Behöver nya lysrör till garaget. Har i dagsläget T12 lysrör, går det att köra på T8? Lättare och billigare att få tag på än T12.

Bifogar foton på armaturen
 
  • En gammal T12 lysrörsarmatur med strömbrytare och anslutna kablar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen lysrörsarmatur med ett gammalt T12-lysrör, anslutningsdon och kondensator, i behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T8 och T12 påstås ha samma Sockel. Så min rekommendation vore att istället gå direkt på ett t8-ledlysrör och skrota drosseln samt kondensatorn i din armatur.

Ett vettigt ledrör får du för runt 100:-
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
fast i en gammal armatur så brukar ju trådarna vara så spröda att isoleringen faller i småbitar bara man tittar på dom. Jag skulle bytt till en ny led armatur istället
 
I ikeo skrev:
fast i en gammal armatur så brukar ju trådarna vara så spröda att isoleringen faller i småbitar bara man tittar på dom. Jag skulle bytt till en ny led armatur istället
Det är planen men funkar det att använda T8 så länge då jag redan har ett sånt hemma?
 
Ja, antagligen ger drosseln lite för mycket ström (motsv. 40W) mot vad vanliga T8-rör (120cm) vill ha.
Men det borde funka.
 
P perka99 skrev:
Det är planen men funkar det att använda T8 så länge då jag redan har ett sånt hemma?
Beställde denna armatur från Jula men missade att den inte är jordad. Kabeln som går till befintlig armatur är jordad. Alla vägguttag är också jordade.
Kan/får man koppla in ojordad armatur då resten är jordat? Vad gör man isf men den extra jordkabeln vid armaturen?
 
Enligt bruksanvisningen är den märkt med dubbelkvadrat och alltså dubbelisolerad. Då ska den inte jordas. Jord-ledare isoleras med t.ex. el-tejp och läggs åt sidan där det finns utrymme.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.