R redrobot skrev:
Men exakt! Jag har takbyte, golvbyte och isolering + bygge av trappa som prio. Det är väl bra projekt? Den enda som kunde tänka sig drog sig ur pga för långt avstånd att åka. Jösses. Jag har köpt byggställning + alla tänkbara jävla verktyg och ska göra det själv...
Ja jag börjat också tänka att jag får göra det själv istället. Men det är frustrerande när man står med pengarna i handen och vill anlita någon och inte lyckas :/
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Tack snälla för visat intresse!❤️

Jag har frågat ett målarföretag och ett byggföretag som också har målare. Ska kolla med ett tredje målarföretag i veckan.

Det här är det jag vill få målat och jag visade det när målaren var här:
Ett fönster (invändigt) och lister etcetera som sitter runt fönstret, ett innertak, 3 dörrposter (inomhus) och 2 st inomhusdörrar.
Tyckte inte att jag behövde förklara mer än att det skulle målas om. Hen sa att jag kunde måla det själv. Det var bra gjort, men att jag var för noggrann. Förklarade att jag använt fel färg (fel vit ton) och inte heller visste hur man skulle måla vissa detaljer, så allt jag lyckats måla ska målas om. Får nog be min gamla pappa och mamma att resa hit och hjälpa mig i slutändan…

Byggföretaget har jag frågat om målning, ventilation och diverse. Ventilationen har jag frågat om miljoner gånger. Det företaget får installera ny ventilation utan OVK-besiktning. Använder jag ett annat företag måste jag betala besiktningen. Blir lite dyrt, men verkar som jag måste gå den vägen… Har gett upp om att fråga om båda delarna.
(Orsaken till mitt intresse för just detta byggföretag är för att de vet allt om min brf och jag behöver inte störa dem för var sak).

Tror inte att det kommer bli något större problem med undertaket (hygienplattor).

Som jag skrev tidigare så skippar jag annonser. Fick bara oseriösa svar med folk som inte ville ge offerter, inte gjorde sedvanliga avdrag för ett ännu större uppdrag m.m.
Vilken del av vårat avlånga land bor du i?
 
Upplever samma problem. Jag har löst det med att jag gör nästan allt själv. Ventilation gör jag också själv. Aldrig tidigare renoverat ett hus, men efter bemötandet av alla hantverkare så har det fått bli så.

Har dock lyckats få tag i hantverkare som ska göra mitt badrum, men alla småjobb jag bett om har nästan varit komiskt. Flera visat intresse, och när det är dags för att få en offert eller spika något datum så går dom längre inte att kontakta.

Har till och med haft en kille som varit och kollat på badrumsrenovering. Han lovade att återkomma med offert inom 2 dagar, men sen gick han under jorden. Utav 5 hantverkare har jag fått en löjlig offert av en, och en vettig av den andra. De andra 3 gick inte längre att kontakta. Trots att jag mailat, sms:at och ringt.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 2 till
  • Laddar…
Samma här.
Ville ha hjälp att såga ut för 2 nya fönster, har ett på mitten nu.
Dessutom ett mindre badrum med toa, dusch, handfat och allt därtill. Plastmatta och en fläkt.

Ett företag kom med alla gubbar i sina varsina bilar. Full fart in på infarten, bromsspår i gruset. In, kollade, frågade och drog. Allt på max 10min.
Full fart iväg, de tävlade tydligen i allt, samt höll på att krocka med postbilen.
Svar efter 2v: Nej, vi vet inte vad som finns under golvet. Så vi avstår.

Då har jag fotodokumenterat varenda liten sak. Men det hjälpte inte.

Företag nr2.
Kom inte förbi trots att en kollega bor 500m bort.
Han ville ha bilder på vad som skulle göras.
Svar efter 1v: Nej, det är för lite jobb.

Kontrade med att de även kan få lägga om panelen på hela huset, få göra entréplan med badrum och alla rum.
Men.... nej.

Nu gör jag allt själv och farsan hjälper till så gott han kan när han nån gång kommer förbi.

Att plugga en vattenradiator och förbereda för två nya vill inte heller någon göra (förutom farsan, men där har jag sagt nej trots hans kunskaper, vill inte stå med en läcka på övervåningen)
 
  • Gilla
  • Wow
Förvirrade Hönan och 5 till
  • Laddar…
Det har altig vart så här att små jobb inte är intressanta skillnaden är dagens hus ägare inte vill göra små jobben själva man ska anlita för allt möjligt smått
 
B
Jag förstår ditt problem. Det är svårt att få tag på en bra kunnig hantverkare till ”småjobb”. Det som är trist är att hantverkaren inte ser att varje jobb är referensen till nästa jobb, hur litet det första jobbet än är. Mitt ex har aldrig behövt annonsera under hela sitt yrkesliv. Han får alla jobb genom rekommendationer. Han accepterar även att göra små jobb då erfarenheten har visat honom, att göra dessa jobb perfekt oftast lett till nya kunder och större pengar. Alla kunder ”älskar” honom och yrkeslivet har varit bra under mer än 45 år. Nu jobbar han lite mindre, men är fortfarande fullbokad den tid han vill jobba.

Tyvärr har det du skrev om spridit sig bland många hantverkargrupper. Mindre jobb är inte intressanta och delvis förstår jag varför. Jobbet kanske bara tar en halv dag och pga olika omständigheter blir det svårt att fylla upp resten av dagen med arbete. Alltså får man bara lön för en halv dag. Om du säger att du kan anpassa dig till när hen har jobb i närheten och med ganska kort varsel kan släppa in hen, så går det kanske bättre. Eller kolla med några grannar (tror jag läste att du bor i lägenhet) om de också har behov av den typen av hantverkare, så kan ni gå ihop och få till ett par dagars jobb. Det kan vara ett annat sätt.

Annars är tipset att anlita någon hantverkare från annat land, som är här bara för att jobba. Dessa killar/tjejer tar i regel alla jobb de kan komma över, eftersom de oftast är här en begränsad tid och vill fylla tiden med så mycket jobb de kan. Var bara noga med att de är försäkrade och att allt annat är korrekt. Annars kan det bli väldigt dyrt. Detsamma gäller naturligtvis de hantverkare som är bosatta här.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 5 till
  • Laddar…
Problemet är att de flesta privatpersonerna är griniga gnälliga. De har ingen som helst förståelse för någon annan än sig själva. Om arbetet skulle dra ut på tiden så vill de givetvis ha en saftig rabatt. De vill gärna inte heller betala milersättning eller restid. Därefter ska det givetvis tjafsas om priset efter att jobbet är klart. Men nu kanske vi har kommit till punkten att som ni bäddat får ni ligga.
Detta är nu generellt anledningen inget mot dig
 
  • Gilla
  • Arg
jenstornqvist och 17 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
börja utbildningen med fönsterinstallatör och undertaksinstallatör - ganska korta utbildningar. prova sen att måla...
låt bli venilation, det kan va svårt å kräva utrustning.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
N Nps skrev:
Problemet är att de flesta privatpersonerna är griniga gnälliga. De har ingen som helst förståelse för någon annan än sig själva. Om arbetet skulle dra ut på tiden så vill de givetvis ha en saftig rabatt. De vill gärna inte heller betala milersättning eller restid. Därefter ska det givetvis tjafsas om priset efter att jobbet är klart. Men nu kanske vi har kommit till punkten att som ni bäddat får ni ligga.
Detta är nu generellt anledningen inget mot dig
Allt handlar väl om förväntningar.

Hantverkaren säger att han kommer nästa vecka och det tar max 4 timmar.
Efter 3 veckor tar jobbet 16 timmar.
Klart att beställaren (oavsett företag eller privatperson) blir griniga.

Jämför med en hantverkare som säger att han inte kan bestämma tid förrän om 2-3 veckor och ber om att få höras då.
Ger en uppskattning som är närmare verkligheten och är övertydlig när det är en situation som han tror kan dra iväg med tid om det tillkommer komplikationer ?

Vilken hantverkar tror du kommer ha mindre griniga kunder?
Detta är inte specifikt mot dig NPS om du är hantverkare, men bara generellt.

Å andra sidan vet jag om kunder som har blåst en målarbekant på 10-tusentals kronor, gick till tinget och allt.
Så det finns skitstövlar på båda sidorna av gärdet så att säga.

Men för att ge tips till trådstartaren.
Ring till något av de företag som anställer pensionärer, veterankraft, femtiofemplus och allt vad de heter.
De tar mycket gärna "småjobb" och om vi alla börjar använda dem så blir det kanske ändring ...
 
  • Gilla
jenstornqvist och 16 till
  • Laddar…
G Grra skrev:

Men för att ge tips till trådstartaren.
Ring till något av de företag som anställer pensionärer, veterankraft, femtiofemplus och allt vad de heter.
De tar mycket gärna "småjobb" och om vi alla börjar använda dem så blir det kanske ändring ...
Där gäller det verkligen att kolla referenser. Vissa är riktigt bra - andra mindre bra.

Det finns rätt många trådar folk som råkat ut för pensionärsmålare utan några som helst målarkunsksper. Just målning är en sådan sak som folk inte tror kräver förkunskaper.

”Jaså du är bra på trädgårdsarbete? Ja men då kan du ta det här målarjobbet. Det fixar du lätt.”

Dock finns många firmor som har goda målare med lång erfarenhet så det gäller att kolla referenser!!!
 
  • Gilla
Sinjabus och 5 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
kan finnas flera anledningar men det jag var med om var "för små jobb" kunde dom inte fakturera mig 200 000 kr fick jag ingen offert så funkar byggbranchen i dag, jag har i dag ca 10 timmars jobb jag behöver hjälp med och det är kört!!!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag skulle byta värmesystem för några år sedan och använde funktionen på tillverkarens hemsida för att få offerter. Jag skickade in mina uppgifter på 2 stora svenska tillverkares hemsidor (ja, det är väl egentligen bara 1 om man ska vara petig).

Problemet med detta var att båda skickade ut förfrågan till ganska många firmor, så det var i slutändan 12 personer här och tittade på jobbet. Det är ju givetvis helt galet och jag hade tackat nej till så många möten idag.

Alla tittade på samma sak och alla var väldigt, väldigt ivriga på att göra jobbet uttryckte de. Fick 1 offert direkt i handen och resterande 11 skulle återkomma. 1 återkom och lämnade offert på en helt annan leverantör och dessutom en maskin som hade mindre kapacitet än samtliga andra ansåg behövdes, så den kastade jag.

Så, 10 firmor återstår. Efter cirka en vecka mailade jag och påminde att jag gärna ville ha offert, fick 1 (!) offert med en ursäkt om att det dröjt och flera som lovade höra av sig. Hade fått bra intryck av den ena firman, så jag ringde han som var och tittade och han lovade igen, nu för 3:e gången att en offert kommer, så snabbt som samma kväll.

Några dagar senare ringde jag honom igen och sa att jag kommer att beställa imorgon, har inte fått din offert och skulle gärna få en från dig. Bad återigen om ursäkt 1000 gånger och lovade skicka en så fort han var tillbaks från kunden han var hos.

Dagen efter konstaterade jag att jag inte fått någon offert och av 12 som lovade skicka hade jag fått 3.

De ungefärliga priserna som jag fick på plats av några firmor låg alla på ungefär samma härad, likaså de 2 offerterna som jag fick var nästan ingen skillnad.

Det jag inte förstår är att man tar sig tid att åka ut och titta, lova offert, skriver mail med ursäkter och ändå, trots det, inte skickar en offert.

När jag skulle köpa takfönster skickade jag även de förfrågan via tillverkarens hemsida. Inget svar från någon under några veckors tid, så jag kontaktade dem och fick tag på någon säljansvarig som inte var helt nöjd. Han säger du att "ring den här killen, han är en riktig klippa och fixar allting".

- Har han fått förfrågan, frågade jag, varpå svaret var "Nej, han är bara en enmansfirma, vi skickar bara ut förfrågan till större företag som vi vet är seriösa".

Ridå. Den lilla enmansfirman monterade fönster ett tag senare.
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Kolla om det finns någon Veteranpool eller liknande på orten. Jag har anlitat en pensionerad målare för ett litet jobb. Duktig och trevlig man som gjorde ett snyggt jobb med lång erfarenhet i ryggen. De vill helst ha överkomliga jobb på några dagar. Kanske är svårare att hitta ventilationstekniker eller elektriker, men vört ett försök.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 2 till
  • Laddar…
Till TS.

Prova lägg upp det så här istället,
Ta dit målaren fråga vad det kostar.
Ingår material?
Ställ sedan nästa fråga när kan ni komma?
Och hur lånt tid tar det ungefär.
Och vad tar ni i timmen om jag vill ha mer utfört...
Tillkommer det några extra kostnader? bil milersättning restid mm.

Sen om de säger att det tar 16 timmar á x kr och materialet kostar 2.000:-
Fråga då vad totalen blir inklusive alt.
Om priset är ok så direkt på plats säg detta till hantverkaren "skriv ner detta vi kommit överens om på mail och skicka det till mig så beställer jag jobbet när jag läst och kollat att alt är med".

Då vet hantverkaren att han får jobbet om han skriver mailet...

Nu ska man inte göra så här på större jobb då ska man ta in "riktiga" offerter.
Men fungerar bra på jobb upp till max en arbetsvecka sedan kommer lite mer osäkerhetsfaktorer in....
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Tack snälla för visat intresse!❤️

Jag har frågat ett målarföretag och ett byggföretag som också har målare. Ska kolla med ett tredje målarföretag i veckan.

Det här är det jag vill få målat och jag visade det när målaren var här:
Ett fönster (invändigt) och lister etcetera som sitter runt fönstret, ett innertak, 3 dörrposter (inomhus) och 2 st inomhusdörrar.
Tyckte inte att jag behövde förklara mer än att det skulle målas om. Hen sa att jag kunde måla det själv. Det var bra gjort, men att jag var för noggrann. Förklarade att jag använt fel färg (fel vit ton) och inte heller visste hur man skulle måla vissa detaljer, så allt jag lyckats måla ska målas om. Får nog be min gamla pappa och mamma att resa hit och hjälpa mig i slutändan…

Byggföretaget har jag frågat om målning, ventilation och diverse. Ventilationen har jag frågat om miljoner gånger. Det företaget får installera ny ventilation utan OVK-besiktning. Använder jag ett annat företag måste jag betala besiktningen. Blir lite dyrt, men verkar som jag måste gå den vägen… Har gett upp om att fråga om båda delarna.
(Orsaken till mitt intresse för just detta byggföretag är för att de vet allt om min brf och jag behöver inte störa dem för var sak).

Tror inte att det kommer bli något större problem med undertaket (hygienplattor).

Som jag skrev tidigare så skippar jag annonser. Fick bara oseriösa svar med folk som inte ville ge offerter, inte gjorde sedvanliga avdrag för ett ännu större uppdrag m.m.
Var finns du?
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.