G gossepojk skrev:
Kan det verkligen bli så pass dyrt för ett 50m2 envåningshus?
Absolut. 50m2 tar säkerligen några dagar att riva, sortera och lasta i container/släp. Räknar du med 5000 om dagen per gubbe så är det 20 000 för två man i två dagar. Då pratar jag dessutom inte om att bräcka loss varje bräda för sig, dra ut spik osv utan att våldsamt riva ner skiten, sortera grovt och lasta iväg.
 
En granne frågade om rivning av sitt uthus, oisolerat, plåttak, träfasad osv förvisso ganska stort säkert runt 100kvm och det skulle bli närmare miljonen för det
 
wildeside
G gossepojk skrev:
Kan det verkligen bli så pass dyrt för ett 50m2 envåningshus?
Dyrt och dyrt.
Grävmaskin, last bil och selekterare och lastbilschaffis/grävmaskinist.
Transport av maskin och rivningsavfall.
Anledningen att vi kan hålla så pass låga priser är pga att vi har egna grävmaskiner och lastbil.
För 15 tusen ska det va ett enkelt projekt att riva.
 
wildeside
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Absolut. 50m2 tar säkerligen några dagar att riva, sortera och lasta i container/släp. Räknar du med 5000 om dagen per gubbe så är det 20 000 för två man i två dagar. Då pratar jag dessutom inte om att bräcka loss varje bräda för sig, dra ut spik osv utan att våldsamt riva ner skiten, sortera grovt och lasta iväg.
Man river med grävmaskin med grip:cool:
 
prototypen prototypen skrev:
Här i Umeå har en man bötfällts för att eldat upp fasadribborna (smal läkt) från sitt hus......

Protte
Vet du om fasaden var behandlad med kreosot?
 
G gossepojk skrev:
Hej,

Vi har ett nytt fritidshus som det visar sig inte är i brukbart skick, men vi har bestämt oss för att vi ändå gillar tomten och skulle kunna överväga att riva fritidshuset för att så småningom bygga ett nytt.

Är det någon som skulle kunna berätta ungefär hur mycket det kostar att riva och forsla bort ett envåningsfritidshus på ca. 50m2?

Huset ligger i Örebro om det ger någon sorts indikation på priset.

Tack på förhand!
Har du inte möjlighet att utföra arbetet eller delar av arbetet på egen hand? Som privatperson brukar man få lämna såväl målat virke, kablar, plåt och fönster på de kommunala avfallsanläggningarna.
Jag tänker att en traktor med skogsvagn, skotare eller grävmaskin med gripfunktion bör kunna plocka ner ett litet trähus på några timmar och om du då själv har demonterat och transporterat bort det som inte får eller kan eldas (på platsen?) bör kostnaden kunna hållas nere.
 
B
prototypen prototypen skrev:
Beror ju på vem som gör det, vi har nästan rivit ett hus och lagt ca 2 veckor med kofot, hammare och såg.
Då är allt spikrensat, kapat och stuvat i vedboden. Isolering, spånskiva och gips bortkört.

Lejer ni så kommer nog en grävmaskin och en container och ni får öppna plånboken.
Protte
Har också kört den metoden. Skulle lätt göra det igen. Dessutom blir det väldigt hög grad av återvinning och väldigt lite blandsopor.

Men jag rensade spiken ur askan. Och kapade upp bråtet till ved vid tillfälle nån h här och var, så arbetet spreds ut över en längre tid.
 
wildeside wildeside skrev:
Det går att blanda och tippa som deponi, men det är inte billigt 1700 kr/tonnet
Det har inte varit tillåtet att lägga blandat avfall på deponi sedan 2005.
Ska du köra blandat rivningsavfall till ett återvinningsföretag för sortering räcker inte 1700 kr till så många brädor.
 
Vi rev en 100 kvadrat lagård, höll på i ca 2 månader. Körde allt tippen på vanligt släp. Säkert 20-30 lass. Kostade oss några hundra för att hyra en bilningsmaskin till plattan.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
wildeside
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det har inte varit tillåtet att lägga blandat avfall på deponi sedan 2005.
Ska du köra blandat rivningsavfall till ett återvinningsföretag för sortering räcker inte 1700 kr till så många brädor.
Vad bra att du vet bättre än vad jag vet om hur mycket vi betalar per ton. Betalade senaste fakturan för en vecka sedan och då va priset 1714+moms. Du kanske har bättre koll om priset gott upp sen förra veckan.
 
wildeside wildeside skrev:
Vad bra att du vet bättre än vad jag vet om hur mycket vi betalar per ton. Betalade senaste fakturan för en vecka sedan och då va priset 1714+moms. Du kanske har bättre koll om priset gott upp sen förra veckan.
Det är fortfarande inte tillåtet att lägga blandat avfall på deponi. Tydligen finns minst en deponi i landet där de inte bryr sig om det.
"Priset har gått upp"...det är inte så att det bara finns en enda nationell prislista för att ta hand om avfall, alla aktörer i avfallsbranschen har sin egen prissättning. Därför är det ingen större mening att diskutera lokala priser, de gäller just lokalt och inte i hela Sverige.
 
wildeside
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är fortfarande inte tillåtet att lägga blandat avfall på deponi. Tydligen finns minst en deponi i landet där de inte bryr sig om det.
"Priset har gått upp"...det är inte så att det bara finns en enda nationell prislista för att ta hand om avfall, alla aktörer i avfallsbranschen har sin egen prissättning. Därför är det ingen större mening att diskutera lokala priser, de gäller just lokalt och inte i hela Sverige.
Ja nu va det ju inte jag som tjata om priset.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det har inte varit tillåtet att lägga blandat avfall på deponi sedan 2005.
Ska du köra blandat rivningsavfall till ett återvinningsföretag för sortering räcker inte 1700 kr till så många brädor.
 
wildeside wildeside skrev:
15-25 tusen plus tippkostnad, om det inte ligger allt för långt från tippplats.
Rätt säker på att det där inte räcker nånstans om man lejer bort det.
 
wildeside
F Finndjävel skrev:
Rätt säker på att det där inte räcker nånstans om man lejer bort det.
Ok!
Då får jag väl höja mina priser
Räcker det med en höjning på 250% så alla blir nöjda?.
Problemet är bara att sen kommer det att gnällas på Byggahus.se att det är så dyrt:crysmile:
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ok!
Då får jag väl höja mina priser
Räcker det med en höjning på 250% så alla blir nöjda?.
Problemet är bara att sen kommer det att gnällas på Byggahus.se att det är så dyrt:crysmile:
Om du river och röjer bort ett 50m2 hus för 15K så är du extremt billig, har svårt att tro det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.