Jag har en lite svår trädgård på 420 kvm. upp till 45% lutning.

överväger Robomow RK 1000 eller Husqvarna 305.

Enligt specifikationen får Robomow högre poäng.

Vad tror du, är Robomow ett säkert val? eller välj Husqvarna?

hmmmm
 
  • Jämförelse av robotgräsklippare Robomow RK1000 och Husqvarna Automower 305 med specifikationer och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar också. Vi hade siktat in oss på en Husqvarna men affären har inte hört av sig efter tre veckor så vi har börjat kolla på robomow istället.
 
  • Gilla
sol12345
  • Laddar…
sol12345 sol12345 skrev:
Jag har en lite svår trädgård på 420 kvm. upp till 45% lutning.

överväger Robomow RK 1000 eller Husqvarna 305.

Enligt specifikationen får Robomow högre poäng.

Vad tror du, är Robomow ett säkert val? eller välj Husqvarna?

hmmmm
Jag köpte rk1000 , tomten är på 300 m2 ,har 1/2 lutning på 45% roboten klarar backen utan problem .
 
  • Trädgård med sluttning och en robotgräsklippare, skrivet "45%" på bilden för att indikera lutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vad är nedanför slänten? Vi har en slänt mot diket på c:a 45% men enligt manualen bör man ha någon meter planmark ytterst så den inte halkar utanför tråden om det är blött. Det hade varit skönt att slippa ta den slänten med vanliga klipparen.
 
R
Ni som köpte Robomow RK1000, hur upplever ni att den hanterar slänter?
Vågar man ha begräsningskabeln i en lite brantare slänt eller är det stor risk för att den glider förbi?
Hjulen ser ju väldigt bra ut, rent greppmässigt.

Sedan undrar jag hur man gör när det regnar, RK1000 har ju inte regnsensor.
Kanske går det bra att den klipper trots regn?
 
Hej
Jag köpte en Gardena Sileno City 500 i vintras och håller på att trimma in kablarna nu.
Som ni ser i bilden (ursäkta torftigheten:D) så är roboten placerad längs en stengång bakom uteplatsen.
Det är inga problem att skicka ut den på gräsmattan längs GK innan den börjar klippa och det är heller inga problem när den klippt klart att följa GK hem till boet.
Problemet jag har är att den ibland råkar hitta in i den smala gången och yrar runt där en evighet innan den hittar ut på gräsmattan ingen.
Min fråga är om man kan göra ingången smalare från gräsmattan (det som är markerat svart) och hur nära kan man ha BK varandra? Jag vill lura klipparen och tro att det är stängt, men ändå kunna följa GK både ut till gräsmattan och hem till boet.
 
  • En schematisk trädgårdsplan för Gardena Sileno robotklippare med markerade gräns- och guidetrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.