Hej!

Jag har tänkt göra ett badrum i min källare. Det är bara grund, inget ytskikt. Så det ska bilas för nya rör osv. Det finns ett avlopp nu men det ska flyttas på.
Hur ska man tänka? Våtrumsmatta? Klinker? Golvvärme?
Vill ha både badkar och dusch. Ska man bara ha tätskiktet vid dessa punkter?

Kom med era bästa tips!
 
Jag personligen hade bilat bort golvet, grävt ur ytterligare 20-30 cm (om konstruktionen tillåter det, inte under väggsyllarnas underkant), lagt nya avlopp, avjämnat med makadam, isolerat och gjutit nytt golv med vattenburen golvvärme.

Om man inte kan/vill gräva så djupt är EPS-betong ett alternativ, och sen golvvärme i ett skikt flytspackel.

Sedan hade jag lagt tätskikt endast i duschhörna och kring golvbrunnar, och ytskikt av klinker och kakel.

Om man har radon kan man även passa på att slänga ner en perforerad slang under golvet, som man kan koppla in en fläkt på för att skapa undertryck och suga bort radongas.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Inte våtrumsmatta eftersom det ska vara öppet för markfukten utan bara tätskikt i duschen och runt golvbrunnen. Se branschregler från BKR och Säker vatten.

Om du vill ha golvvärme så behöver grunden isoleras för att inte kostnaden för det ska bli mycket hög och med isolerad platta så gäller väl samma regler som för badrum ovan jord, dvs. det går bra med våtrumsmatta och det ska vara tätskikt överallt.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Jessan44
  • Laddar…
Du kan fix limma dit kcg skivor 5mm tjocka . Sedan värme kabel eller rör . Sedan flyttspackel. Till tätskikt använder du 1kds 2-3 lager . Sedan plattor . Aldrig folie på golv i källare eller betongvägg
 
R Rickard.lj skrev:
Du kan fix limma dit kcg skivor 5mm tjocka . Sedan värme kabel eller rör . Sedan flyttspackel. Till tätskikt använder du 1kds 2-3 lager . Sedan plattor . Aldrig folie på golv i källare eller betongvägg

Ebeco heter skivorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.