Vi skulle tydligen ha en svindyr och svintung lampa i matrummet tyckte någon i hushållet.

Vad klarar en 100x6,2mm krok med trägänga för vikt om den sitter i takbjälke? Skulle vara jobbigt för förhållandet om den hamnar i potatismoset
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
BirgitS
Kravet på vanliga takkrokar är att de ska klara 15 kg.
Rätt omöjligt för någon annan att veta vad din takbjälke klarar av innan den böjer sig eller spricker.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Sen beror det lite på vad för tak det är ovanför.

När jag hänger upp sängar i betong tak så använder jag expanderbultar M8 en sån håller för ca 500 kg.

Sen rekommenderar jag att göra en stålplatta istället med en krok på.

Om det är trätak så kan man göra en platta som är lite större så att man får in mera långa skruvar.
 
  • Kristallkrona hängande från taket med möjligt fäste för sängupphängning.diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bogani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kravet på vanliga takkrokar är att de ska klara 15 kg.
Rätt omöjligt för någon annan att veta vad din takbjälke klarar av innan den böjer sig eller spricker.
Jadu Birgit, vad en vanlig takkrok som följer med takdosan klarar är ju irrelevant då jag ska hänga en lampa som väger 50 kg. Att hänga den i dosan är givetvis inte ett alternativ.

Jag söker inte ett svar på en exakt siffra vad min regel/bjälke klarar innan den "böjer sig eller spricker" mer en fingervisning åt hållet vad en krok av angiven dimension kan tänkas tolerera för vikt..
 
10 mm brukar klara ca 150 kg.
7 mm ca 80 kg så jag tror att det klarar sig.
Sen brukar det ju vara lite marginal på alla vikter som anges.
Är du nervös så gå upp nån millimeter i storlek:)
 
  • Gilla
bogani
  • Laddar…
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Sen beror det lite på vad för tak det är ovanför.

När jag hänger upp sängar i betong tak så använder jag expanderbultar M8 en sån håller för ca 500 kg.

Sen rekommenderar jag att göra en stålplatta istället med en krok på.

Om det är trätak så kan man göra en platta som är lite större så att man får in mera långa skruvar.
Ja en platta för att få ytterligare fästpunkter är ingen dum idé :)
 
A Argastesnickaren skrev:
10 mm brukar klara ca 150 kg.
7 mm ca 80 kg så jag tror att det klarar sig.
Sen brukar det ju vara lite marginal på alla vikter som anges.
Är du nervös så gå upp nån millimeter i storlek:)
Tack för svar (y)
 
Redigerat:
En tanke: om man tänker sig att installera en 50-kg Muranolampa modell svindyr så kanske det kan vara idé att anlita installatörer som kan ta ansvar för installationen? Borde kosta bara en bråkdel av vad lampan kostar, och då med garantier/ansvarsförsäkringar etc
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
R
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[bild][länk]
Eftersom den säljs av Biltema skulle jag inte hänga upp ens en handduk av värde i den.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R
bogani bogani skrev:
Vi skulle tydligen ha en svindyr och svintung lampa i matrummet tyckte någon i hushållet.

Vad klarar en 100x6,2mm krok med trägänga för vikt om den sitter i takbjälke? Skulle vara jobbigt för förhållandet om den hamnar i potatismoset
Varför just en krok med de väldigt specifika specifikationerna?

Oavsett, en helt vanlig krok med de dimensionerna kommer klara det med stor marginal om den skruvas i en bjälke (så länge kroken eller bjälken inte är inköpt på biltema).
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför just en krok med de väldigt specifika specifikationerna?

Oavsett, en helt vanlig krok med de dimensionerna kommer klara det med stor marginal om den skruvas i en bjälke (så länge kroken eller bjälken inte är inköpt på biltema).
Anledningen till de specifika dimensionerna på kroken var att det var den kroken jag hade tillgänglig :)

Nu visar det sig att lampan de fakto "bara" väger 30kg. Dock är det ingen regel just på den tilltänkta platsen, bara 30mm tjockt spåntat undertak.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
bogani bogani skrev:
Anledningen till de specifika dimensionerna på kroken var att det var den kroken jag hade tillgänglig :)

Nu visar det sig att lampan de fakto "bara" väger 30kg. Dock är det ingen regel just på den tilltänkta platsen, bara 30mm tjockt spåntat undertak.
bogani bogani skrev:
Anledningen till de specifika dimensionerna på kroken var att det var den kroken jag hade tillgänglig :)

Nu visar det sig att lampan de fakto "bara" väger 30kg. Dock är det ingen regel just på den tilltänkta platsen, bara 30mm tjockt spåntat undertak.
@RoAd Är kroken direkt i undertaket utan regel riskabelt eller bör det vara lugnt med 30kg?
 
R
bogani bogani skrev:
@RoAd Är kroken direkt i undertaket utan regel riskabelt eller bör det vara lugnt med 30kg?
30mm trä håller för mycket mer än 30 kg, så om det inte är amatörmässigt fäst i takbjälkarna skulle jag inte vara orolig. Se bara till att kroken inte är för lång så gängorna hamnar innanför träet.
 
Kommer du åt taket uppifrån så kan du lägga en regel tvärs takstolarna och så låta tillverka en förlängd krok med maskingänga så du får upp den genom regeln å så bricka och mutter. M6 håller ju 30 kg galant.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.