Hej
Obs ingen fråga, men kommentera gärna!

Tänkte dela med mig av erfarenheter av Kärschers Terrasstvätt, typ denna:
https://www.kaercher.com/se/home-garden/terrasstvaett.html

Svågern har en nästan lika stor altan som vi och han ska lägga på kisel så den grånar och får lite skydd. Vi däremot kör med såpa.
Oavsett så är det ett himla sjå med att skrubba rent altanen för hand med skurborste innan man lägger på vad man nu vill lägga på med.

Svågern köpte nämnda Terrasstvätt och lånade sen ut den till oss. Jag upptäckte snabbt att den gör jobbet på mindre än halva tiden. Mycket smuts trängdes upp ur plankorna vilket säkert är bra. Sen nu när allt torkat så ser man nästan ingen skillnad ändå från innan om jag ska vara ärlig.
Men jag måste säga att om man ska tänker sig skura altanen varje år är denna helt klart en bra kompis.

Här kommer lite före och efter bilder.

Yta, sol halva dagen, så lite alger blir det.
Under arbete, sista snutten längst till höger, det var nu jag kom på idén till inlägget.
En terrasstvätt på en delvis rengjord träaltan, med tydlig skillnad mellan den rena och den orena ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En dag efter
Altan delvis rengjord med terrasstvätt, med synliga rena plankor jämfört med icke tvättade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trapp, till stor del i skugga hela dagen, där det gärna blir alger i hörnen.
Trätrappa till altan före rengöring med skuggmönster och lite algtillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapp dagen efter
Trätrappa på altan, ren och utan synliga alger, belyst av dagsljus som visar träets naturliga struktur och nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Myshörna/vinterförvaring, mycket alger
Träaltan med synliga alger före terrasstvättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma ställe dagen efter
Träaltan i hörnmiljö med bänkar, rengjord och solbelyst med tydliga skuggor och några alger kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutsats, vissa algställen kan behöva lite extra skrubb, gärna med lite ättika innan. Men i det stora hela kommer jag hoppas att svågern lånar ut maskinen fler gånger.

PS har lite till altan att tvätta, då ska jag se om jag inte kan fixa bättre före och efter bilder.

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Snyggt Märker du av att träet har rest sig eller hur påverkades ytan?
 
Jag har en 16 år gammal Kärcher dvs en betydligt äldre modell och som fungerat utmärkt på mina såpade trädäck.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Snyggt Märker du av att träet har rest sig eller hur påverkades ytan?
Hej
Mycket bra fråga, nej jag märkte inte av att träet reste sig. Jag upplever att den hyvlade ytan är mycket slät och hård efter behandlingen. Obs jag har bara kört maskinen längs med fibrerna, absolut inte på tvärsan. Trallen är "xelent" från xlbygg, men skulle tro att trallen är ganska likvärdig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ooo, har också en sån och den gör susen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag med! Riktigt nöjd. Får köra med borste i kanterna bara. 3 år gammal trall.
Behandlade sedan enligt tips från ett annat forum här med zinkvitt, titanvitt och linoljesåpa (bild 2). Blir spännande att se hur det håller sig om några år.
 
  • Trallbehandling på en tre år gammal trädäck med olika nyanser efter behandling med zinkvitt, titanvitt och linoljesåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen behandlad trall med zinkvitt och titanvitt på en solig terrass med sittmöbler och räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K keynes skrev:
Jag med! Riktigt nöjd. Får köra med borste i kanterna bara. 3 år gammal trall.
Behandlade sedan enligt tips från ett annat forum här med zinkvitt, titanvitt och linoljesåpa (bild 2). Blir spännande att se hur det håller sig om några år.
K keynes skrev:
Jag med! Riktigt nöjd. Får köra med borste i kanterna bara. 3 år gammal trall.
Behandlade sedan enligt tips från ett annat forum här med zinkvitt, titanvitt och linoljesåpa (bild 2). Blir spännande att se hur det håller sig om några år.
Hej
Toppen med bilden!
Gissar att det ljusa partiet på den nedre bilden är tvättat och det mörka ännu inte?
Måste även säga att din altan är enormt fin, den rundade sittdelen ser otroligt inbjudande ut.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
AxH
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Toppen med bilden!
Gissar att det ljusa partiet på den nedre bilden är tvättat och det mörka ännu inte?
Måste även säga att din altan är enormt fin, den rundade sittdelen ser otroligt inbjudande ut.
Mvh
Fredrik
Tack, gott om sittplats är trevligt.
Nej den ljusa delen på bild 2 är ”laserad” med zink/titan-blandningen och det mörkare är tvättat. Bild 1 visar tvättad vs otvättad när trallen är blöt (innan behandling). Tog ingen bild men skillnaden är inte lika tydlig när det torkat.
 
Vi har ask på terrassen. Har alltid kört roterande Kärcher högtryckstvätt vilket funkat kanon, men min bror tipsade om Kärcher terrasstvätt som skulle vara riktigt snabb. Jag köpte samma, men lämnade tillbaka den. Kärchers roterande högtryckstvätt är överlägsen på hårdare träslag. Kärcher terrasstvätt gjorde inte alls lika rent. Brorsan har dock mjukare träslag så han är mycket nöjd med köpet. Slutsats: Kärcher högtryckstvätt för hårt träslag, Kärcher terrasstvätt för mjukare träslag.
 
  • Gilla
keynes och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.