Är på g att köpa fritidshus med 3-kammarbrunn i Dalarna, dock är inte rören in till huetfrån brunnen isolerade. Jag försöker hitta så att jag kan få någon som helst uppskattning om vad arbete + material skulle kunna kosta. Många sökningar som jag får upp redovisar gör-det-själv men jag tror i detta fall att det är bäst att anlita någon.

Försöker som sagt bara skaffa mig en uppskattning för att se om jag vill gå vidare med affären.

Någon som har input att dela med sig?

Tack på förhand
 
Att avlopssrör inte är isolerade är väl inte helt ovanligt, men går dom i luften då ? Oftast är dom ju nedgrävda (på frostfritt djup) ?

Hur många meter handlar det om, och har det varit problem förut ?

Att slå lite isolering kring de rör som ligger under grunden (i luft) torde vara lätt att göra själv (jag har gjort det med glasull, vindpapp och ståltråd). Om du har flera jobb så kanske du kan få en snickare att göra det (kanske svårt för bara det jobbet dock då det torde vara litet)
 
De ska vara nergrävda och jag har inte jättekoll på längden men det kanske går att komma nära en bra gissning räknat på meterpris. Det har antagligen inte varit ett problem då det inte varit vinterbonat tidigare, vilket vi vill ha möjligheten till.
 
Avloppsrör brukar inte behöva isoleras. Dom värms av luften som strömmar igenom dom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MartinaKarlsson skrev:
De ska vara nergrävda och jag har inte jättekoll på längden men det kanske går att komma nära en bra gissning räknat på meterpris. Det har antagligen inte varit ett problem då det inte varit vinterbonat tidigare, vilket vi vill ha möjligheten till.
Om dom är nedgrävda tror jag inte du behöver isolera. Även om det inte är helt på frostfritt djup brukar det klara sig.

Jag hade ett par meter i min förrs stuga i dalarna som hängde under huset (oisolerat) det frös en gång på 12 år, då pga dropp som långsamt isade igen precis under huset när det var -25 ute. Det räckte dock med att dra på varmvattned så tinade proppen upp..

I övrigt har jag inte haft problem med avloppet, och inga avloppsrör har varit isolerade.

Jag skulle itne gjort något åt det, att gräva upp och lägga rören djupare hade isf varit den primära lösningen...om det inte går kanske man kan isolera ovanför dom eller tom runt dom i värsta fall (vilket jag aldrig hört talas om). Grävning brukar väl gå på ca 500-1500 kr/meter...men det beror ju mycket på vilken entrepenör ni får tag på. "bonden på hörnet" kanske gär hela jobbet för ngn tusenlapp, någon som måste släpa ut sin grävare flera mil i skogen kanske vill ha minst 10000 bara som startkostnad...

Skippa det och satsa pengarna på övriga åtgärder (det behövs alltid göras saker), och ta tag i det med avloppsrören OM det blir ett problem skulle jag säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.