Hej!
Jag och min sambo letar hus och har hittat ett som vi verkligen älskar. Vi var och kollade på det idag, men är lite oroliga för vissa delar. I besiktningsprotokollet är det enligt besiktningsmannen en fuktkvot på 19,8 i takstolar på kattvinden och 19,4 i krypgrunden. Säg generellt fräscht ut i trät men tog några bilder där jag funderar över om det kan vara tecken på mögel.
Visa bilaga 614037
Visa bilaga 614036
Krypgrund
Närbild på trä med misstänkt mögelskada och mörk missfärgning i skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar i trä med tecken på fukt, sprickor och möjliga mögelfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innervägg

Huset luktade rätt unket och lite instängt. Har bott en gammal person där (fritidsboende) så svart att veta om lukten kommer från fuktskador eller tidigare ägare ( min sambo+ förälder som hängde med tyckte det mest kändes som typisk ”gamlinglukt” eller vad man ska kalla det. Någon som har lite input hur oroliga vi bör vara för detta? Har ingen direkt möjlighet att göra noggrannare besiktning då vi gått på förhandsvisning och det verkar vara rätt högt tryck på den ”ordinarie” visningen, så vi står lite i dilemmat om det är värt att lägga ett förhandsbud då säljarna är öppna för snabb försäljning eller avvakta och troligen inte ha råd då det förmodligen går upp för mycket i pris.
 
Här är bilderna från krypgrunden, då de inte verkade komma med på första inlägget: Träbjälklag och stolpar i en krypgrund med synliga isoleringsblock och viss missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk krypgrund med träbjälkar och oisolerade golvplankor sett från underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en frisk krypgrund, är den ventilerad ?
 
  • Gilla
Nafs nafs och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Att det ser ut som det gör beror väl på att de använt begagnat virke.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har ni nu hittat ett hus som ni älskar så KÖP. Allt tekniskt går att åtgärda utom just känslan av RÄTT hus. Är ni opraktiska så blir åtgärdandet lite dyrare bara
 
  • Gilla
Nafs nafs och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar :). Det är inga ventiler direkt, men mindre gluggar på ca 10x10 runt huset som är öppna ut. Samt en större ”lucka” som man kan krypa in genom som inte har en dörr. Ligger lite bråte och skit därunder + lite sisådär med stuprören. Så hoppas på att få undan fukt genom att rensa ut under och lägga på plastmatta+Fixa stuprören bättre
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Hade inte oroat mig för det där, antagligen dåligt med ventilation på vinden och det kan ni ju åtgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.