Hej alla byggkunniga...

Kan börja med att säga att detta forum är f-n bäst... :)
Såjah'...å så skall jag säga att jag är "god vän med hammaren"..
Nu till min fråga...

Skall inom kort flytta in i vårt nyköpta hus...*byggår 1969* och står inför att ev. fixa ett irriterande golv som är liksom en rygg mitt på.
Man känner riktigt "ryggen" när man går över golvet....ser vid trösklarna att det är högre i mitten och lägre på vissa områden.
Det ligger idag ett laminatgolv där av äldre karaktär och spånskiva under mot bjälklaget.
Under bjälklaget så är det ett soutterängplan....så min tanke är att det är den skiljemur som övre planet vilar på *halva huset har torpargrund* som skapar denna "rygg" på övre planet. Detta märks som sagt endast i hallen..ingen annanstans.
Min fundering är i hur man smartast löser detta....?
Kan man riva upp det gamla golvet samt spånskiva så att regling och isolering blottas, och sedan helt enkelt lägga in ny regling bredvid och liksom lite förskjutet i sidled?
Detta skall ju inte påverka konstruktionen på något sätt då man låter gamla reglingen vara kvar....men då blir ju reglingen i alla rak och fin att lägga in nytt golv på.
Någon som har tips eller synpunkter? :confused:

/ Andreas
 
Om det inte är några andra problem och du kan låta det bygga lite på höjden så kanske du kan flytspackla?
 
...jo asså..ideén med flytspackel är ju inte fel..men..om det gamla bjälklaget är i olag och ev. "vilar" lite....rent av flexar på vissa reglar...Är det inte risk att det finns rörelse så att ett ev. flytspackel spricker med tiden om jag skulle lägga det på den gamla befintliga spån/golv-skivan?
Har inge erfarenhet med flytspackel men´...just a guess.
Jag skall ju inte lägga klinker på detta golv direkt...men..trägolv eller laminat hade jag tänkt.
/ Andreas
 
Ja, om du är rädd för att golvet är i olag så är det bättre att öppna upp och åtgärda.

Angående flytspackel på golvspån under laminat så går det alldeles utmärkt. Har så själv i gillestugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.