BirgitS
KATN KATN skrev:
Men det är förbjudet i Sverige hmm. Kanske finns någon anledning till det !
Kemikalieinspektionen anger 3 orsaker till varför medel förbjuds:
a) de är farliga för hälsan. Dessa medel var de som först förbjöds, men kunskapen utvecklas hela tiden, så fler förbjuds efter hand.
b) De är farliga för miljön, t ex för pollinerande insekter eller vattenlevande organismer. De senaste åren är det nog framförallt dessa medel som försvinner.
c) företaget som har dem väljer att inte ansöka om fortsatt godkännande i Sverige av något annat skäl, t ex marknadsskäl.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-anvaenda-otillatna-bekaempningsmedel.381643/
När det gäller MCPA och liknande är det inte c) i alla fall.

Från samma inlägg:
"Vi har noterat att det finns många som tipsar på olika trådar om att importera växtskyddsmedel illegalt. Tullen har fått upp ögonen för det här och stoppar många försändelser."

"Bara medel med låga risker för hälsa och miljö kommer att undantas från det förbudet, om det går igenom."

"I den obligatoriska utbildningen lär man sig bland annat att hantera de risker för hälsa och miljö som medlen har."

"Användaren är bland annat skyldig att alltid följa anvisningarna på etiketten. De innehåller de riskminskningsåtgärder som har krävts för att medlet ska kunna godkännas inom EU."
Hur går det med anvisningar som är på en tyska som man inte förstår?
"... ja, då finns det en oförutsägbar risk att man kan skada både den egna hälsan, andras hälsa, husdjur och miljön utan att inse att man använder en produkt på ett riskabelt sätt."

"Medel som används där de inte ska, eller t ex i för höga doser eller på annat sätt olämpligt, kan t ex läcka till vattendrag och där skada vattenlevande organismer. När det gäller just MCPA och andra fenoxisyror, så fanns det tidigare föroreningar av dioxiner i dessa medel, som kunde orsaka cancer."
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
han tänkte nog på stroller kombi, får inte säljas i sverige längre
Fanns för länge sedan ett hormonpreparaat ,"DIF" oerhört effektivt mot just bara maskrosor.
De växte ihjäl sig på ett par veckor.
Tog bort alla maskrosor.
...och förstås, förbjudet sen 70-talet..
 
Lite grovkornigt salt i mitten på bladrosetten (mer på större) och stampa sen runt, inte lika smidigt som ogräsmedel men lite mer giftfritt. Sen lite morgonfukt eller liten snabb fnutt med vattenslangen så det precis börjar lösa upp sig. Sen några dagar med uppehåll så det inte regnar bort. Funkar även bra på lite mer oåtkomliga platser där man inte heller kommer åt med järnet. En stor dos räckte även för en enveten daggkåpa som satt mellan sten och asfalt som varken mekanisk bearbetning eller ättika tog. 20kr på närmsta affär om man inte redan har det i skafferiet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Fiskars weed puller funkar fint.
Det blir förvisso rejäla hål, men naturen tar hand om det snabbt.
Märks inte efter några dagar.
Lätt att använda och får som regel upp hela roten.
Jag hade ett rejält täcke av maskrosor när jag köpte huset, men det var snabbt fixat, utan miljögifter.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 5 till
  • Laddar…
Köp en maskrosplockare. Man behöver inte ens böja sig ned. Enkelt och även lite meditativt. Lyssna på musik eller en god bok. Inga ogräsmedel i marken, bra för miljön.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 6 till
  • Laddar…
Har du inga ungar i lämplig ålder? Vi hade gräsmattor på 70-talet som nästan bestod mer av maskrosor än gräs.
Vår far erbjöd oss 10 öre per maskros vi tog upp med maskrosjärn. Han gjorde två misstag. 1: Han borde gjort ett överslag hur många maskrosor det fanns. 2: Han underskattade grovt den kapitalistiska motivationen hos sina barn för vi gick till verket som kaniner på LSD. Så efter knappt en vecka när det var dags för veckopeng (tror vi hade 10kr/unge) så visade vi honom säckarna, noggrannt märkta med namn och antal maskrosor per säck, och avkrävde honom ytterligare drygt 1000 kronor totalt (lite mer än 6000 kr i dagens penningvärde).
Han nästan bleknade och var på väg att säga något men en stålhård blick från mor fick honom att ändra sig och han muttrade bara något om att han behövde besöka posten och att vi skulle få pengarna imorgon. Och om ni tror att pengarna gick till sybaritiska utsvävningar så tror ni fel. Vi slog ihop våra sparpengar med maskrosslantarna och resten av sommarlovet tillbringades till stor del på Vänern med vår nya optimistjolle
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 358496 och 29 till
  • Laddar…
En tidigare kollega berättade en liknande historia om sin dotter som också blivit erbjuden 10 öre styck, bara det att hon samlat alla ungarna på gatan och erbjudit dem 5 öre styck.

Själv satt hon i en trädgårdsstol och var chef…. :crysmile:
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 11 till
  • Laddar…
Mats-S
Stickan56
B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock iDEnte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Engelsk version https://www.agrarking.com/dicotex-lawn-weed-free-500-ml.html
Små förpackningat brukar inte vara något problem att köpa utan intyg.
Jag handlade där i fjol.

Stickan
 
Mats-S
mexitegel mexitegel skrev:
Om vi lämnar moralen därhän så tar MCPA död på allt utom gräset.
Inte riktigt allt. Jag har knölklocka i gräsmattan på ett par ställen och den skiter högaktningsfullt i mina försök att få bort den.
 
Blir de inte reste kvar i grässklippet? Grässklipp är ju annars guld som gödning...
 
  • Gilla
KATN
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har två sådana här:
[media]
Dom där är suveräna.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Mats-S Mats-S skrev:
5 litern är klart billigare på Agra King än på eBay.de
[länk]
typ 800 kr billigare för den, men sedan kanske det tillkommer massa skatter eftersom det är utanför EU?
Om Agrarking följer sina anvisningar så får du bara köpa 500ml som privatperson.

Stickan
 
K Kullgren skrev:
Finns Loredo Quattro på amazon.se. Verkar skickas från tyskland utan några krusiduller. Jag har kämpat mot diverse ogräs och maskrosor med gödning, stödsådd och topdress i mängder som bara resulterat i mer ogräs... (antagligen kass topdress)....

Väntar 2 flaskor Loredo närmsta dagarna.

[länk]
Har klöver som vägrar försvinna. Har beställt en flaska från ovan adress och hoppas på underverk... kommer givetvis inte vräka på det utan duscha försiktigt just där ogräset finns.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.