Här berättar Robin Toneby hur du säkerställer att du får maximal utväxling av din investering när du köper en luft/vattenvärmepump. Det handlar mycket om att hitta en skicklig installatör som kan sitt jobb.

Du kan läsa artikeln här: Maxa värmepumpens effektivitet med en bra installation
 
J
Bra artikel med fokus på endel annat än vad som normalt brukar tas upp inför ett köp av värmepump!

(y)
 
  • Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
Hm, om pumpen i exemplet ger en besparing på ca 50000 kr över sin livslängd är det alltså en ren förlust att investera i luft-vattenvärmepump. :/
 
U
martin43 martin43 skrev:
Hm, om pumpen i exemplet ger en besparing på ca 50000 kr över sin livslängd är det alltså en ren förlust att investera i luft-vattenvärmepump. :/
tror du missuppfattade det. Stycket handlade om vad framledningstemeperaturen hade för skillnad på besparingen. Alltså 50000kr va besparingen om man klarade av att köra med lägre framledningstemperatur, mot en högre framledning. Inte besparingen ställd mot en annan värmekälla.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
J
martin43 martin43 skrev:
Hm, om pumpen i exemplet ger en besparing på ca 50000 kr över sin livslängd är det alltså en ren förlust att investera i luft-vattenvärmepump. :/
Så står det inte, det står om diffen mellan radiatorer och golvvärme som distributionssystem.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
tror du missuppfattade det. Stycket handlade om vad framledningstemeperaturen hade för skillnad på besparingen. Alltså 50000kr va besparingen om man klarade av att köra med lägre framledningstemperatur, mot en högre framledning. Inte besparingen ställd mot en annan värmekälla.
Helt korrekt, ser det nu! Tack. Tyckte det verkade misstänkt låg besparing.
 
martin43 martin43 skrev:
Hm, om pumpen i exemplet ger en besparing på ca 50000 kr över sin livslängd är det alltså en ren förlust att investera i luft-vattenvärmepump. :/
Den lär väl spara in betydligt mer än 50000 under 20 år?
 
Kanske ska tilläggas att det där med flera offerter….

de flesta är nog glada om de får in EN offert i dessa tider då många bolag är upptagna ett år framåt.
Och det är väl inte de bästa bolagen då som kan börja när alla andra är fullbokade…
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
I fallet med vattenrör inledda i huset (istället för gasrör) - innebär det att jag kan
installera värmepumpen själv?
Jag behöver alltså (om jag förstått det rätt) fylla på gas.?
 
Ja
M mangebest skrev:
I fallet med vattenrör inledda i huset (istället för gasrör) - innebär det att jag kan
installera värmepumpen själv?
Jag behöver alltså (om jag förstått det rätt) fylla på gas.?
Ja det kan du göra , för att leka med vatten krävs inga behörigheter (än iaf) , utomhusdelen är redan fylld med gas och endast vatten cirkulerar mellan ute & innede.
Köper du däremot en pump av split modell så måste den vakuumsugas och gasfyllas (om inte den kommer förfylld i utedelen)
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Här berättar Robin Toneby hur du säkerställer att du får maximal utväxling av din investering när du köper en luft/vattenvärmepump. Det handlar mycket om att hitta en skicklig installatör som kan sitt jobb.

Du kan läsa artikeln här: Maxa värmepumpens effektivitet med en bra installation
Min pump står 3 m från huset på ett betong fundament. Det har nu börjat luta något. Har det stor betydelse?
 
C Ciligie skrev:
Min pump står 3 m från huset på ett betong fundament. Det har nu börjat luta något. Har det stor betydelse?
Palla under den låga delen, för pumpen står väl på fötter?
 
F Flamman skrev:
Palla under den låga delen, för pumpen står väl på fötter?
Nej den är förankrad med skruvar ner i betongen. Den är stor förser 4 lgh med värme och varmvatten.
 
M mangebest skrev:
I fallet med vattenrör inledda i huset (istället för gasrör) - innebär det att jag kan
installera värmepumpen själv?
Jag behöver alltså (om jag förstått det rätt) fylla på gas.?
Jag skulle nog i så fall skapa en liten yttre vattenslinga med frostskyddsmedel och värmeväxlare inomhus istället för att koppla direkt mot värmeanläggningen. Volymen blir så liten att det räcker med ett öppet expansionskärl på någon liter. Lilla slingan fyller man direkt i expansionskärlet. Naturligtvis blir det lite dyrare eftersom det även behövs en cirkulationspump och värmeväxlare. Men att slippa riskera frysskador är mer värt för mig iallafall. Har man tur kan det ju finnas en egen slinga i en tekniktank, t.ex. för solfångare, som kan användas på samma sätt.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hjälper väl inte vid ett längre strömavbrott....?

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.