S saltet skrev:
Sök på Dicotex.
Fungerar bra men förbjudet att använda i Sverige. Går att köpa på nätet.
Hade samma prblem med en hel matta med bara maskrosor, köpte Dicotex från agraking (behövde bara kryssa i en ruta i beställningen som garanti för att ja "hade" kemikalielicensen, sen postade dom det)

Har halva flaskan kvar och vårdar den ömt då det fungerade fenomenalt bra, maskrosorna dog efter några dagar.
Jag körde ut det med en såndär tryckspruta över mattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lord Vader och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag har gett upp kampen mot maskrosor. Trädgården ligger bredvid en äng med hur många maskrosor som helst och även om vi skulle bli av med alla maskrosor i trädgården, får vi säkert nya igen.
Att använda gift för att behandla ett återkommande problem känns inte långsiktigt.

Har du ingen maskrosblommande äng bredvid din trädgård, skulle jag försöka att plocka alla blommor och blomknoppar, innan de bildar frö, och slänga dem i försluten plastpåse i soptunnan eller i kompostpåse i grönavfall (inte på komposten) Då ser du snart att mängderna kommer att minska ordentligt.
 
  • Gilla
  • Älska
pette och 3 till
  • Laddar…
Välkommen i klubben.
Maskrosor är fina, undertecknad är lat..

Oskött trädgård med maskrosor och högt gräs nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Kalka gräsmattan istället du har garanterat brist på kalcium och därför har du även maskrosor.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
C
Japp, har läst att det är brist på kalcium. Annars gäller det väl att gynna gräset så pass mycket att ogräs inte kan växa men då måste man ta hand om gräsmattan. Gör man det inte får man ogräs.
 
 
  • Gilla
melvin_se och 4 till
  • Laddar…
Maskrosor är viktigt för humlor och andra vildbin. Dessutom kan man göra vin av blommorna. Se det som en tillgång istället för att avsky dom. Och gifter rekommenderar jag inte, det tar även död på annat som du vill ha i din gräsmatta
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 15 till
  • Laddar…
Sen jag började använda en gödning som heter Grönare gräs från Granngården försvann maskrosorna. Tidigare såg gräsmattan ut som efter en sorkinvasion pga alla hål som blivit av maskrosjärnet. Det räcker med att använda det en gång om året. Det blev även mindre mossa i gräsmattan.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
C Cecilia Möller skrev:
Och gifter rekommenderar jag inte, det tar även död på annat som du vill ha i din gräsmatta
Har du källor på detta påstående?

En snabb googling ger mig exempelvis denna artikel (https://csanr.wsu.edu/comparing-effects-on-soil/) som vad jag ser vid snabb genomläsning pekar på att normal användning av herbicider, inklusive glyfosat, inte påverkar mikrolivet negativt.

Som bonus nämns också att den klassiska myten om att mineralgödsel dödar mikrolivet är felaktig. Istället ökar mängden i jorden genom att mineralgödningen ökar biomassan och det i sin tur ger fler mikrober. Hepp!
 
B Baskowilma skrev:
Jag vill inte ha maskrosor i min gräsmatta, det förstör ju hela mattan tillslut...bara förökar sig .. hoppas någon har det ultimata rådet/tipset ..
Skaffa några bikupor så kommer du ändra uppfattning.Bina älskar dom och du kommer att få en massa god honung
.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
K Kullgren skrev:
Finns Loredo Quattro på amazon.se. Verkar skickas från tyskland utan några krusiduller. Jag har kämpat mot diverse ogräs och maskrosor med gödning, stödsådd och topdress i mängder som bara resulterat i mer ogräs... (antagligen kass topdress)....

Väntar 2 flaskor Loredo närmsta dagarna.

[länk]
Efter behandlingen dör då rötterna och maskrosen försvinner eller hur funkar det?
K Kullgren skrev:
Finns Loredo Quattro på amazon.se. Verkar skickas från tyskland utan några krusiduller. Jag har kämpat mot diverse ogräs och maskrosor med gödning, stödsådd och topdress i mängder som bara resulterat i mer ogräs... (antagligen kass topdress)....

Väntar 2 flaskor Loredo närmsta dagarna.

[länk]
 
Klipp ofta bara, på 4-4,5 cm. T ex med en robotgräsklippare.
 
S saltet skrev:
Sök på Dicotex.
Fungerar bra men förbjudet att använda i Sverige. Går att köpa på nätet.
Men det är förbjudet i Sverige hmm. Kanske finns någon anledning till det !
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.