Flera år efter dränering runt huset börjar färgen på insidan av källarväggen bulla ut och rasa ner. Det växer kristaller från den porösa cementen. Vad kan detta bero på? Huset är från 1950. Det var inte speciellt fuktigt i källaren innan dräneringen och väggfärgen var målad på väggen före dräneringen. Skadad källarvägg med färg som bullar ut och faller av, samt kristallbildning på poröst cement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad källarvägg med flagande färg och kristallbildningar, bakom vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med bubblig färg och kristallväxt, skador efter dränering på ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en källarvägg med färgbubblor och kristallväxt, tecken på fuktproblem efter dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ju helt klart fukt i väggen på bilden. Fungerar dräneringen som tänkt, eller kan det ha blivit stopp i avrinningen nånstans? Vilka möjligheter har du att kolla utomhus (rensbrunn, etc)?
 
  • Gilla
Rödskägg
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Du har ju helt klart fukt i väggen på bilden. Fungerar dräneringen som tänkt, eller kan det ha blivit stopp i avrinningen nånstans? Vilka möjligheter har du att kolla utomhus (rensbrunn, etc)?
R Rödskägg skrev:
Flera år efter dränering runt huset börjar färgen på insidan av källarväggen bulla ut och rasa ner. Det växer kristaller från den porösa cementen. Vad kan detta bero på? Huset är från 1950. Det var inte speciellt fuktigt i källaren innan dräneringen och väggfärgen var målad på väggen före dräneringen. [bild] [bild] [bild] [bild]
D Dublin skrev:
Du har ju helt klart fukt i väggen på bilden. Fungerar dräneringen som tänkt, eller kan det ha blivit stopp i avrinningen nånstans? Vilka möjligheter har du att kolla utomhus (rensbrunn, etc)?
Företaget som utförde dräneringen slipade bort asfalt från utsidan och det är isodränskivor monterade. Dräneringsröret lades lägre än sulan och en pumpbrunn blev nödvändig. Jag har kollat att pumpen fungerar och det är inget onormalt högt vatten i pumpbrunnen. Jag tänker att det är märkligt att kristallerna och utslagen kommer bortåt 1dm upp på väggen. Bilden med rören är på 1m höjd. Kan verkligen vatten utifrån nå in till väggen genom isodränet? Jag har sett när tillverkaren gör demo på hur bra isodrän är och då rasar vattnet ner i dräneringsstrukturen innan det når väggen.
Det är också så konstigt att det skulle bli mer fukt i väggen efter dräneringen.
 
höj värmen, fukten vandrar in om du isolerar en kall källare
 
  • Gilla
Rödskägg
  • Laddar…
Bytt uppvärmningssystem?
 
A Allmäntvetgirig skrev:
höj värmen, fukten vandrar in om du isolerar en kall källare
Ja, det kanske är något sådant...men i det rummet har jag satt in ett element jämfört med innan. Så det är nog källarens varmaste rum. Det rummet har också relativt bra ventilation. Ut-ventil i skorsten och in från två angränsande rum med in-ventiler (ingen dörr mellan). Funderar nu på om det är fukt i källarens "varma" luft som kondenserar på vissa kallare områden på väggens insida. Det är i det rummet tvättmaskinen står, Dock hänger jag tvätten på tork utomhus. Det är bara på det rummets yttervägg som utslagen kommit. Inte i övriga rum. Än?
 
Nu har jag inte mätt med instrument men när man har sönder en bubbla så är det kristaller och cementpulver i den. Det känns väldigt torrt. Det går lätt att rispa ur mer cement. Som om cementen förlorat sin hållfashet och blir pulver ihop med kristallerna.
Mer bilder. Skadad rörinstallation under handfat med synligt cementpulver och kristaller på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongvägg med skador och pulveriserat material på golvet, indikerar förlorad hållfasthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har dom monterat täckskivan på rätt sätt? Är den rätt tätad mot husväggen?
 
  • Gilla
Rödskägg
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bytt uppvärmningssystem?
Nej, har bergvärme i huset sen 40 år tillbaks. Men i rummet med tvättmaskin har jag ett fristående el-element sen två år tillbaks. Det har varit tvättrum sen åtminstone 20 år tillbaks. Dräneringen gjordes mars 2017. Utslagen och kristallerna la jag märke till för ett-två år sen som mycket små färgsläpp. Nu är det rätt stora områden.
 
A Allmäntvetgirig skrev:
Så här säger optidrain i deras monteringsanvisning

[länk][bild]
Det där stycket "cement som varit fuktig och torkar upp ger kalkutfällningar" verkar vara svaret på det fenomen som nu uppstått i källaren. Och upptorkningen av väggen har egentligen inte startat när dräneringen var klar 2017 utan har dröjt tills nu när jag satt in ett element och höjt värmen i det rummet. Dock inte till 18-20 grader men drygt 15 grader i alla fall.

Bra info! Tack!
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.