Hej!

Vi är i färd med att renovera kök och är fundersamma över vad vi har för golv och risk för asbest.
Lägenheten är bygg på 60-tal.

Hur stor sannolikhet är det att något lager i golvet innehåller asbest och hur hade ni gått vidare?
 
  • Gamla golvplattor och lim synliga nära vägg under renovering, potentiell asbestexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av flera lager av ett upprivet golv, med synliga gamla material, potentiell asbestfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag vet är att om det är limmat, sitter som fan och det är svart så är det asbest i limmet.
Men jag antar att ni kan inte vara säkra fören ni lämnar ett prov.
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det enda jag vet är att om det är limmat, sitter som fan och det är svart så är det asbest i limmet.
Men jag antar att ni kan inte vara säkra fören ni lämnar ett prov.
Tack för svar!

Jag kan inte se något svart lim. Det nedersta lagret är segt och mjukt och verkar bara vila mot betongen. Väven som ligger på detta ser utt vara limmad med vitt lim.

Hur som helst kanske vi säkrar med ett prov.
 
A
Johana1990 Johana1990 skrev:
Tack för svar!

Jag kan inte se något svart lim. Det nedersta lagret är segt och mjukt och verkar bara vila mot betongen. Väven som ligger på detta ser utt vara limmad med vitt lim.

Hur som helst kanske vi säkrar med ett prov.
Med storstan olikhet asbets med denna matta och det årtalet
Men frågan är vad det har för betydelse?
 
40% sannolikhet att det innehåller asbest
 
Vi renoverade vår lgh. 4 olika mattor i 4 olika rum. Vi var typ halvvägs med allt när min fru googlade och hittade att risken fanns för asbest. Det var vitt, svart och grått lim på olika plastmattor.
4 prover skickades in och alla var negativa som tur var.
Byggt på 50-talet..

offerten för saneringen var inte att leka med då vi redan höll på i hela lägenheten.

Så av hälsoskäl och ekonomiska skäl var det värt de tusenlapparna det kostade att få veta…
 
A
D Dr Benz skrev:
Vi renoverade vår lgh. 4 olika mattor i 4 olika rum. Vi var typ halvvägs med allt när min fru googlade och hittade att risken fanns för asbest. Det var vitt, svart och grått lim på olika plastmattor.
4 prover skickades in och alla var negativa som tur var.
Byggt på 50-talet..

offerten för saneringen var inte att leka med då vi redan höll på i hela lägenheten.

Så av hälsoskäl och ekonomiska skäl var det värt de tusenlapparna det kostade att få veta…
Det skulle väl vara mental hälsa då? ekonomiskt avbräck skulle inskränka sig till egen arbetsinsats för att lyfta ur mattan? Fysisk hälsa skulle inte påverkas av den kortvariga exponeringen av limrester i synnerhet om man använder andningsmask, jämfört med de som arbetade på eternitfabriken i lomma i 12h skift utan några som helst skydd i en verkligt usel arbetsmiljö vilken ingen idag skulle ens besöka med risk för att bli skitiga.
 
  • Gilla
Johana1990 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det skulle väl vara mental hälsa då? ekonomiskt avbräck skulle inskränka sig till egen arbetsinsats för att lyfta ur mattan? Fysisk hälsa skulle inte påverkas av den kortvariga exponeringen av limrester i synnerhet om man använder andningsmask, jämfört med de som arbetade på eternitfabriken i lomma i 12h skift utan några som helst skydd i en verkligt usel arbetsmiljö vilken ingen idag skulle ens besöka med risk för att bli skitiga.
jag lägger ingen värdering i hur andra uppfattar att arbeta med asbest. Jag har en ganska nykter inställning och ville fortsätta (med tillbörliga skydd) men min fru tyckte inte att det var en bra ide.

Nu när jag skall riva eternittak är det mkt lugnare på den fronten. Så jag i mig själv är inte direkt orolig.
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Skickade in prov på mattans alla lager samt kaklet, båda visade positivt för asbest!
 
Ok då gäller det att inte damma så mycket :)
Lycka till med renoveringen
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
A
Johana1990 Johana1990 skrev:
Skickade in prov på mattans alla lager samt kaklet, båda visade positivt för asbest!
Det var väntat
Vill du ta bort detta själv så tänk på att dammet är obra, helmask med övertryck och en tät damsugare med bra filter är att föredra
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.