Hej

Får hem en betongskiva som brunnit i två veckor och är sedan behandlad med betonglasyr.

Skivan kommer ligga ute i ur och skur. Vilken behandling är bäst? Ska jag lägga på några lager lasyr till? Vill gärna ha en yta som står emot fettfläckar och annat spill, vill också bibehålla den grå betongfärgen.
 
Redigerat:
Ingen som har råd/tips att ge mig? :(
 
BirgitS
Gjorde ett eget matsalsbord för några år sedan. Köpte denna varianten:

https://www.wsochcompany.se/ytbehandlingar-slip/ytbehandlingar-till-betong-och-sten/heydi-top-1000-ml-impregnering-och-skydd-for-betong/


men då fanns det 500ml flaskor. Så blir ju väldigt mycket till en skiva med 1L.
Hittills har den klarat 2 barn och ett antal kalas med rödvinsspill. Provade några provbitar först och denna blev bäst tyckte vi.
Håller på med bänkskiva till uteköket och tänkte köra samma, dock är vi inte riktigt färdiga där än. Har slipat ytan med 800korn och sedan behandlat den.
 
  • Betongskiva slipad med 800 korn och behandlad för användning som bord eller bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Appeman skrev:
Gjorde ett eget matsalsbord för några år sedan. Köpte denna varianten:
[länk]

men då fanns det 500ml flaskor. Så blir ju väldigt mycket till en skiva med 1L.
Hittills har den klarat 2 barn och ett antal kalas med rödvinsspill. Provade några provbitar först och denna blev bäst tyckte vi.
Håller på med bänkskiva till uteköket och tänkte köra samma, dock är vi inte riktigt färdiga där än. Har slipat ytan med 800korn och sedan behandlat den.
Ser riktigt fin ut! Såg att den du länkade till var slut. Måste man slipa innan behandling eller går det bra oavsett?

Vet att den jag får är behandlad med någon lasyr, vet om det är bra eller dåligt?
 
På bordet ( se bild) så har jag inte gjort mer än behandlat den efter att den brunnit färdigt.
Bra fråga, borde väl leverantören kunna svara på antar jag. Denna som jag körde sugs upp relativt fort tyckte jag. Och nu pärlar sig vattnet ovanpå.
Bord med svart pigmenterad betongyta och inbyggd rostfri diskho, vatten pärlar sig på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Svart pigment i betongen och bara stålat ytan)
 
Lasyr lär ha trängt in i betongen så en annan behandling kan krocka, mer lasyr kan ge tätare yta men kolla med leverantören mer exakt vad de har använt och hur mycket.
 
  • Gilla
Magnus Ar
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Lasyr lär ha trängt in i betongen så en annan behandling kan krocka, mer lasyr kan ge tätare yta men kolla med leverantören mer exakt vad de har använt och hur mycket.
Vad kan konsekvenserna bli om en annan metod krockar?
 
Omöjligt att svara på utan att veta den ursprungliga behandlingen och den tänkta behandlingen. Enklast är väl att ta reda på vad som är på idag och se om det går att upprepa det om det behövs.
 
Z z_bumbi skrev:
Omöjligt att svara på utan att veta den ursprungliga behandlingen och den tänkta behandlingen. Enklast är väl att ta reda på vad som är på idag och se om det går att upprepa det om det behövs.
Det som är på idag är betonglasyr. Är lasyr en bra metod för betongbänk utomhus? Ja då kanske jag fortsätter, men det kanske finna bättre alternativ? Bivax? Olja? Lack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.