Hej,

Jag har precis köpt en bostadsrätt och ska flytta in inom kort.

Igår fick jag ett mejl från säljare som beskrev att HSB hade gjort en kontrollbesiktning och påpekat att enligt nya regler fick man inte bygga tvättstuga utan golvbrunn. I och med att renoveringen skedde innan regeln införde därmed gick det med bra med tvättstugan (I lägenheten har de gjort om toalettrum till en tvättstuga).

Besiktningsmannen rekommenderat att vi skulle kolla med försäkringsbolaget att de täcker om det skulle hända något.

Jag är förtvivlad då jag inte kan något om bygg. Är detta något som jag skulle ha upptäckt innan eller är detta ett dolt fel? Jag är jätteorolig att vi kanske inte kan använda tvättstugan alt. försäkringsbolaget inte täcker om något händer.

Tacksamt för svar.
 
  • Tvättmaskin och handfat i en liten kaklad tvättstuga utan golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inget dolt fel.
Jag tycker inte du behöver vara speciellt orolig heller.
Risken är om tvättmaskinen går sönder och läcker vatten och det inte finns nån golvbrunn som tar upp vattnet.

Men det är ju samma som om diskmaskinen skulle gå sönder, du har ju ingen golvbrunn i köket heller.

Släpp det och va glad åt din nya bostad! :D
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Som sagt om det följer de regler som fanns när tvättmaskinen installerades, så skall det vara OK även för försäkringsbolaget.

Men oavsett den här frågan så bör du teckna bostadsrättstillägg i din hemförsäkring. Den täcker bla. skador i din lägenhet om du får en vattenskada, ex. pga fel i någon annan lägenhet. Vissa föreningar har en kollektivt tecknad bostadsrättsförsäkring, där skall man inte behöva tillägget i sin egen hemförsäkring.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
och om du är orolig investera i en vattenvarnare så får du ett larm om att det läcker
 
  • Gilla
QueenSaz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.