T TheGame skrev:
Men snälla, sprid inte din nojja som om det vore fakta.
Till TS. man kan vara rädd och korkad ja.
Mitt råd lyssna inte på dom som talar på det här viset.
1 asbest fiber :rofl:
Tyvärr är kunskapen om asbest i princip obefintlig i vårt avlånga land. Det är ren fakta att asbest är ett vanligt förekommande ämne i hus byggda före -82. Därmed inte sagt att det är omöjligt att sanera! Det är lätt att ta ett tejpprov och skicka in för analys så man vet om det är asbest eller ej.
Tyvärr är det fakta att det kan räcka med en enda fiber, men långt ifrån alla har ju sådan otur! Men det är en anledning att vara noggrann om man sanerar själv.
 
  • Gilla
Joakim Larsson2
  • Laddar…
R Rödmyran skrev:
Tyvärr är det fakta att det kan räcka med en enda fiber, men långt ifrån alla har ju sådan otur! Men det är en anledning att vara noggrann om man sanerar själv.
Så de 100-1000 fibrer per kubikmeter luft som finns mer eller mindre naturligt överallt är ofarligt, men om man råkar riva lös en fiber från eternittaket på huset så kan man dö?
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 17 till
  • Laddar…
Lägg i budgeten att kunna byta tak oavsett material när det är så gammalt. Väljer du plåttak som ersättning blir det inte så dyrt även ned sanering inräknat i priset.
 
Eternittak får mig att associera med betydligt tråkigare tak än det där.
Det finns firmor som gör takbehandlingar av eternittak.
Först besiktning, om ok rengöring/döda påväxt, vänta ett år, lägg på nytt ytskikt (måla).

Man slipper oroa sig för att asbestfibrer ska lossna och får en livstidsförlängning av taket.
 
R Rödmyran skrev:
Tyvärr är det fakta att det kan räcka med en enda fiber, men långt ifrån alla har ju sådan otur! Men det är en anledning att vara noggrann om man sanerar själv.
Asbest är en naturligt förekommande fiber och att andas in fibrer innebär en riskökning för att få vissa typer av sjukdomar. Att säga att det räcker att andas in en enda asbestfiber är ju både sant och överdrivet. En cancersjukdom börjar ju i en enda cell, vars genetiska massa skadats. Hade man inte andats in just den asbestfibern som skadat just den cellen hade man ju inte blivit sjuk.
Att bränna sig i solen ökar risken för hudcancer, men man kan ju få hudcancer utan att någongång bränt sig i solen och man kan bränna sig många gånger under en livstid och ändå aldrig få hudcancer. På samma sätt är det med asbest. Att andas in asbestfiber ökar risken för sjukdom, ju mer asbest man andas in desto större riskökning (men ingen garanti för att bli sjuk). Jag tycker det är rimligt att skydda sig från cancerframkallande ämnen av alla slag men många andra verkar inte ha något emot att utsätta sig för cigarettrök, alkohol, sol, avgaser osv.

Till TS: om ni har råd att byta tak och sanera, köp huset om det stämmer i övrigt.
 
  • Gilla
justmakemyday och 3 till
  • Laddar…
Räkna med hög risk för att du får riva taket själv en gång senare.
Att du gör det själv en gång är extremt liten risk - men hantverkare som riskerar det varje dag behöver bvetydligt större säkerhetstänk. Så kan du riva själv senare kommer det bli betydligt billigare och enklare att hitta en hantverkare som är villig att göra jobbet (det sista är nog det viktigaste)
 
Kloge Kloge skrev:
Denna noja för asbest! Folk röker,bor i städer och andas avgaser,gummi och asfaltpartiklar utan att problem. Men en enda asbestpartikel är en dödsdom. Tänk förr när bromsarna på bilar,tåg, tunnelbanan var av asbest och det vimlade i luften. Dog folk som flugor?
Ha respekt för asbesten, men ohanterbar är den väl inte. En ide kan vara att stryka taket med någon dammbindare, linolja eller billig färg för att binda framvittrade fibrer i varje fall på översidan där det vittrar mest, prata med byggbutik el färghandel. Använd inte något enkelt munskydd utan köp en halvmask eller helmask godkänd för asbest och använd gärna gamla kläder som sedan kan stoppas i en säck och kastas. Man har faktiskt märkt att inte bara arbetarna på eternitfabriken i Lomma utan även deras hustrur som under många år tvättade deras rejält dammiga kläder fått ökad frekvens av lungsäckscancer.
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Fick taket utbytt för ett par år sedan. Var betongpannor med asbest i.

Du kan ta ner taket själv. Det blir billigare. Finns inga särskilda restriktioner för privatpersoner mer än när du skall lämna in det på tippen. Väl inplastat o.s.v.
Om byggfirman skall ta ner taket omfattas det genast av en massa restriktioner och regler och det blir genast väldigt mycket dyrare att byta tak.
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Hej, har efter många års letande hittat ett hus jag verkligen gillar. Kan inte supermycket om hus just nu men försöker lära mig.

Huset har eternittak och efter en snabb googling hittade jag att det var asbest? Har två små barn så är lite försiktig. byggt på 60-talet. Bör man undvika att köpa huset? Måste man byta ut det? Kan man låta det vara? Går det att tvätta lätt?
Kan du undersöka så att det inte behöver bytas direkt?

Jag hade köpt huset om det varit mitt drömhus och om det inte fanns några allvarliga fel.

Vårt hus var inte heller perfekt men det var ett bra pris på ett fint läge och så hade det boendeytor på 250m², resten går att fixa i efterhand.
 
R Rödmyran skrev:
Tyvärr är kunskapen om asbest i princip obefintlig i vårt avlånga land. Det är ren fakta att asbest är ett vanligt förekommande ämne i hus byggda före -82. Därmed inte sagt att det är omöjligt att sanera! Det är lätt att ta ett tejpprov och skicka in för analys så man vet om det är asbest eller ej.
Tyvärr är det fakta att det kan räcka med en enda fiber, men långt ifrån alla har ju sådan otur! Men det är en anledning att vara noggrann om man sanerar själv.
Selektiva fakta framställda på ett vilseledande sätt.

Det är ren fakta att man kan bli påkörd av en lastbil och dö första gången man går över gatan!
 
  • Gilla
Stuff och 9 till
  • Laddar…
Risken med taket är obefintlig. Dock skall man veta hur man hanterar det när behovet kommer.

Köp grannhuset så bor du granne med eterniten istället.
Eller hur långt från ett eternittak skall man bo?
Har man medvind så får man bo lite längre bort. Men jobbigt om vinden vänder någon dag…!

Men som många säger. Eterniten har troligtvis legat där 50 år plus. Och frågan är hur ev papp ser ut under.

Så köp om allt annat känns rätt. Men kalkylera med ett takbyte just pga ålder.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rödmyran skrev:
Hej,
Jag skulle inte köpt huset. Du kan vara säker på att det finns asbest på många fler ställen i huset än bara taket. Innan man kände till faran med asbest ansågs det ju som ett supermaterial som användes lite varstans. Vanligt runt vattenledningar, elledningar, bakom elskåp, i svart golvlim, i fönsterkitt, i golvplattor, som armering i puts, som brandskydd i kakelugnar med mera.
Personligen skulle jag inte utsätta mina barn för risken att få cancer om 20 år (det räcker ju att en enda liten asbestfiber hamnar på fel ställe för att utveckla cancer)
Hoppas verkligen att du hittar nåt annat hus du gillar! :) Satsa på något byggt efter 82 då asbest blev förbjudet;)
Eller bygg nytt, det gjorde vi tillslut när vi tröttnat på att leta...
Källa på det? Asbets ingår i många olika material. Är helt ofarligt om man inte bearbetar materialet. Skrämselpropaganda är inte seriöst! Låt taket ligga och lägg nytt ovanpå. Googla och kolla hur man gör.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Som byggare anser jag att folk som lägger nya tak eller nya fasader ovanpå gammal eternit borde åläggas att göra hela arbetet och alla framtida reparatuioner själva utan skyddsutrustning och betala sina sjukkostnader själva.

Det enda vettiga är att riva bort på ett renligt vis och ersätta med annat meterial. Annars skall någon stackars jäkel borra några tusen hål genom asbestskiten för att få fast det nya materialet utanpå och så skall andra stackars jäklar riva i det utan någon rimlig möjlighet att skydda sig vid varenda renovering och reparation så länge huset står. Varefter rivarna skall gräva i asbestskiten som inte går att sanera bort för en rimlig kostnad eftersom den är inbyggd bakom andra material.
 
  • Gilla
A.Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jag vet vilket hus det är. Extremt bra läge. Jag hade nog dock velat ha en del pengar över till att byta tak och kanske putsa huset för estetiken. Känns som bra investeringar på längre sikt i det området.
 
Jag tror det är väldigt hög risk att barnen dör inom 100år eller så ;):p
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.