Hej,

Jag har fått en Gardena R40Li från 2012 som stått ett par år. Den funkade fint innan den ställdes undan.

Nu när jag ska dra igång den så varnar den intermittent för ”Batteriproblem” och vill inte lämna dockan. Står att den laddare på displayen dock.

Jag ska se om jag kan rengöra lite kontaktbleck m.m men frågan är hur mycket det är värt att kosta på en äldre robot. Nytt batteri går på en tusenlapp, om nu det är felet.

Jag har ingen erfarenhet av robotklippare alls, tror ni det är värt att kosta på dem 1000-1500kr eller är det bättre att spara ihop till en ny?

/Styrmannen.
 
Bra att du börjar med att kolla laddblecken. Inte ovanligt att dessa måste rengöras någon gång per klippsäsong.
När den står i laddaren så kolla att det går en korrekt laddström genom att trycka långt på 0 och sedan gå in i en ny batterimeny.
När batteriet är tomt och den tar full laddning så ska laddströmmen ligga på 1500-1800 mA. Utanför laddaren och i viloläge förbrukar den ca (-) 60 mA.

Dåligt batteri brukar yttra sig som sjunkande klipptid, ner mot 20-30 minuter.

Det är en chansning att lägga ut stora pengar på rep.
Klipparen som sådan är en bra och stabil maskin.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
På min r40 hade man en bricka i typ kartong material vid kabelskon som ansluter till ladblecket. Bricka ruttnande bort och då var det kass kontakt och den laddade ej. Men var bara att dra åt skruven så funkade det igen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Tack för svar.

Blir till att köra en rejälare rengöring samt kontroll innan jag funderar på nytt batteri. Min tid kostar ju egentligen inte så mycket. Sedan är jag en anhängare av att hålla liv saker så länge som möjligt, även om det någon gång ibland är pengar i sjön.
 
E etompau skrev:
...
När batteriet är tomt och den tar full laddning så ska laddströmmen ligga på 1500-1800 mA. Utanför laddaren och i viloläge förbrukar den ca (-) 60 mA.

Dåligt batteri brukar yttra sig som sjunkande klipptid, ner mot 20-30 minuter.
Jag fick igång klipparen men den gick bara i typ 30-45 minuter innan den stannade och sade "Ladda manuellt" och jag fick bära tillbaka den till laddstationen. Visade då bara en "plupp" kvar på batteristapeln.
Väl i stationen så laddar den runt 0,8A.

Känns som batteriet är upp upphällning va?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag fick igång klipparen men den gick bara i typ 30-45 minuter innan den stannade och sade "Ladda manuellt" och jag fick bära tillbaka den till laddstationen. Visade då bara en "plupp" kvar på batteristapeln.
Väl i stationen så laddar den runt 0,8A.

Känns som batteriet är upp upphällning va?
Ja det låter som den behöver ett nytt batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.