Jag har idag en ctc 171 (från -78) och i höstas satte jag in en ack. tank på 625 liter med en cirkulationspump. Funkar ok, men jag funderar på att byta ut det snart (går väl kanske sönder om ett tag ändå). Huset är från tidigt 1900-tal med dålig isolering, så det går åt lite extra energi och det är på 120 kvadrat fördelat på 2 plan.

Vilken panna ska man välja som har hög effekt (vill ej elda varje dag) och som är lätt att sköta? Jag eldar med ved som torkat ett halvår så jag är inte intresserad av en panna där veden måste torka i 2-3 år.

Hur stor ack. tank behövs? Finns det något bra paket?

Vad kostar det hela, på ett ungefär?

Tack på förhand!
Don
 
Det finns gott om paket, problemet med dem är bara att de har så små ackumulatortankar! Om jag hade gjort om vår installation idag (drygt ett år efter driftstart) så skulle jag ha valt en större platsbyggd tank, troligen lågtryck, och isolerat den ordentligt!

Nu har vi 2*750 liter med 45 mm pur. På sommaren dröjer det ca 5-6 dagar då vi ej tokfyller dem (högre temp i tanken innebär bara att den svalnar fortare pga tempskillnad och för lite isolering). Pannan är vi dock nöjd med, en Effecta Woody med lambdasond.
 
  • Gilla
SSSSSS
  • Laddar…
Använd Effectas panna Woody eller CTC V35 de fungerar bra. Du värmer upp 1200-1500 L i ack på ett vedinlägg.
 
Ackvolymen kan du räkna ut genom att ta (10 till) 12 gånger uppvärmda m2. Om du har 200 m2 blir det 2400 liter. Sen väljer du en panna som har en vedvolym som är ca 2400 / 18 vilket blir 133 liter. Eller omvänt så skall du ha minst ackvolym som motsvarar 18 gånger vedvolymen i pannan.

Jag har precis köpt en Baxi Solo Innova 50 kW. Eldat en gång med den.
 
storahuset skrev:
Ackvolymen kan du räkna ut genom att ta (10 till) 12 gånger uppvärmda m2. Om du har 200 m2 blir det 2400 liter. Sen väljer du en panna som har en vedvolym som är ca 2400 / 18 vilket blir 133 liter. Eller omvänt så skall du ha minst ackvolym som motsvarar 18 gånger vedvolymen i pannan.

Jag har precis köpt en Baxi Solo Innova 50 kW. Eldat en gång med den.
Har oxå en Innova 50 kW och 3200 liter vatten. Såhär i efterhand skulle jag ha haft dubbla ackvolymen. Känns lite som att dra en EU-kärra bakom en lastbil...den orkar mycket mer!

OM jag någon mer gång bygger ett pannrum så kommer det TVEKLÖST att stå en likadan panna där men minst en 6 kubik acktank.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
ylven skrev:
Det finns gott om paket, problemet med dem är bara att de har så små ackumulatortankar! Om jag hade gjort om vår installation idag (drygt ett år efter driftstart) så skulle jag ha valt en större platsbyggd tank, troligen lågtryck, och isolerat den ordentligt!

Nu har vi 2*750 liter med 45 mm pur. På sommaren dröjer det ca 5-6 dagar då vi ej tokfyller dem (högre temp i tanken innebär bara att den svalnar fortare pga tempskillnad och för lite isolering). Pannan är vi dock nöjd med, en Effecta Woody med lambdasond.
Hur länge räcker värmen i tankarna när de är laddade mitt i vintern (typ -20 C)?
 
Mitt i smällkalla vintern är det eldning två gånger om dagen, kanske inte fulla ilägg, men ändå! Huset är dock ett sparsamt isolerat 60-talshus med halvuppvärmd källare om 95+95 kvm. Om du har plats ska du tveklöst satsa på rejäla acctankar (och ev en större panna) om du vill ha det riktigt bekvämt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.