset ville ta dit en firma och "sätta dit nått nytt som fungerade att fylla badtunnan med".
Nu var det inte småpengar längre och knorr uppstod. De som endast kokade kaffe och potatis på vattnet tyckte det var orimligt.

Ja ja, så kan det gå. Men var lite beredd på att logiska argument kanske inte funkar på pumpgubben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.