Hej

Enkel liten fråga...
Låt säga att jag skaffar en 7.1-förstärkare och vill använda 7 kanaler till husets olika rum (2 till v-rum, 2 till kök, 1 till uterum och 2 till badrum)...
Funkar det?

Jag kommer bara att använda en ljudkälla. Volumjusteringen för respektive rum löser jag.

Vill bara ha reda på om en 7.1-förstärkare kan funka på detta vis?

Tack på förhand
 
Hej,

Njae. Inte riktigt.

Det finns en hel del 7.1 förstärkare som har multiroom funktion. De tar då de extra förstärkarstegen från 5.1 till 7.1 och gör om dem så som du vill. Dock är de återstående 5.1 enbart för surround. Du får ut ljud, men du får vad DSP och elektroniken tolkar som surround ljud, vilket inte blir som du tänkt.

Så en 7.1 har (ofta) möjlighet till ett extra rum, men inte mer. Det finns en del som också har en 3:e zon, fast oftast då enbart lågnivå till vilken du behöver en extra stereo förstärkare.
 
Tack för ditt svar...
Så vad skulle kunna vara en lösning?
En vanlig 2-kanals förstärkare med högtalarväxel?
 
Du skall satsa på en zon förstärkare 4x4 med fyra ingångar och fyra utgångar.
Jag kan rekommendera Xantech MRAUDIO 4X4 med fyra tryck paneler eller en RF fjärr.
( Xantech Corporation ). Så du kan styra fyra olika zoner. Då kan du styra (2 till v-rum, 2 till kök, 1 till uterum och 2 till badrum) tex. med radio, iPod/mobil, dvd/cd, boxer/sat från vilket rum du vill.
BiWi ITS säljer Xantch
BiWi ITS Hemsida
 
basman: Det där såg ju inte så tokigt ut direkt...
Innan jag går igång fullständigt på denna lösningen så tänkte jag höra med dig om du har en aning om vilken prisnivå denna 4x4 + några kontrollpaneler hamnar på...?
 
basman har kanske mer exakta priser, men vad jag vet så ligger 4x4 på mellan 1100-1400 USD och varje keypad på mellan 140 och 350 USD beroende på funktioner.
 
Dom har ett kitt med en mraudio 4x4 och 4 tryckpaneler som ligger på ca 16000:- Jag tror det ingår ir ögon också som du sätter på dina befintliga grejer (radio, dvd...) Då kan man styra den med en fjärr. Men det är ju grymt smidigt med en tryck eller touchpanel i varje rum.
 
Och vad är det för fel på en vanlig högtalarswitch, då kan du behålla befintlig förstärkare.
 
Xantechsystemet verkat vara fina grejjer... Det är bara det att pengarna rullar iväg när man även skaffat högtalare m.m. Annars tycker jag om detta system.

Någon annan som har någon idé...?
Basic system dvs en central förstärkare till c:a 3 rum (dvs 6-7 högtalare). Det enda kravet är att man ska kunna volymjustera varje zon lokalt...
 
Åtminstone förr fanns det ofta en ren 5.1 ingång på förstärkaren som då kopplade ingången direkt till slutsteget. Man drev alltså varje kanal direkt från ingången, satt 6 st RCA kontakter (5 kanaler och en för subbas). Vet inte om detta fortfarande finns.
Kan kanske vara ide att leta på Bocket.

Sedan är det ju kanske en annan sak att hitta ett strömstarkt drivsteg som orkar driva 5 st ingångar, jag antar att du tänker parallellkoppla en signalkälla.
 
Anders_Nilsson skrev:
Åtminstone förr fanns det ofta en ren 5.1 ingång på förstärkaren som då kopplade ingången direkt till slutsteget. Man drev alltså varje kanal direkt från ingången, satt 6 st RCA kontakter (5 kanaler och en för subbas). Vet inte om detta fortfarande finns.
Kan kanske vara ide att leta på Bocket.

Sedan är det ju kanske en annan sak att hitta ett strömstarkt drivsteg som orkar driva 5 st ingångar, jag antar att du tänker parallellkoppla en signalkälla.
Det bör då innebära att man kan, om man vill, ha var sin källa för var sin zon alternativt parallellkoppla ja...? Om jag fattar ovan rätt...?
Det borde kanske funka ja. Ska snoka vidare om detta. :)
 
Ja det borde funka. En rak X.1 ingång gör att man kör surroundförstärkaren som en dum förstärkare. Anledningen att det var så var att i slutet av 90-talet var det inte standard med Dolby Digital, utan man förutsåg att använda en separat dekoder mellan DVD och förstärkare som trollade fram de 5+1 kanalerna. Sedan drev dekodern slutstegen direkt. Detta system fanns på de flesta surroundförstärkare.

Jag misstänker att enklaste sättet är att koppla datorns ljudkort till en gammal surroundförstärkare, ev om du kan hitta en 6.1 eller 7.1 med rak ingång och koppla.

Problemet blir väl sedan att mixa de 2 stereokanalerna från musiken till de 7 st utgångskanalerna på ljudkortet, kräver säkert ett avancerat ljudprogram för datorn, men sådant är jag inte så hemma på. Alternativt att parallellkoppla och hitta ett strömstarkt ljudkort.
 
Jag har en Yamaha 650, 7.1, och tycker att det det ska fungera. Det är väl bara att ställa in rätt ljudförbättringsprogram på förstärkaren, föreslagsvis 7 channel stereo. Då kommer du att få tre par stereohögtalare, och en center som jag inte riktigt ved vad den skickar ut.

Sen tycker jag att det är fel att inte sätta ut minst 5.1 i vardagsrummet, det är faktiskt en väldig skillnad mot stereo.
 
larky skrev:
Jag har en Yamaha 650, 7.1, och tycker att det det ska fungera. Det är väl bara att ställa in rätt ljudförbättringsprogram på förstärkaren, föreslagsvis 7 channel stereo. Då kommer du att få tre par stereohögtalare, och en center som jag inte riktigt ved vad den skickar ut.

Sen tycker jag att det är fel att inte sätta ut minst 5.1 i vardagsrummet, det är faktiskt en väldig skillnad mot stereo.
Har redan ett separat 5.1 THX-system som ska sitta i tv-rummet. De andra rummen ska mer få en ljudkaraktär som "bakgrundsmusik" med möjlighet till lite mer tryck vid behov...

Är det så enkelt med Yamaha-förstärkaren så är det ju inga problem. Nån som provat detta?

Sen ska man ju bara lösa volymkontrollerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.