Hej forumet!

Ska borra 35mm hål i berg, 300mm djupa. Har bara ett 35-borr men flera i mindre dimensioner.

Är det värt att förborra för att slita mindre på det dyra borret och minimera risken att det brinner upp? Eller gör det försumbar skillnad?

Tack!
 
Du kommer att slita lika mycket på det ämne hos 35mm borren som kommer i kontakt med sten oavsett metod. Det är alltid att rekommendera att ha en reserv i rätt dimension.
 
  • Gilla
slerker och 1 till
  • Laddar…
Risken om du förborrar är att det större borret nyper och fastnar. Skulle rekommendera att inte förborra. Har dock faktiskt aldrig tänkt tanken eller provat de gånger jag borrat sten (både med mindre vanliga maskiner och de större som drivs av en kompressor som är som ett släp) förborrar bara för metall.
 
  • Gilla
slerker och 1 till
  • Laddar…
Jag har provat det, dock bara 16/25mm. I betong fungerar förbokning rätt OK, men i berg vågar jag inte, det är stor nyprisk och i alla fall min maskin är så stark att det inte är önskvärt att nypa.

Om det är många hål kan jag bara rekommendera att hyra en tryckluftkärra med borr, det är faktor 10 i snabbhet mot elektriska maskiner i den storleken. Det bara matar på, tryckluften rensar och kyler på ett sätt som elektriska handhållna inte kan, möjligen stativmaskiner kan lösa det.
 
  • Gilla
slerker
  • Laddar…
Fint, tack för all input! Jag kör utan förborrning då, och ser till att vara noga med avkylning av borret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.