Hej, jag funderar på någon bra metod för att skarva ihop plåttak med papptak.
Vi ska ta bort dålig plåt på en takkupa och kommer skära av plåten så vi kommer åt att byta takstolarna, spont isolering etc, sedan viker vi upp ca 30cm av bra plåt och sticker under ny ytterpapp. Min fråga till er är ifall vi behöver något speciellt klister/fogmassa just för att det är skarv plåt till papp.
 
  • Röd plåt på takkupa nära skog med synliga skador och närliggande takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Måste väl vara mycket bättre att riva all plåt på kupan och byta till papp om ni har problem?
 
Håller med ovan, tveksamt om det finns något förutom att bränna papp som fäster på riktigt
 
Rickard. Rickard. skrev:
Måste väl vara mycket bättre att riva all plåt på kupan och byta till papp om ni har problem?
Ja kanske, plåten är inte problemet utan det är kondensbildning under plåten, den går tyvärr upp och ihop med skorsten och plåtslagaren ville ha 50k för att göra endast plåtarbete. Då bygger vi allt själva fram till takpapp och monterar ställning åt honom… kändes orimligt så tänkte att man kunde lösa det själv med papp.
 
Rickard.
Kondens under bandträckningen som orsakat skador som kräver så omfattande lagningar låter inte rätt. Möjligtvis om det är kondensproblem under taket men då måste ju ändå allt bort och göras om om konstruktionen är fel.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Kondens under bandträckningen som orsakat skador som kräver så omfattande lagningar låter inte rätt. Möjligtvis om det är kondensproblem under taket men då måste ju ändå allt bort och göras om om konstruktionen är fel.
Ja det är kondens enligt besiktning från OCAB iaf.
Precis därför vi ska riva bort allt ner till takstolar och lägga på ångspärr och luftning. Det är själva återställningen jag klurar på.
 
Rickard.
L Louloublaster skrev:
Ja det är kondens enligt besiktning från OCAB iaf.
Precis därför vi ska riva bort allt ner till takstolar och lägga på ångspärr och luftning. Det är själva återställningen jag klurar på.
Jag måste missförstå något då för då måste ni ju bort med all plåt på hela kupan? Eller pratar du om att ansluta pappen till taket runt omkring?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag måste missförstå något då för då måste ni ju bort med all plåt på hela kupan? Eller pratar du om att ansluta pappen till taket runt omkring?
Ja all plåt på kupan ska bort men jag vill inte riva hela vägen upp till skorstenen så jag tänkte stanna någon meter innan och sedan ersätta plåten med papp. Skorstenen och metern nedanför kommer fortfarande vara plåt är tanken.
 
L Louloublaster skrev:
Ja kanske, plåten är inte problemet utan det är kondensbildning under plåten, den går tyvärr upp och ihop med skorsten och plåtslagaren ville ha 50k för att göra endast plåtarbete. Då bygger vi allt själva fram till takpapp och monterar ställning åt honom… kändes orimligt så tänkte att man kunde lösa det själv med papp.
Kan du fota från andra hållet?
Men håller med rickard, det är orimligt mycket kondens, snarare läckage
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan du fota från andra hållet?
Men håller med rickard, det är orimligt mycket kondens, snarare läckage
Där någonstans tänkte jag vika upp plåten.
Det är byggt helt utan luftning och det är ett kök under kupan, möjligt att det är läckage också men besiktningsmannen såg inget.
 
  • Tak med röda plåtar markerade för uppvik nära en skorsten, mossa synlig, kökskupa ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara problem till vänster om skorstenen, jag skulle riva fram till skorstenen och sedan lägga ytpapp från ett proffs.. (eller jag skulle lägga plåt, men jag är plåtslagare..)
 
Rickard.
Kommer vara väldigt svårt att göra något vettigt så…

Jag tycker du antingen gör hela kupan inkl lådan i papp eller i ny bandplåt, lutningen ser dock rätt låg ut och jag gissar att taket inte syns så det första alternativet bör bli ett bättre pris även om du anlitar ett proffs som skarvsvetsar papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.