Ett problem är att alla vill ha gjort jobb samtidigt (helst igår) vilket gör att det blir kaos och då blir det lätt att det tackas nej.
Ett sätt kan då vara att låta hantverkaren bestämma tillfället.
Fråga om hen tror det finns möjlighet att klämma in ditt jobb under månaden och sedan låta hantverkaren höra av sig isåfall om det blir en lucka.

Ett alternativ kan vara fråga flera olika och invänta att någon ringer tillbaka.

Att kunna pussla in alla jobb är det som är svårast eftersom flera yrkeskategorier oftast måste samordnas, funkar inte samordning så faller tidsplanen kanske på flera projekt.

När det gäller priset, var inte rädd för att fråga.
Ingen kommer ta illa upp för att du frågar hur dom debiterar, snarare är det bra även för hantverkaren eftersom du vad han kostar och han slipper diskussionen i efterhand.
Normala kostnader är startavgift, timpris och milersättning.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
R redrobot skrev:
Jag är helt med dig. Omöjligt! Har försökt i ett år. Har pengar. Har en klar bild av vad jag vill göra. Accepterar löpande kostnad osv osv. INGEN vill göra jobbet. Varför?!
Vad vill du ha utfört då och var finns du?
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
R redrobot skrev:
Men exakt! Jag har takbyte, golvbyte och isolering + bygge av trappa som prio. Det är väl bra projekt? Den enda som kunde tänka sig drog sig ur pga för långt avstånd att åka. Jösses. Jag har köpt byggställning + alla tänkbara jävla verktyg och ska göra det själv...
Var finns du?
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Enkelt , idag bygger allting på kontakter.

Så upplever jag det iaf , oavsett när jag bytt värmesystem eller fått el centraler bytta etc.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
Har liknande erfarenheter. Har försökt få tag på en VVS:are för ett mindre jobb (service av Bergvärmepump och byte av expansionskärlet) i en mellanstor stad, man ringer och de ber om att man ska skicka ett SMS med beskrivning av vad som ska göras och sen får man inget svar. Mailar man får man inget svar.

Skulle lägga om taket förra sommaren, samma visa där. Alla större firmor i ”stan” var upptagna med jobb i Sthlm 40 mil härifrån.

Det måste råda en enorm brist på hantverkare med tanke på att få har tid att hjälpa privatkunder
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
E eng83 skrev:
Har liknande erfarenheter. Har försökt få tag på en VVS:are för ett mindre jobb (service av Bergvärmepump och byte av expansionskärlet) i en mellanstor stad, man ringer och de ber om att man ska skicka ett SMS med beskrivning av vad som ska göras och sen får man inget svar. Mailar man får man inget svar.

Skulle lägga om taket förra sommaren, samma visa där. Alla större firmor i ”stan” var upptagna med jobb i Sthlm 40 mil härifrån.

Det måste råda en enorm brist på hantverkare med tanke på att få har tid att hjälpa privatkunder

Vilken stad är du placerad i?
 
Fairlane
N Nps skrev:
Problemet är att de flesta privatpersonerna är griniga gnälliga. De har ingen som helst förståelse för någon annan än sig själva. Om arbetet skulle dra ut på tiden så vill de givetvis ha en saftig rabatt. De vill gärna inte heller betala milersättning eller restid. Därefter ska det givetvis tjafsas om priset efter att jobbet är klart. Men nu kanske vi har kommit till punkten att som ni bäddat får ni ligga.
Detta är nu generellt anledningen inget mot dig
Jag tror generellt att företagare som kan kommunicera tydligt med sina kunder, både innan projektet drar igång och under projektet har mindre problem med sura privatkunder.

En vän till mig ville renovera sitt badrum, lägenhet med bara ett badrum och en toalett så tiden var viktig. Firman lovade att ser skulle gå fort och bli bra. De kom och rev bort endel o h plockade bort toaletten, sen dröjde det 2 veckor innan de kom tillbaka (verktygen låg kvar). Då var de på plats några timmar och sen borde igen en vecka eller två. Ringde man och frågade så sa de alltid "vi kommer imorgon" men 7 ggr av 10.dök de inte upp dagen efter och 2 ggr av 10 var de där mindre än två timmar. Badrummet skulle varit klart på 2-3 veckor, men det blev en bra bit över 3 månader som familjen fick duscha hos vänner och i simhallar. Toalettbesök gjordes i tvättstugan och det är inte så kul med småbarn så lång tid.

Du har dock helt rätt att det blev diskussion om priset efter då firma inte levererat som de lovat. Det tycker jag är högst rimligt att det blir.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Många företag går igenom sin mail på morgonen och 80% med avsändare kvinligt privatmail deletas utan att det ens öppnas då "dem inte har tid med hemma fruar som jagar offert", vilket jag ej står för den inställningen!
En del tar i från tårna så en annan ska bli anlitad.. Och få som svarar (och är seriösa) har lång väntetid.

Det du vill ha gjort, skall utföras fackmannamässigt och inte "nöja" sig med mindre..
(kan bli dispyter = tackar nej).

Kolla efter lokala byggservice företag, åk till dem och ha en bestämd plan för vad som du vill ha gjort.
Fråga efter tidsplanen..
Var överens om en ca summa som den skriftliga offerten skall vara, ev efter en kostnadsfri besiktning / planritning om vad som ska ske..
Nämn inte att ev annan aktör räknar men om så,, inte ljuga då den firman ev ringer just dem för hjälp med något moment eller arbetskraft..
Håller tummarna!

F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Jag tycker svebska hantverkare är grisar . Varför gynna dom när dom är sånna. Skaffa polacker istället
 
  • Haha
jenstornqvist och 2 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Problemet är att de flesta privatpersonerna är griniga gnälliga. De har ingen som helst förståelse för någon annan än sig själva. Om arbetet skulle dra ut på tiden så vill de givetvis ha en saftig rabatt. De vill gärna inte heller betala milersättning eller restid. Därefter ska det givetvis tjafsas om priset efter att jobbet är klart. Men nu kanske vi har kommit till punkten att som ni bäddat får ni ligga.
Detta är nu generellt anledningen inget mot dig
Det dummaste jag hört. Hur arrogant får man vara? Med en intågande inflation och en nedgång i bostadsmarknaden blir det förhoppningsvis snart balans.
Har själv köpt ett ruckel till stuga. Ligger på pendlingsavstånd till Göteborg. ALLA i min närhet säger att jag borde riva den och bygga nytt men vågar inte då det hade inneburit massa med jobb och massa kontakt med hantverkare. Din attityd förstärker att jag tagit helt rätt beslut, tack☺️.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
M McCarl skrev:
Kan inte annat än att hålla med även fast jag har större projekt på gång med nytt tak, renovera skorsten, nytt badrum och hall.

Känns som att man får stå med mössan i handen och be väldigt väldigt snällt och ändå så är det knappt någon som vill komma och titta på jobbet.

Har även jag sagt att det inte spelar någon roll om det blir gjort om ett halvår eller år.

Är det verkligen sånt överflöd av jobb så att byggföretagen kan tacka nej till jobben? Eller ens svara på en förfrågan?
Precis så är det. Just avslutat en husdränering och det tog ca två år från det att jag började kontakta hantverkare till dess att jobbet är avslutat. Hade kontakt med någonstans runt 8-10 olika företag totalt under denna tid. Det ena mer oseriöst än det andra. Alltid seriösa och intresserade vid första kontakten. Sen vill dom knappt komma och titta. Det går månader innan dom kommer med sin offert som dom själva utlovat inom 1-2 veckor. Ett företag var beställt och bokat, väntade ca ett halvår på att dom skulle komma...sen struntade dom i att komma och göra jobbet. Tillbaka på ruta ett och ställa sig sist i kön igen...

Scenariot känns igen även inom andra kategorier som t.ex. VVS och Bygg. Storslagna löften vid första kontakten men sen dyker man inte upp på de tider man själva fått bestämma för att komma och titta och man bryr sig inte ens om att höra av sig och anmäla förhinder att komma...
Vanligt hyfs och vett & etikett gäller inte inom hantverksbranschen.
 
  • Gilla
  • Wow
Ö-kvinna och 3 till
  • Laddar…
X
N Nps skrev:
Problemet är att de flesta privatpersonerna är griniga gnälliga. De har ingen som helst förståelse för någon annan än sig själva. Om arbetet skulle dra ut på tiden så vill de givetvis ha en saftig rabatt. De vill gärna inte heller betala milersättning eller restid. Därefter ska det givetvis tjafsas om priset efter att jobbet är klart. Men nu kanske vi har kommit till punkten att som ni bäddat får ni ligga.
Detta är nu generellt anledningen inget mot dig
Vad svamlar du om?
Jag anlitade en rörpulare för byte av köksblandare (alltså, byta blandaren klarar jag men det var någon hemlig typ av uddakoppling som satt satt innan så rören behövde kapas av och ny koppling på plats och jag har aldrig jobbat med alupex, men nästa gång kanske det blir själv då jag nu läst på mer om ämnet samt sett vad man monterade dit).

Hade jag synpunkter på arbetet?
Ja, självklart.
Jag hade tydligt specat att jag ville ha två T-koplingar med ballofix för att ha förberett för att kanske dra en vattenutkastare från. för både varmvatten och kallvatten.
Man monterade in EN.
Jag själv var inte på plats när arbetet skedde så kunde inte ha synpunkter på det då.

De kom tillbaka och monterade in den saknade efteråt, så mitt enda knorr var att man inte gjorde det som specats vilket innebar besvär med att hitta en lämplig tid då jag kunde vara hemma.

Annars inga synpunkter.

Kan det vara som så att hantverkare kan uppleva privatpersoner som gnälliga för att hantverkarna faktiskt inte alltid sköter sin egen del?
Emedan det är lättare att komma undan i storprojekt då det 'ändå är så mycket som blir fel'?

Min upplevelse genom åren är att väldigt många har synpunkter på att hantverkare inte följer givna avtal, gör ett halvdant (eller dåligt) jobb, inte håller utlovade tider med mera.
Anekdotisk bevisföring ja, men något ligger det nog i det ändå, ty annars skulle det inte vara så vanligt att man hör om det. Likaså att läsa här på forumet gör ju att man kan undra vad som hänt med vissas yrkesstolthet...

Kan det vara som så att hantverkare själva har 'skapat' gnälliga kunder med sin brist på yrkesstolthet och kundvård?
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Kan hålla med om TS beskrivning. Har planerat en väldigt enkel utbyggnad på 25 m2. Har gjort ritningar, planerat jobbet åt dem gällande markarbete etc, allt för att det ska vara så enkelt som möjligt för byggfirman att komma igång. Det finns bilder, beskrivningar in i minsta detalj hur allt ska vara gjort, vilka fönster, takpannor, fasad osv.

Började att skicka detta till 10 st firmor (välkända namn som grannar rekommenderade osv). Av 10 firmor svarade 6 st. Tre av dessa skrev "vi kan inte hjälpa mig med detta" utan att ange anledning. Va fan asså.

Två stycken kom och tittade, och skulle hem och skriva offert (så man vet ungefär hur mycket man behöver låna upp av banken). En hörde aldrig av sig, den andra skickade offert och vi planerade byggstart efter sommaren. Sommaren och hösten kom och gick utan att de hörde av sig och jag fick till slut tag i en annan arbetsledare på företaget, Min kontakt hade slutat och de sket helt enkelt i denna offerten. "Vi har ingen avsikt att lämna en ny offert" kom det bara i ett mail. En tredje skickade offert utan att ens komma och titta, men då man t.ex. valde gjuten platta istället för krypgrund och ett helt annat värmesystem än vad jag önskade (gjuten golvvärme, istället för en radiator på bef. system) skrev jag tillbaka och ifrågasatte detta. Då gick de under jorden.

Två år senare, en massa mail och telefonsamtal fram och tillbaka med en massa olika firmor står vi här utan någon utbyggnad. Kan ju säga att min tilltro till skickarskrået är på botten.

/S
 
  • Gilla
  • Wow
Ö-kvinna och 3 till
  • Laddar…
S
Ortega62 Ortega62 skrev:
Jag tycker svebska hantverkare är grisar . Varför gynna dom när dom är sånna. Skaffa polacker istället
Ahh rasism känns ändå lite ofräscht 2022
 
  • Haha
Ortega62
  • Laddar…
Jobbar själv med att räkna på jobb för ett byggföretag och det finns 2 kriterier som är viktiga. Så stor entreprenad som möjligt och så lite kontakt med privatpersoner som möjligt. När byggbranschen under en lång period ligger på gränsen till överhettning konjunkturmässigt så kommer automatiskt arbeten sorteras ut enligt ovanstående kriterier.
 
  • Gilla
Johannes456 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.