H hempularen skrev:
Rent juridiskt är det ju en skadestånds ersättning. Den skall täcka din skada. I princip bör det göras åldersavdrag som vid ett vanligt försäkriingsärende. Du skall hållas skadeslös, men inte tjäna på skadan. Jag har uppfattat att det brukar ersättas generöst. Om inte annat så bör du kunna förhandla om installationskostnader. Du har rätt att få prylarna levererade, uppackade och inkopplade, gäller även brödrost och mobilladdare….
Jag har svårt att se hur detta ska ske i praktiken i så fall.
Hur ska jag kunna få motsvarande funktion tillbaka utan att nya maskiner införskaffas? Och med nya maskiner har jag ju implicit "tjänat" på det. Absolut så kan vi tänka oss betala en viss summa som mellanskillnad för att maskinerna är betydligt mer moderna, men nu pratar vi maskiner som har samma funktion eftersom de fortfarande går att köpa på nätet.
 
G Gabsson skrev:
Hur ska jag kunna få motsvarande funktion tillbaka utan att nya maskiner införskaffas?
Genom att maskinerna repareras eller ersätts av liknande begagnade.
 
useless useless skrev:
Genom att maskinerna repareras eller ersätts av liknande begagnade.
Och då (om du kräver funktion och inte pengar) kan det ju vara så att en större firma har en hel del arbeten igång och kanske kan tänkas ta nån hundring betalt för att avlägsna gamla fullt fungerande vitvaror vid renoveringar på löpande band. Det är alltså inte helt otänkbart att de kan skaka fram åtminstone merparten av maskinerna i princip gratis. Så du kan stå där med ett gäng begagnade varor som på pappret är "likvärdiga" men för dig är mycket sämre... Kan också vara så att du får finfina varor men de kanske de hellre säljer vidare eller tar själva.

Jag skulle i det här läget helt klart siktat på kontant ersättning med så mkt pengar som möjligt. Investerat resterande och köpt just precis de varor ni vill ha.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Tack för bra inspel.
Idag kom auk reparatör till oss och lyckades laga torktumlaren.
Kretskortet på diskmaskinen är urtaget för felsökning i verkstad.
Espressomaskinen är också medtagen för lagning - får se om de lyckas.

Övriga maskiner som badrumsfläkt, högtalare, cirkulationspump och diverse trafos är redan utbytta med helt nya motsvarigheter.
 
Hur kan högtalarna gå sönder?
Att förstärkaren går sönder kan jag förstå, men högtalarna. Eller det är aktiva högtalare?
 
Utan läst hela tråden (lite ont om tid just nu) så fick mina föräldrar nollsläpp och typ hälften av elprylar brann. Då det var i inkommande tog elbolaget kostnaden och i princip ersatte de allt till nypris, inkl installation. Tror farsan skrev en lista på allt som gick sönder, yrkesmän felsökte värmepump och dyrare utrustning och gav utlåtande om ev repkostnad. I princip allt köptes nytt och sen skickade han kvitton. Troligen fanns det kostnader de inte fick ersättning för men på det stora hela var det en sjysst deal. Elgrejor har kort avskrivningstid och det vore rätt osjysst om nästan allt som var fullt funktionsdugligt skulle ha nästan noll i värde. Köpa allt begagnat är inte rimligt. Jag kan tänka mig man kan jämföra med andra totalskador.
 
TRJBerg
Lite OT: Finns det utrustning som kan skydda när sånt här händer? Typ som är installerat i centralen t ex.
 
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite OT: Finns det utrustning som kan skydda när sånt här händer? Typ som är installerat i centralen t ex.
Ja, det finns överspänningsskydd som är effektiva för "permanent" (i kontrast till transient) överspänning. Egentligen inget konstigt, det är inbyggt i många apparater och är troligen orsaken till att apparaten "pajar" och skjuter säkringen, men det är inte alla separata överspänningsskydd som garanterar funktion vid icke-transienta överspänningar.

Notera dock att de inte skyddar mot nollsläpp efter skyddet, och i och med att skyddet normalt installeras så nära inkommande matning som möjligt så skyddar det därmed inte mot nollsläpp i själva anläggningen, t.ex. i jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite OT: Finns det utrustning som kan skydda när sånt här händer? Typ som är installerat i centralen t ex.
Det är ju att skydda mot felfall som både är ovanliga och som kan undvikas genom bra och sorgfälligt arbete med tex anslutningar, avgreningar, undvika onödiga kopplingsställen osv. Men om man ändå vill skulle jag hellre än att lägga till skydd likt de cpalm nämner vilka jag ser som ganska osäkra välja ett aktivt och parametrerbart. Har man vilket man bör ha JFB i avsnittet man vill skydda kan man sätta en shuntutlösare på den och manövrera via någon nätvakt. Då kan man enkelt välja vilka nivåer och vilka elektriska parametrar man vill övervaka. Dessutom valbart om man vill lägga manövern via enligt gammal nomenklatur "arbets-" eller "vilströmskopplad".

Har någon gång hjälpt bönder i närheten med såna skydd för tex mjölkningsrobotar vilka är notoriskt dåligt konstruerade sett till känsliga för avvikande elmatning. Och då övervakas fasfel, spänningsasymmetri, över- underfrekvens mm. Fallet frekvens kommer i deras fall till pass när de fasar in sina olika ofta traktordrivna reservelverk.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.