Har en fundering som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig vidare med.
Var idag uppe på vinden för första gången för att inspektera murstocken inför en stundande brandskyddsinspektion. Vi köpte huset för tre år sedan och jag har inte tidigare varit uppe på vinden. Väl där så blev jag positivt överraskad över att allt såg relativt bra ut förutom en hel del nya och gamla getingbon. Huset är byggt på 50-talet och vinden har tilläggsisolerats av förra ägaren och solpaneler sattes även upp av densamma.
Det som förbryllade mig lite var dock ett vitt mjölaktigt pulver som var specifikt på ena sidan av en takstol och på isoleringen därunder. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara? Kan det vara vitmögel? Allt virke såg torrt och fräscht ut och det var bara på ena sidan av takstolen och ingen annanstans på den 90 kvm stora vinden. Ovanför på taket sitter solpaneler sedan fyra år tillbaka. Kände på det och var mjölaktigt i konsistensen.
Tacksam om någon har några förslag på vad detta skulle kunna vara och om det är något jag bör oroa mig för. Vitmjölaktigt pulver på isolering och träkonstruktion på vind med takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit mjölaktigt pulver på takstol och isolering på en vind, misstänkt mögelpåverkad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger med vit mjölaktig substans mot en bakgrund av isoleringsmaterial och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gnugga mot tandköttet, om det domnar = jackpott!

skämt i sidan (japp så säger jag) detta har jag aldrig stött på tidigare. Tror dock att det inte är något farligt.
Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Haha
lordi och 2 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Gnugga mot tandköttet, om det domnar = jackpott!

skämt i sidan (japp så säger jag) detta har jag aldrig stött på tidigare. Tror dock att det inte är något farligt.
Med vänlig hälsning, fremax
Hade ett tag funderingar på ifall det var frugans kokaingömma, men då hon är höjdrädd så gick det bort då hon aldrig skulle våga sig upp för stegen. Kvar är att det är en gammal 65-årings kvarglömda gömma, men det tvivlar jag också på.
Nä skämt åsido så får jag känslan av att det inte är något farligt, men kusligt nyfiken på vad det skulle kunna vara då det såg så himla skummt ut.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ser ut som vitmögel, ganska vanligt på vindar som jag förstått.
 
Det kan också vara kalk. Det finns ett antal gamla trådar här på forumet om att man förr strödde ut kalk på vinden och i kutterspån för att hålla möss borta.

Eller också har någon stått där och sågat till gipsskivor när huset byggdes?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ser ut som vitmögel, ganska vanligt på vindar som jag förstått.
Ja det är lite det jag är orolig för. Vet du hur jag skulle kunna gå vidare för att få det bekräftat?
 
B b8q skrev:
Det kan också vara kalk. Det finns ett antal gamla trådar här på forumet om att man förr strödde ut kalk på vinden och i kutterspån för att hålla möss borta.

Eller också har någon stått där och sågat till gipsskivor när huset byggdes?
Men sätter sig kalk i taket om man strör ut det på golvet i vinden?
 
maphoto maphoto skrev:
Ja det är lite det jag är orolig för. Vet du hur jag skulle kunna gå vidare för att få det bekräftat?
Nej, inga konkreta tips, mer än att vinden ska ha bättre ventilation. All form av mögel trivs i fuktig miljö, är det torrt så försvinner det.

edit: Om det nu ÄR mögel, det vet vi ju inte helt säkert ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det kan också vara kalk. Det finns ett antal gamla trådar här på forumet om att man förr strödde ut kalk på vinden och i kutterspån för att hålla möss borta.

Eller också har någon stått där och sågat till gipsskivor när huset byggdes?
Hoppades på att det skulle vara nåt sånt, men med tanke på att det är så lokalt runt just bara en takstol och även på takstolen så är jag tveksam till det.
Att det är från när huset byggdes går bort då vinden tilläggsisolerats sen dess och det ligger utstrött på den nya isoleringen.
Va lite inne på ifall det var något bekämpningsmedel mot geting då det fanns en hel del bon där uppe. Men just runt detta området såg jag dessvärre inga tecken på gamla bon.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, inga konkreta tips, mer än att vinden ska ha bättre ventilation. All form av mögel trivs i fuktig miljö, är det torrt så försvinner det.
Okej, tack!
Kanske att miljön där uppe ändrats efter de tilläggsisolerat. Får slänga upp en hygrometer och mäta fuktigheten kanske.
 
Düsseldorff
Det där ser inte alls ut som mögel.
 
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det där ser inte alls ut som mögel.
Det glädjer mig att höra.
 
Lite uppdatering. Va uppe igen och kikade lite mer noggrant och det lustiga är att på just bara denna takstolen och ungefär lika långt upp på den som det vita pulvret ligger på golvet så ser det ut att sitta en bit masonit mellan takstolen och sponten. Ser typ ut som att pulvret kommer från masoniten. Men lustigt är att det inte finns några tecken alls på andra sidan takstolen av det vita pulvret.
 
Jag tycker att det ser ut som bekämpningsmedel, alltså Myrr eller liknande. Myrr fungerar mot getingar. Gnugga det inte mot tandköttet.
 
  • Gilla
maphoto
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är inte så att det funnits getingbo inne bakom brädorna och att man ringt anticimex som kommit och sprutat in något från utsidan?

Vet inte vad de brukar dra in, men sist jag hade dom på plats hade dom någon burk med något innehåll på lång pinne för att nå från marken och sprutade in det i hålet där getingarna flög in. Ser ju ut som att det sprutats in från utsidan vid takstolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.