Ska köpa mig en skorsten och det finns ju olika alternativ så klart. Allt från tegelskorsten till modul i stål. Min fundering var att mura upp en stomme med leca sten som är 15 bred då får jag en skorsten som utvändigt är ca 60 x 60 cm med ett hål i mitten som är 30 x 30 cm. I det hålet tänkte jag dra en böjlig skorstensslang med diametern 150mm. Det utrymme som blir över tänkte jag fylla med vermeculit kulor. Det blir ungefär 7-10 cm på varje sida om rökröret. Prismässigt hamnar det på ca 7-8000kr för en 5 meter hör skorsten jämfört med den billigaste modulskorstenen jag hittat som gick på ca 11000kr.

Vad tror ni? kommer det fungera?

/Andreas
 
Jag tror sotarn kan ha invändningar men följer denna tråd med intresse!
 
Jag satte upp en modulskorsten. Det var så enkelt och snabbt så det var definitivt värt den extra 1000-lapp det kostade jämfört med att mura och dona.
 
andersmc skrev:
Jag satte upp en modulskorsten. Det var så enkelt och snabbt så det var definitivt värt den extra 1000-lapp det kostade jämfört med att mura och dona.
Jag gjorde detsamma och håller med till 100%
 
Ska prata med sotarn i morgon om jag får tag på han. Insatsröret är ju typgodkänt för installation i utdömda skorstenar så jag tycket att det borde funka.
Annars så visst är en modulskorsten snabbare/lättare att sätta upp. Men om jag sparar 3-4000 kr på detta så jag inte den som backar för lite mera jobb. Dessutom, mura med leca är ju ruskigt lätt.

Annars ni som har satt upp modulskorstenar vad har ni fått betala och hur långa har dom varit?

/Andreas
 
parkway skrev:
Ska prata med sotarn i morgon om jag får tag på han. Insatsröret är ju typgodkänt för installation i utdömda skorstenar så jag tycket att det borde funka.
Annars så visst är en modulskorsten snabbare/lättare att sätta upp. Men om jag sparar 3-4000 kr på detta så jag inte den som backar för lite mera jobb. Dessutom, mura med leca är ju ruskigt lätt.

Annars ni som har satt upp modulskorstenar vad har ni fått betala och hur långa har dom varit?

/Andreas
Jag byggde en 6 meters, den kostade 8000 har jag för mig. Åsså gick det åt någon dag att få upp den.
Om det diffar några tusenlappar upp eller ner tycker jag är ganska oviktigt, det jag däremot är mycket intresserad av är hållbarheten. En stålpipa håller i närheten så länge som en keramisk. Man pratar om max 20-25 år för ett cortenrör, en SEM-skorsten håller i 50.
 
Karkulla: var hittade du den för det priset om det är ok att jag frågar. Den billigaste jag hittat gick på10.400kr för 4,5m. Med sådant pris så kanske jag tänker om.
Har också hört det om hållbarhet. Frågan är hur länge ett rostfritt rör håller, har inte hittat några uppgifter på det än. Kan säga att jag inte planerar längre än 5 år eller så, Tror inte jag bor kvar här om 15-20 år. Då har jag nog gått vidare på nästa projekt...
 
Hej!
Handlade en modulskorsten för 3 månader sedan, den billigaste som jag då hittade var en Negarra, (Spanskt kanske??) som Kaminexperten säljer. Den har rostfritt inne och ytterrör och är godkänd för 60 mm avstånd till brännbart material. Jag fick ge 12500:- för 6 m. Även jag funderade ett tag på billigare alternativ men det är en hel del pyssel med resten av pannrummsbygget så det fick bli en modulskorsten tillslut. Har inte installerat den än men kvaliten ser ok ut. Den ska upp nu under semestern...

/uaj
 
parkway skrev:
Karkulla: var hittade du den för det priset om det är ok att jag frågar. Den billigaste jag hittat gick på10.400kr för 4,5m. Med sådant pris så kanske jag tänker om.
Har också hört det om hållbarhet. Frågan är hur länge ett rostfritt rör håller, har inte hittat några uppgifter på det än. Kan säga att jag inte planerar längre än 5 år eller så, Tror inte jag bor kvar här om 15-20 år. Då har jag nog gått vidare på nästa projekt...
Nu kollade jag exakt vad som stod på fakturan: 7639 inkl moms. Då ingick allt från fundamentet till toppen inkl de specialrör för anslutningen samt sotrör och regnskydd på toppen. Det som jag fick köpa separat var själva sotluckan för några 100 pix.
Kolla med Schiedel, Schiedel : Sweden: Schiedel SEM var du kan hitta återförsäljare.

Ps. Ska Du sälja fastigheten så är "evighetsskorstenen" ett bra argument.
 
Karlkulla: Var det en dubbelisolerad modulskorsten som du inte behöver bygga sjakt med minerit osv runt om??. Isåfall verkar det som om jag betalade onödigt mycket för min...
Grattis!

/Uaj
 
uaj64 skrev:
Karlkulla: Var det en dubbelisolerad modulskorsten som du inte behöver bygga sjakt med minerit osv runt om??. Isåfall verkar det som om jag betalade onödigt mycket för min...
Grattis!

/Uaj
Skorstenen ärr uppbyggd av en mantelsten av Leca, en keramisk pipa och däremellan mineralull. Den står på ett fundament ett par dm utanför ytterväggen på pannhuset, en fristående alltså.

http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Schiedel_SEM_Monteringsinstruktion.pdf
 
Ahha. Nu fattar jag. Du satte alltså upp en keramisk skorsten och inte en stålvariant. Fan jag trodde dom var dyrare än stål. Därför frågade jag bara på en modulskorsten i stål... Nu blir det till att ta det hela ett varv till tror jag. Tackar så mycket för upplysningen!
 
parkway skrev:
Ahha. Nu fattar jag. Du satte alltså upp en keramisk skorsten och inte en stålvariant. Fan jag trodde dom var dyrare än stål. Därför frågade jag bara på en modulskorsten i stål... Nu blir det till att ta det hela ett varv till tror jag. Tackar så mycket för upplysningen!
Jag var så mållåst på att modulskorsten var = något icke metalliskt. Sorry, mitt misstag!
Men, jag kanske fick in Dig på ett intressant spår ändå...:)
 
My bad! Klart att en keramik skorsten också kan kallas modul, den byggs ju upp av delar (moduler den med. Vi har nog båda lärt oss något nytt idag.
Får väl säga att jag lärde mig med glädje.. kanske går att få en skorsten för "rimliga" pengar ändå. Som dessutom håller bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.