Hej, har lite funderingar kring hur jag fäster en stolpe 90x90 i ett hör på ett golvbjälklag 45x120.

kan jag vila stolpen ovanpå golvet och fästa med beslag på utsidan?

eller kan jag sänka ned stolpen på insidan av hörnet och sedan fästa med långa skruvar utifrån. (Denna är favorittippad)

eller behövs det någon form av balksko?

mvh
 
Tomture61
Inga balkskor , bygg ihop 3 st 45 x 95 reglar , 2 st med 120 mm lägre höjd , 1 st som är 120 mm högre .
Den högre kan vara lämplig att ställa inåt .
Blir tyvärr kraftigare än 90 x 90 stolpe .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Inga balkskor , bygg ihop 3 st 45 x 95 reglar , 2 st med 120 mm lägre höjd , 1 st som är 120 mm högre .
Den högre kan vara lämplig att ställa inåt .
Blir tyvärr kraftigare än 90 x 90 stolpe .

Väldigt smart! Men kan jag komma undan med att bara använda två 45x95? Blir ju nästan samma dimension som stolpen jag tidigare tänkt.
 
Tomture61
T Vilgot Småhus skrev:
Väldigt smart! Men kan jag komma undan med att bara använda två 45x95? Blir ju nästan samma dimension som stolpen jag tidigare tänkt.
Använder du 2 st så får enbart en regel i ditt bjälklag stöd , kör du 3 st så får hela hörnet stöd underifrån .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Använder du 2 st så får enbart en regel i ditt bjälklag stöd , kör du 3 st så får hela hörnet stöd underifrån .
jag har lite svårt att se det hela framför mig, om vi tar ett hörn där bjälklagen går parallellt med kortsidan. Ska jag då sätta ihop tre reglar bredsida mot bredsida, där två är lika långa, och en 120 mm kortare. Sedan vilar jag ”stolpen” på den yttersta regeln mha den kortare biten på ”stolpen, bredsidan parallellt med kortsidan och skruvar sedan ihop den yttersta regeln med stolpen?
 
Tomture61
Min tanke är att sätta ihop en kort + en lång , bredsida mot bredsida .
En till kort som monteras mot kortsidorna på de beskrivna åvan .

Du vill ju helst få stöd på undersidan av ditt bjälklag på så många ställen som är möjligt .
Med denna metod får dina reglar som är ytterst i bjälklaget stöd i alla hörn + en regel av dina tillverkade stolpar som tar upp sidokrafter .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min tanke är att sätta ihop en kort + en lång , bredsida mot bredsida .
En till kort som monteras mot kortsidorna på de beskrivna åvan .

Du vill ju helst få stöd på undersidan av ditt bjälklag på så många ställen som är möjligt .
Med denna metod får dina reglar som är ytterst i bjälklaget stöd i alla hörn + en regel av dina tillverkade stolpar som tar upp sidokrafter .
då förstår jag, låter ju väldigt bra det. Sätter man dem på rätt sätt så blir dem inte heller tjockare än väggen.

tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.