Hej, har efter många års letande hittat ett hus jag verkligen gillar. Kan inte supermycket om hus just nu men försöker lära mig.

Huset har eternittak och efter en snabb googling hittade jag att det var asbest? Har två små barn så är lite försiktig. byggt på 60-talet. Bör man undvika att köpa huset? Måste man byta ut det? Kan man låta det vara? Går det att tvätta lätt?
 
  • Eternittak på 60-talshus, lätt smutsigt och möjligen innehållande asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt hus hade också eternittak när vi köpte det, det låg under ett betongtak. Materialet eternit är väldigt hållbart och det går bra att lägga ett nytt tak ovanpå som man hade man gjort på vårt hus. Du kan laga det med fibercementplattor som inte har asbest i sig om det går sönder.

Det är inte farligt så länge det sitter där, det är när man ev. sågar i det och/eller bryter en platta som det farliga asbestdammet frigörs.

Jag tycker alltså inte det är en anledning till att inte köpa huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 15 till
  • Laddar…
Däremot bör man kalkylera med att behöva byta taket under en inte alltför avlägsen framtid. Taket lär vara minst 50 år gammalt och även om eternit håller länge så håller det inte för evigt.
Det faktum att det är asbest i plattorna kan vara en fördyrande omständighet vid byte eller annat arbete på taket.
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
En sak att tänka på är att eternit vittrar lite med tiden så det kan samlas asbestfibrer i jord närmast huset. Så man kanske inte ska ha barnen dammande runt i jorden i rabatterna där... eller låta dem köra vinkelslip på taket. I övrigt gör eterniten ingen skada så länge den sitter där den sitter. Ska inte vara något större problem att plocka ner heller om du gör det själv men att anlita någon som tar hand om den kan bli dyrt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi hade eternit på vårat tak när vi köpte huset.
Efter ca 7år så tog jag bort eterniten och bytte till plåttak.
Det är ingen anledning att inte köpa huset ut barnens synvinkel men räkna med att behöva lägga om taget inom en snar framtid,.
 
  • Gilla
VIVEKA HANSSON
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
byggt på 60-talet. Bör man undvika att köpa huset? Måste man byta ut det? Kan man låta det vara?
Vi har ett fritidshus på hallandskusten, byggt ca 1960.
Med tak liknande detta:
images
Det har alltså legat drygt 60 år och funkar alldeles utmärkt fortfarande!
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 8 till
  • Laddar…
Hej
Även här har vi haft eternit på både tak och fasad. Byggt 1965. Har under åren bytt både tak och fasad löpande.
Ingen större extra kostnad att byta. Där vi bor (Karlskrona) hyrde vi en container när vi bytte taket. Jag rev ner det själv med ordentliga kläder och munskydd. Som sagt det dammar inte om man river försiktigt och inte sågar i det.
Cirka kostnad 2500:- för en proppfull 10 kubiks.
Fasaden tog jag en sida i taket och la i plastsäckar och körde till tippen där de grävde ner det som deponi. Kostnadsfritt eftersom det var så små mängder åt gången.

Vissa grannar har fortfarande orginaltaket kvar. 57 år gammalt och håller fortfarande.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 9 till
  • Laddar…
Hej,
Jag skulle inte köpt huset. Du kan vara säker på att det finns asbest på många fler ställen i huset än bara taket. Innan man kände till faran med asbest ansågs det ju som ett supermaterial som användes lite varstans. Vanligt runt vattenledningar, elledningar, bakom elskåp, i svart golvlim, i fönsterkitt, i golvplattor, som armering i puts, som brandskydd i kakelugnar med mera.
Personligen skulle jag inte utsätta mina barn för risken att få cancer om 20 år (det räcker ju att en enda liten asbestfiber hamnar på fel ställe för att utveckla cancer)
Hoppas verkligen att du hittar nåt annat hus du gillar! :) Satsa på något byggt efter 82 då asbest blev förbjudet;)
Eller bygg nytt, det gjorde vi tillslut när vi tröttnat på att leta...
 
  • Haha
  • Wow
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vårt hus hade också eternittak när vi köpte det, det låg under ett betongtak. Materialet eternit är väldigt hållbart och det går bra att lägga ett nytt tak ovanpå som man hade man gjort på vårt hus. Du kan laga det med fibercementplattor som inte har asbest i sig om det går sönder.

Det är inte farligt så länge det sitter där, det är när man ev. sågar i det och/eller bryter en platta som det varliga asbestdammet frigörs.

Jag tycker alltså inte det är en anledning till att inte köpa huset.
Måste bara säga att det är en riktigt dålig idé att bygga in eternitplattor under ett nytt tak! Dels går det inte att fästa ett nytt tak utan att det lossnar asbestfibrer, dels blir det dolt och kan skadas av misstag av någon som inte vet att där finns asbest dolt under!
 
  • Gilla
rosen.johansson och 1 till
  • Laddar…
Om du efter många års letande hittat ett hus du gillar så köp det. Trots allt är inte eternit farligare än att du får hantera det själv med iakttagande av normala försiktighetsåtgärder. Lycka till med köpet
 
  • Gilla
gaia och 13 till
  • Laddar…
Asbest är ett hanterbart problem.
Har själv tagit ner rörisolering. eternitskivor, skivor bakom elcentraler mm
Med sunt förnuft försiktighet och nogranhet så är det inget problem.
Det finns Asbest i så gott som alla hus före 82-83. Ingen fara om det får vara orört eller om man tar bort det på rätt sätt.

Farligaste är att inte ta reda på vad man river i när man ska utföra ett projekt.
Att ta ner eternittak eller fasad är enklare sanering.
Det är värre med kakelfix, fog limm mm

Men ska man oroa sig så finns det mer att fundera på.
PAH, PCB, Formaldehyd. Radon, Blåbetong, Mögel
Nya hus är inte alltid bra se exepel enstegstätade fasader... Myresjö år 2000....

Tyvärr visar sig problemen senare, så dagens hus kan innehålla andra gifter som vi ännu inte vet om.

Köp huset om du tycker om det men låt taket vara tills det är dags och byta det. Vid tvättning så frigörs garanterat större mängder fibrer än av väder och vind.
Vid byte rekommenderar jag att man tar bort gamla eterniten och inte bygger in problemet....
Det är oftast ingen stor extrakostnad att få eterniten nedtagen vid ett takbyte.
 
  • Gilla
olomar och 6 till
  • Laddar…
Denna noja för asbest! Folk röker,bor i städer och andas avgaser,gummi och asfaltpartiklar utan att problem. Men en enda asbestpartikel är en dödsdom. Tänk förr när bromsarna på bilar,tåg, tunnelbanan var av asbest och det vimlade i luften. Dog folk som flugor?
 
  • Gilla
olomar och 30 till
  • Laddar…
R Rödmyran skrev:
Hej,
Jag skulle inte köpt huset. Du kan vara säker på att det finns asbest på många fler ställen i huset än bara taket. Innan man kände till faran med asbest ansågs det ju som ett supermaterial som användes lite varstans. Vanligt runt vattenledningar, elledningar, bakom elskåp, i svart golvlim, i fönsterkitt, i golvplattor, som armering i puts, som brandskydd i kakelugnar med mera.
Personligen skulle jag inte utsätta mina barn för risken att få cancer om 20 år (det räcker ju att en enda liten asbestfiber hamnar på fel ställe för att utveckla cancer)
Hoppas verkligen att du hittar nåt annat hus du gillar! :) Satsa på något byggt efter 82 då asbest blev förbjudet;)
Eller bygg nytt, det gjorde vi tillslut när vi tröttnat på att leta...
Men snälla, sprid inte din nojja som om det vore fakta.
Till TS. man kan vara rädd och korkad ja.
Mitt råd lyssna inte på dom som talar på det här viset.
1 asbest fiber :rofl:
 
  • Gilla
justmakemyday och 37 till
  • Laddar…
Länk till lite läsning om man vill fördjupa sig i farliga ämnen som kan finnas i hus....

http://dmh.nu/wp-content/uploads/Farliga-Hus-PDF.pdf

https://www.vvsforum.se/2020/12/hans-pappa-och-farfar-dog-av-asbest/

https://www.vvsforum.se/2020/12/manga-tror-att-asbestfaran-ar-over/

Man behöver inte vara livrädd men det är alltid bra med kunskap så kan man göra bättre bedömningar innan man drar igång en renovering hemma....

Angående TS fråga så minns jag kanske inte helt rätt men jag tror 8-12% är asbsetinnehållet i eternit resten är cement
 
Redigerat:
  • Gilla
Kent R och 2 till
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Hej, har efter många års letande hittat ett hus jag verkligen gillar. Kan inte supermycket om hus just nu men försöker lära mig.

Huset har eternittak och efter en snabb googling hittade jag att det var asbest? Har två små barn så är lite försiktig. byggt på 60-talet. Bör man undvika att köpa huset? Måste man byta ut det? Kan man låta det vara? Går det att tvätta lätt?
Du bör framför allt fundera på om du kan tänkas vilja riva huset eller lägga nytt tak på det i framtiden. Om taket är i gott skick och du känner dig säker på att det inte kommer att bli aktuellt med rivning/omläggning så kan du gott köpa huset.

Eternit är tyvärr en bra grogrund för mossa. Mossan "växer fast" i eterniten och kan vara svår att få bort. Jag skulle inte rekommendera vare sig mekanisk skrapning eller tvätt med högtryck, på grund av risken att sprida asbestfibrer i omgivningen. Men av din bild att döma så har det här taket ingen mossa (den växer mest och bäst där ett tak har skugga åtminstone en del av dagen). Om det bara handlar om missfärgning, utan påväxt av mossa eller liknande, så bör du fundera på om du inte kan tänka sig att leva med det (om svaret är "nej" kanske du ska passa på det här huset).

Om huset ska rivas eller taket göras om: kan du i så fall tänka dig att ta ner det gamla taket själv? Det är rätt lätt och relativt riskfritt så länge man inte har sönder takplattor så det dammar. Ta bara i förväg reda på vilka regler och avgifter som kommunen har för omhändertagande av plattorna. Jag vet inte riktigt hur mycket detta kan variera från kommun till kommun - där jag bor måste asbesthaltigt avfall plastas in, och det kostar 3 kronor per kilo att bli av med det.

Om man däremot vill leja bort arbetet med att ta ner ett eternittak så kommer det att kosta schaber - på grund av att yrkesmässig hantering av asbesthaltiga material är omgärdat av stränga säkerhetsföreskrifter som gör att arbetet tar lång tid och kräver omfattande skyddsutrustning hos dem som utför det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.