Hej! Min familj har en tomt i Fjällbacka och planen är att bygga en sommarstuga. Detaljplanen säger att bygghöjden får vara max 4,0 meter, byggytan max 90,0 kvadrat och takvinkeln skall vara mellan 30- 40 grader. Till frågan. Stugan vi vill bygga har en takvinkel på 27 grader. Är det helt uteslutet att få okej på det? Jag är fullständigt medveten om att man skall hålla sig inom planen för att få sitt bygglov, men det hade verkligen underlättat om vi fick dispens på detta då vi annars måste bygga en betydligt större stuga än vad vi egentligen vill. Är det kommunen som avgör eller är det grannarna som skall godkänna avvikelsen? Är det ens någon idé att försöka?
 
Har inget svar, men jag blir nyfiken; varför kommer 3° skillnad i takvinkel göra att ni måste bygga "betydligt större" än om det vore 30 graders vinkel istället?
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
T Tootsie87 skrev:
Hej! Min familj har en tomt i Fjällbacka och planen är att bygga en sommarstuga. Detaljplanen säger att bygghöjden får vara max 4,0 meter, byggytan max 90,0 kvadrat och takvinkeln skall vara mellan 30- 40 grader. Till frågan. Stugan vi vill bygga har en takvinkel på 27 grader. Är det helt uteslutet att få okej på det? Jag är fullständigt medveten om att man skall hålla sig inom planen för att få sitt bygglov, men det hade verkligen underlättat om vi fick dispens på detta då vi annars måste bygga en betydligt större stuga än vad vi egentligen vill. Är det kommunen som avgör eller är det grannarna som skall godkänna avvikelsen? Är det ens någon idé att försöka?
27 grader borde gå att få som mindre avvikelse. Ta en diskussion med kommunen innan bygglov.

Annars är det inte svårt att ändra till 30 grader, behövs väl inte byta hus för det?
 
27 grader är någon sorts standard, jag försökte beställa takstolar med 30 graders lutning men fick svar att det är 27 grader som gäller.

det är troligen en gammal detaljplan från tiden man spikade ihop sin egen takstol.
Undrar om någon kommer att kontrollmäta taklutningen.

Protte
 
Claes Sörmland
Det kanske är uppenbart för alla utom mig men jag lärde mig just att 27 graders takvinkel motsvarar 1:2 lutning:

Diagram som visar olika taklutningar med vinklar och procent, från 45 grader (1:1) till 4 grader (1:15).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unpoor och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kanske är uppenbart för alla utom mig men jag lärde mig just att 27 graders takvinkel motsvarar 1:2 lutning:

[bild]
Ahhhhh är det SÅ det funkar, helt plötsligt faller väsentliga bitar på plats, tack! Undrade just varför vissa gradtal verkade vara standard. Härifrån är det ju lätt att härleda hur snickare och byggmästare förr i tiden tog ut korrekt taklutning; du bara mäter och ser till att du har en viss längd från yttersida hammarband till mitten hammarband på husets kortsida, sedan bygger du takstolen eller sätter en stolpe i mitten och stolpens höjd avgör taklutningen, när den är på plats kontrollmäter du från båda hörn till stolpens topp för att se till att hypotenusorna är lika långa (Pythagoras sats, även känd som bondtriangel, även känd som snickartriangel).
 
Hur många centimeter/meter är 6 graders lutning? Jag känner mig som en analfabet när jag försöker googla fram svaret. Hamnar på diverse märkliga uträkningssidor.
 
1:10 typ
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tangens för 6 grader, avrundat blir det 1:10

Protte
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Så då kan jag bara ta 10cm/m (i mitt fall 42cm) så blir det typ 6 grader!. Toppen, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.