Jag har fått tegelstenar till skänks (blandade sorter) och jag har slafsat ihop dem till en pittoresk "planteringslåda" enligt bild. Jag ska fylla upp utrymmet med jord, förstås, men ska först snickra ihop ett plank i bakkant, så att jorden inte kommer i kontakt med altankjolen.

Jag är bekymrad över två saker:

1) Frost. Hålen i teglet fylls med regnvatten och riskerar att spricka när det fryser på. Eller? Behövs åtgärd? Funderar på att lägga ytterligare en rad tegelstenar som är solida, utan hål, alternativt att lägga takplattor som ett tak för att skydda hålen från att fyllas av regn.

2) Kommer muren hålla för belastningen av jorden? Funderar på om jag borde göra ytterligare en vägg/avdelning likt den i mitten/vänster på bilden även på högra raksträcka, om det kan stadga upp muren från att falla utåt.

Tacksam för all input!
 
  • Ouppbyggd planteringslåda av blandade tegelstenar framför en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer frysa sönder, oavsett om det är hål eller inte suger vanliga sten upp så mycket vatten att det är kört.
Har du bara lagt stenen direkt på marken?
 
  • Gilla
Johnsvi och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det kommer frysa sönder, oavsett om det är hål eller inte suger vanliga sten upp så mycket vatten att det är kört.
Tack för svar. Vad är det som gör att detta tegel kommer frysa sönder jämfört med om det varit tegel på en fasad? Jorden? Isf, kan plast mellan jord och tegel hjälpa?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Så nära marken torkar det inte ur som en fasad kan göra.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Så nära marken torkar det inte ur som en fasad kan göra.
Aha. Låter dystert. :)

Vad har du för bakgrund om/erfarenhet av ämnet? Jag misstror dig inte, men vill kunna värdera ditt svar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Så nära marken torkar det inte ur som en fasad kan göra.
Jag kan också nämna att stenarna legat löst på bar backe i några år innan jag fick dem. De har inte spruckit under den tiden. Ändras förutsättningarna för att de är uppmurade på det här sättet?
 
Testa och se nu när dom ändå ligger där, det ”ska” inte fungera men med lite tur kan du kanske få det stt hålla.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Kan du inte göra en botten på 15-20cm av makadam under tegelstenarna? Makadam är ju dränerande och då bör fukten rinna genom tegelstenarna, vidare ner i makadamet och sedan ned i underliggande jord.

Lägg en markduk mellan jord och makadam, sedan en markduk mellan makadam och planteringsjorden.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Kan du inte göra en botten på 15-20cm av makadam under tegelstenarna? Makadam är ju dränerande och då bör fukten rinna genom tegelstenarna, vidare ner i makadamet och sedan ned i underliggande jord.

Lägg en markduk mellan jord och makadam, sedan en markduk mellan makadam och planteringsjorden.
Fast vatten och fukt stannar ju i bruket och sedan fryser allt sönder.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Allt lösbränt tegel fryser sönder till slut om det ligger i kontakt med mark. Det är därför man ser tegelmurar med betong/granit några dm upp innan teglet börjar. Samt att dom har någon form av ”tak”. Finns ju marktegel som funkar. Men stenarna du har ser ut som fasadtegel.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Kan du inte göra en botten på 15-20cm av makadam under tegelstenarna? Makadam är ju dränerande och då bör fukten rinna genom tegelstenarna, vidare ner i makadamet och sedan ned i underliggande jord.

Lägg en markduk mellan jord och makadam, sedan en markduk mellan makadam och planteringsjorden.
Det låter som en bra ide, men det lär väl inte fungera då muren redan är murad.
 
J Johnsvi skrev:
Allt lösbränt tegel fryser sönder till slut om det ligger i kontakt med mark. Det är därför man ser tegelmurar med betong/granit några dm upp innan teglet börjar. Samt att dom har någon form av ”tak”. Finns ju marktegel som funkar. Men stenarna du har ser ut som fasadtegel.
Aha. Tror du att det är vits att fixa ett "tak" för att förlänga livslängden något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.