Hej,

Såhär ser mitt handikappanpassade wc/dusch ut på bottenvåningen enligt bygglov:

Ritning över handikappanpassat wc/duschrum med angivna mått och placering av toalett, handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte helt nöjd, då det blev lite av en kompromiss för att uppfylla tillgänglighetskraven. Trots att rummet är ganska stort så blev jag lite "styrd" när det kom till placering, framförallt då det skall finnas utrymme brevid wc.

Jag skulle vilja ändra enligt följande:
* Dusch flyttas till nuvarande handfat (blir stor dusch, men tveksamt om den kommer att användas, utrymmet kan då också användas till annat).
* Handfat byts till "minsta möjliga modell och sätts på samma vägg som dörren är, uppåt i bild.
* WC flyttas till vänster och hamnar där nuvarande dusch är.

Mått från högervägg blir då.
Vägg till CC WC: 500
CC WC till handfat 1100
handfat till vägg 300

Detta borde väl duga? Finns det krav på storlek på handfat för anpassat WC?

Alternativa förslag mottas tacksamt! :)
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Se bifogad fil.
Hej,

Jo, den har jag läst några gånger, men den besvarar inte riktigt frågan då layouten inte följer några av "typuppställningar" som finns redovisade. Tyvärr är min erfarenhet att även kommunen ofta blir lite frågande när man inte har en uppställning som följer dessa exempel.
 
Ja, du ska ju ha 170 cm fritt från väggen där handfatet sitter (för att kunna ha en rullstol framför), men som jag förstår dig skulle du få en WC som inkräktar på det utrymmet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, du ska ju ha 170 cm fritt från väggen där handfatet sitter (för att kunna ha en rullstol framför), men som jag förstår dig skulle du få en WC som inkräktar på det utrymmet?
Hej,

Ja, om det är 170 utrymme från vägg där handfat sitter som ska vara fritt så går det inte, då blir toalett ivägen.

Då är väl frågan om man kan ha handfat brevid toalett (dvs. där toalett är på ritning ovan), misstänker att det då inte är ok, då det skall finnas fritt utrymme brevid toalett?
 
Ful
S skyisthelimit skrev:
Hej,

Ja, om det är 170 utrymme från vägg där handfat sitter som ska vara fritt så går det inte, då blir toalett ivägen.

Då är väl frågan om man kan ha handfat brevid toalett (dvs. där toalett är på ritning ovan), misstänker att det då inte är ok, då det skall finnas fritt utrymme brevid toalett?
.....och om det inte går, kan man då göra en "fullösning" och flytta ut toalett (förutsatt att man löser avlopp såklart) motsvarande längd som handfat är? Det kan ju hänad att man sedan är olydig och flyttar tillbaka toalett till vägg igen.... :/
 
S skyisthelimit skrev:
Då är väl frågan om man kan ha handfat brevid toalett (dvs. där toalett är på ritning ovan), misstänker att det då inte är ok, då det skall finnas fritt utrymme brevid toalett?
Om du har 800 mm mellan center wcstol och center handfat, och ändå har tillräcklig plats på andra sidan wc-stolen, så. Som i bilden från broschyren, fast spegelvänt.
Ritning av badrum med rak uppsättning av wc-stol och handfat med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tips, utgå från de tre grundkraven på fritt utrymme kring wc, handfat och dusch, och en vändcirkel på 130 cm. De fria utrymmena kan förstås överlappas av de andras fria utrymmen, och du kan spegelvända.

Pussla sedan runt med dessa i ditt befintliga utrymme och se om du kan få till någon lösning.

Schematisk planlösning som visar grundkraven på utrymmet för tvättställ, toalettstol och plats för badkar eller dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Eftersom vi snackar bygglov så antar jag det är nybyggnation och inte byggt än alltså. Kan du inte isf flytta dörren uppåt till den smalare delen av badrummet, holken rakt fram, duschen i nischen där du vill ha den och ett fullstort handfat där dörren sitter idag. Du behöver inte ens flytta dörren hela vägen.
Det ger dig ju hur mycket plats och valmöjligheter som helst.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Eftersom vi snackar bygglov så antar jag det är nybyggnation och inte byggt än alltså. Kan du inte isf flytta dörren uppåt till den smalare delen av badrummet, holken rakt fram, duschen i nischen där du vill ha den och ett fullstort handfat där dörren sitter idag. Du behöver inte ens flytta dörren hela vägen.
Det ger dig ju hur mycket plats och valmöjligheter som helst.
Tja,

Kanske den rimmligaste lösning för att få det som jag vill ha det är att flytta dörren så satt man kan sätta WC där jag vill ha det (duschen på skissen), dusch där jag vill ha det (handfat på skiss) och handfat på väggen mitt emot wc på skiss och förbereda möjlighet att flytta handfat där jag vill ha det framöver... och då ev. även ha möjlighet att ex. sätta extra tvätt/torktummlare där handfat har suttit..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.