@tensiden Har aldrig hört talas om mossa som inte är som tvättsvamp. :crysmile: Min gräsmatta har en blandning av mossa, gräs och lite ogräs.

Guidekabeln är okej, och lampan lyser grönt.

Radiosignalen satt till 0? Det enda jag hittar är att man kan ställa in laddstationens signalstyrka från min, medel och till max. Har fungerat bra innan jag flyttade laddstationen till nedre delen av tomten.

Har inte korsat några begränsningskablar med guide-kabeln.

Har bifogat en skiss över tomten. Hade inledningsvis laddstationen under altanen (A), men grävde ett kabelrör ned till nedre delen av tomten (som är överst på bilden), och placerade laddstationen där med ett hus (B) och drog en ny guidekabel. Problemet igår var att Virrmärta, som jag kallar maskinen, ville envist försöka docka med stationen mellan altanen och laddstationen (B), och försökte hitta en passage med nån typ av solstråle-algorithm. Inledningsvis följde hon guidekablen från vänstra sidan av hus-entren. Efter 20 minuter av solstråle-algoritm gav den upp och följde begränsningslinan åt motsatt håll, tillbaks mot entren, och sen tillbaks via altanen till högersida av hus-entren, förbi garaget, sen tog batteriet slut. Det fungerar annars normalt bra att hitta laddstationen.

Jag kommer köra skiten ur Virrmärta, och sen när hon är slut och sliten, ska jag göra en begränsningskabel ner i Dalälven, och när hon kört ned i Dalälven, ska jag klippa av begränsningskabeln och gå därifrån. :mad::p
 
  • Skiss av en gräsmatta med markeringar för laddstationer A och B, grusvägar, och tänkta vägar för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Joacimz Joacimz skrev:
Vattna gräsmattan med järnsulfat iblandat i vattnet, då dör mossan efter några timmar. Efter någon dag så dammar den bort, bara du krattar den.
Jag håller med. Vattna gräsmattan med https://www.granngarden.se/jarnsulfat-ferrogent-15-kg så svartnar mossan på några timmar. Den döda mossan behöver inte ens krattas bort om man kan leva med att gräsmattan är svart ett tag.
 
Tack, får prova på det där med järnsulfat sen när jag kommer hem nästa vecka.
Här en är en bild på en del av tomten.
 
  • Gräsmatta med skottkärra och robotgräsklippare, områden med mossa synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vantskruv skrev:
@tensiden Har aldrig hört talas om mossa som inte är som tvättsvamp. :crysmile: Min gräsmatta har en blandning av mossa, gräs och lite ogräs.

Guidekabeln är okej, och lampan lyser grönt.

Radiosignalen satt till 0? Det enda jag hittar är att man kan ställa in laddstationens signalstyrka från min, medel och till max. Har fungerat bra innan jag flyttade laddstationen till nedre delen av tomten.

Har inte korsat några begränsningskablar med guide-kabeln.

Har bifogat en skiss över tomten. Hade inledningsvis laddstationen under altanen (A), men grävde ett kabelrör ned till nedre delen av tomten (som är överst på bilden), och placerade laddstationen där med ett hus (B) och drog en ny guidekabel. Problemet igår var att Virrmärta, som jag kallar maskinen, ville envist försöka docka med stationen mellan altanen och laddstationen (B), och försökte hitta en passage med nån typ av solstråle-algorithm. Inledningsvis följde hon guidekablen från vänstra sidan av hus-entren. Efter 20 minuter av solstråle-algoritm gav den upp och följde begränsningslinan åt motsatt håll, tillbaks mot entren, och sen tillbaks via altanen till högersida av hus-entren, förbi garaget, sen tog batteriet slut. Det fungerar annars normalt bra att hitta laddstationen.

Jag kommer köra skiten ur Virrmärta, och sen när hon är slut och sliten, ska jag göra en begränsningskabel ner i Dalälven, och när hon kört ned i Dalälven, ska jag klippa av begränsningskabeln och gå därifrån. :mad::p
Sätt laddstationens signalstyrka till min så försöker den inte docka från baksidan. Sätt också söktid för guide till 0.
Nu när klipparen vill "hitta hem" kommer den att åka och leta efter laddstationen. När den hör radiosignalen (inte så lång räckvidd) kommer den att försöka köra mot stationen och docka. Det funkar ju bra så länge roboten inte kan åka bakom laddstationen och inte nå fram. Då får man sätta radiostyrkan till min så att roboten inte hittar stationen med radiosignal.

Sätter du då också söktid för guide till 0 kommer roboten att gå via guiden så fort den hittar den. Då har du löst dina problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att brott på guidekabeln inte genererar fel i vare sig klippare eller laddstation. Så grön lampa behöver inte betyda att guiden är ok. Men förmodligen är ditt problem att klipparen söker efter laddstationen en stund innan den letar efter guiden, det är därför du såg den ignorera guiden.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Lite offtopic men du nämner mossrivning...
Mossrivare är väl inte någon hit i övrigt att köra med? Det gör bara att mossan sprider sig till större delar av tomten är min erfarenhet. Vertikalskärning och tipset om järnsulfat har gjort susen hos mig.
 
P pennybridge skrev:
Lite offtopic men du nämner mossrivning...
Mossrivare är väl inte någon hit i övrigt att köra med? Det gör bara att mossan sprider sig till större delar av tomten är min erfarenhet. Vertikalskärning och tipset om järnsulfat har gjort susen hos mig.
Om mossan redan är överallt, hur kan den då sprida sig ytterligare?

Mossrivning bör dock göras i kombination med järnsulfat. Riv först, järnsulfat och stödsådd sen.
 
tensiden tensiden skrev:
Om mossan redan är överallt, hur kan den då sprida sig ytterligare?

Mossrivning bör dock göras i kombination med järnsulfat. Riv först, järnsulfat och stödsådd sen.
Om den verkligen nu redan är överallt så kvittar det väl.
 
Tack, har satt laddstationens styrka på minimum nu. Ska dock iväg på jobb, så jag vågar inte ha Virrmärta igång nu under veckan. Men har idag kvar att testa ut och morgontimmarna (ösregnar som attans, både idag och igår).
Hoppas jag kan få tillgång till kartan nån gång också, så Virrmärta kan prioritera vissa områden. Men det tar väl några veckor till antar jag, om hon överlever gården tills dess. :seenoevil:
 
V Vantskruv skrev:
Tack, får prova på det där med järnsulfat sen när jag kommer hem nästa vecka.
Här en är en bild på en del av tomten.
Du menar att den är på den över nivån och vill gå ner och parkera? Då ställer du in så den inte ska söka laddare utan guiden. Kommer inte ihåg vad man tryckte på i inställningar. Men slingan ligger för nära laddstationen för att du ska kunna ha att den söker stationen.
Jag var ute för samma "problem (handhavandefel) Så jag har bara på slingan.

Av att döma bara på din bild så var min ena del av mattan mer mossigare, under en ek.

Ge dig lite tålamod och försök behandla mattan lite så ska du se efter en stund att de funkar. Du har ju inga hinder där inte.
 
Jajamän, tack för stödet! Testar med att stänga av att den skall söka via slingan och istället bara söka av efter guiden, har också ställt tillbaks laddstationens signal på max (tycker den hade svårare att hitta laddstationen fast den var rätt nära).
Skulle behövt ha 3 guidekablar på min tomt, men har bara 1 för Virrmärta.
 
V Vantskruv skrev:
Jajamän, tack för stödet! Testar med att stänga av att den skall söka via slingan och istället bara söka av efter guiden, har också ställt tillbaks laddstationens signal på max (tycker den hade svårare att hitta laddstationen fast den var rätt nära).
Skulle behövt ha 3 guidekablar på min tomt, men har bara 1 för Virrmärta.
Prova dig fram. Till sist hittar du en inställning som kommer funka =) Den får dumma sig i början. Du ska få det att funka ;)
 
V Vantskruv skrev:
Jajamän, tack för stödet! Testar med att stänga av att den skall söka via slingan och istället bara söka av efter guiden, har också ställt tillbaks laddstationens signal på max (tycker den hade svårare att hitta laddstationen fast den var rätt nära).
Skulle behövt ha 3 guidekablar på min tomt, men har bara 1 för Virrmärta.
Rekommenderar åter att stänga av laddstationens signal (ställa till min) och ställa söktid för guiden till 0. Tycker inte du borde märka av någon direkt skillnad annat än att maskinen kommer att hitta tillbaks snabbare i nästan alla sammanhang.

Ja, och så ställ tiden för att söka via slingan till 5-10min nånting. Alltid guide i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.