Kom upp till fritidshuset och upptäckte att mitt brunnsvatten stinker bensin. Det är också en oljig hinna på vattenytan och en oljig rand runt om i hinken med vatten i. Jag är fortfarande chockad över detta tilltag.
Men försöker hitta en lösning, även om jag förstår att jag aldrig mer kan använda vattnet att dricka och
laga mat med. Några har föreslagit att jag ska pumpa brunnen torr och låta det rinna in nytt friskt vatten.
Men jag antar att bensinen kommer att sitta kvar i brunnsväggarna i alla fall. Det är alltså en jordgrävd brunn
som är minst femtio år. Jag har haft stugan i arton år och genom vattenprov fått veta att det kan vara surt,
men det går att åtgärda genom kalk. Men jag är för dåligt insatt i vilken typ av pump jag skulle behöva, för att tömma brunnen. Som förmodligen är c a nio/tio meter djup Jag har ingen el i stugan, utan en handpump till brunnen. Äger dock ett elverk för akuta situationer. Vore mycket tacksam för förslag till lösning.
Elisabeth
 
Någon som hällt i med mening? Säker på att det är bensin?

Tömma brunnen kan du med elverk och dränkbar pump. Kolla att den fixar djupet bara. Min brunn är bara knappt 4 meter och den klarar jag med pump från jula för typ 500-600 kronor.

Men vet i tusan hur/om man kan sanera...

Kanske värt att kolla med nåt företag som har pumpbil. Det finns de som har ren slang som går att köra i brunn. Då får de upp bottenmaterial också. Kanske är värt det?
 
Ska man vara fullt laglydig så får man nog anse det vara en miljöskada som behöver anmälas till miljökontoret, undersökas och sedan ska det upprättas en anmälan om avhjälpandeåtgärd innan man fixar själva skadan... då vänder man sig nog lämpligast till sitt försäkringsbolag.

Om det ligger en oljeprodukt och flyter på vattenytan i brunnen så är det mycket dumt att pumpa brunnen torr. Då smetar man ner hela brunnen från vattenytan till botten med oljan. Bättre är att avlägsna så mycket av olja/bensin utan att sänka vattenytan. om det inte finns plastslangar ner i brunnen så är kanske att bränna av oljeprodukten inte en så dum ide men ganska farlig....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Men är det verkligen bensin/olja?

I så fall bra inlägg ovan!

Jag tänkte att det var väldigt lite och typ "tallolja" eller liknande som faktiskt kan ge lite hinna. Omöjligt att gissa utan att ha sätt... Kan det ha kommit ner trä, smuts?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
När jag upptäckte detta tog jag genast kontakt med miljökontoret i kommunen, men dom har inte svarat. Jag har även försökt få prisuppgift från ett slamsugningsföretag, som inte heller svarar på mitt mejl ? Jag hade precis fått besked om det vattenprov, jag brukar göra för att kolla ph värdet. Då blev jag uppringd och tillsagd att absolut inte dricka vattnet. Eftersom de såg att det innehöll någon form av avfettning eller liknande. Jag kommer nu att göra ett ackrediterat vattenprov. Så får vi se vad det utvisar. Men det luktar fortfarande bensin varje gång jag pumpar upp vatten. Tråkigt nog.

"Mikael K., post: 4775577, member: 32001"]Men är det verkligen bensin/olja?

I så fall bra inlägg ovan!

Jag tänkte att det var väldigt lite och typ "tallolja" eller liknande som faktiskt kan ge lite hinna. Omöjligt att gissa utan att ha sätt... Kan det ha kommit ner trä, smuts?
 
Om det är så att någon hällt något i brunnen så tror jag att det bästa du kan göra är att absorbera föroreningen och så gott det går undvika att ändra vattennivån. Det finns mattor avsedda för att absorbera petroleumprodukter. Pumpar du ur vattnet så kommer den flytande "oljan" följa med vattennivån nedåt, och förorena väggarna hela vägen ned.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag har med framgång sanerat min båts kölsvin från diesel som flutit på vattenytan genom att suga upp den med våtdammsugare precis i ytan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu gjort ett ackrediterat vattenprov. Som visar att min brunn är förorenad av bensin/diesel.
Vattnet är otjänligt och duger inte ens att vattna i trädgården med. Eftersom grannen avverkat tomten
8-10 meter ovanför mitt torp. Är det troligen någon av skogsmaskinerna som har läckt ut föroreningen.
Men jag vet fortfarande inte hur jag löser detta ? Har gjort anmälan till mitt försäkringsbolag,
så får jag se vart det leder. Jag tog kontakt med kommunen i början av sommaren, men de har ännu inte svarat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.