Det diskuteras flitigt här på forumet hur lång tid ett jobb tar, en fråga som nästan är omöjlig att svara på.

Tänkte därför berätta om mitt jobb idag, för att få en spegling på att exakt samma jobb kan ta en timme o en kvart eller 20 minuter.

Vi håller på att sätta upp en massa rullportar på ett lager, vi är fler som jobbar, så vi delar upp jobbet, du gör det, så gör jag det o.s.v.
Jag tog tag i att montera radar över portarna och ett fäste i samma veva när jag höll på där uppe.
4 meter upp så jag fick använda saxlyft, blir en del upp/ner flytta som även det tar lite tid, första gången blir det lite extra flytta innan man kommit hur man ska göra det effektivast, och vilka verktyg/maskiner man behöver, fick gå ut till bilen 3 ggr för att hämta div grejer.
Alla skulle sitta lika, men i olika höjd på ena/andra sidan, och jag måste ta hänsyn till andra monterade grejer på väggen, typ så jag inte borrade rakt igenom en kabel. Jag skulle även montera kabelkanaler, dra kablarna, koppla in de i styrskåpet, hade aldrig monterat den aktuella radarn förut, så jag fick studera schemat.

Första porten tog en timme och 15 minuter. Nästa gick på 50 minuter då jag ju hade en plan hur jag skulle göra, och flera av måtten i huvudet. Den 6e, då jag ju hade gjort detta 5 ggr tidigare och hade exakt allt i huvudet, och exakt rätt verktyg/skruv mm framme, tog 20 minuter.

Så då kommer frågan: Hur lång tid tar det att montera upp 2 radar över en port ??
 
  • Gilla
kribban och 1 till
  • Laddar…
En timme och femton minuter.
 
Jag tycker det beror på lite vad din egentliga profession är. Jobbar man enbart med portmontage och jag hade köpt en sådan tjänst av dig eller någon motsvarande hade jag förväntat mig att ni har god kännedom om produkter och vad som behövs för montaget. Jag hade därmed haft svårt att acceptera 1h 15 min på samtliga enheter. 20 minuter är ju i lägsta laget så rimligt är väl någonstans mitt i mellan. När du sedan är inkörd tjänar du bättre och du kan leverera ett konkurrenskraftigt pris till kund.
 
F falkn skrev:
Jag tycker det beror på lite vad din egentliga profession är. Jobbar man enbart med portmontage och jag hade köpt en sådan tjänst av dig eller någon motsvarande hade jag förväntat mig att ni har god kännedom om produkter och vad som behövs för montaget. Jag hade därmed haft svårt att acceptera 1h 15 min på samtliga enheter. 20 minuter är ju i lägsta laget så rimligt är väl någonstans mitt i mellan. När du sedan är inkörd tjänar du bättre och du kan leverera ett konkurrenskraftigt pris till kund.
Lite som i vilken produktion som helst. I en tillverkning kan det ta ett par dagar första gången någon tar produkten från ax till limpa, så att säga. När man jobbat ett tag tar det kanske 3:45 totalt.

Hade jag bett säljarna ta betalt 16 timmar för jobbet hade de troligen frågat hur jag mådde, om jag slagit i huvudet eller om jag skämtade. Jag ska nog vara glad om de säljer in 4:00 och lyckas undvika framtida årliga obligatoriska sänkningar. :)

I ditt fall bör en säljare ha koll på att om kunden vill ha en port offereras 2h. Vill han ha 6 så offereras 4-5 timmar för hela jobbet. Efter några månader eller år i branschen bör denne säljare ha bra koll på hur denna ser ut.

En vanlig modell är 80% kurvan, nummer 2 du går på 80% av tiden för nummer 1. Nummer 4 går på 80% av nummer 2 osv.
Tiden 80% vid varje dubblering av antalet producerade (besparing på 20%). Exakt vad denna procentandel är för just din bransch bör planerare/säljare/vaddetkallasidinbranch ha koll på. Finns beskrivet i vilken grundläggande bok om produktionsplanering som helst.

EDIT: Noterade nu att det var en gammal tråd som dök upp, men kanske kan vara intressant ändå :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lite som i vilken produktion som helst. I en tillverkning kan det ta ett par dagar första gången någon tar produkten från ax till limpa, så att säga. När man jobbat ett tag tar det kanske 3:45 totalt.

Hade jag bett säljarna ta betalt 16 timmar för jobbet hade de troligen frågat hur jag mådde, om jag slagit i huvudet eller om jag skämtade. Jag ska nog vara glad om de säljer in 4:00 och lyckas undvika framtida årliga obligatoriska sänkningar. :)

I ditt fall bör en säljare ha koll på att om kunden vill ha en port offereras 2h. Vill han ha 6 så offereras 4-5 timmar för hela jobbet. Efter några månader eller år i branschen bör denne säljare ha bra koll på hur denna ser ut.

En vanlig modell är 80% kurvan, nummer 2 du går på 80% av tiden för nummer 1. Nummer 4 går på 80% av nummer 2 osv.
Tiden 80% vid varje dubblering av antalet producerade (besparing på 20%). Exakt vad denna procentandel är för just din bransch bör planerare/säljare/vaddetkallasidinbranch ha koll på. Finns beskrivet i vilken grundläggande bok om produktionsplanering som helst.

EDIT: Noterade nu att det var en gammal tråd som dök upp, men kanske kan vara intressant ändå :)
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lite som i vilken produktion som helst. I en tillverkning kan det ta ett par dagar första gången någon tar produkten från ax till limpa, så att säga. När man jobbat ett tag tar det kanske 3:45 totalt.

Hade jag bett säljarna ta betalt 16 timmar för jobbet hade de troligen frågat hur jag mådde, om jag slagit i huvudet eller om jag skämtade. Jag ska nog vara glad om de säljer in 4:00 och lyckas undvika framtida årliga obligatoriska sänkningar. :)

I ditt fall bör en säljare ha koll på att om kunden vill ha en port offereras 2h. Vill han ha 6 så offereras 4-5 timmar för hela jobbet. Efter några månader eller år i branschen bör denne säljare ha bra koll på hur denna ser ut.

En vanlig modell är 80% kurvan, nummer 2 du går på 80% av tiden för nummer 1. Nummer 4 går på 80% av nummer 2 osv.
Tiden 80% vid varje dubblering av antalet producerade (besparing på 20%). Exakt vad denna procentandel är för just din bransch bör planerare/säljare/vaddetkallasidinbranch ha koll på. Finns beskrivet i vilken grundläggande bok om produktionsplanering som helst.

EDIT: Noterade nu att det var en gammal tråd som dök upp, men kanske kan vara intressant ändå :)
Kul att du skrev, det blev ju inget drag alls i den här tråden.
Vid produktion misstänker jag att man från början räknar in inkörningstiden ?? Eller räknar på produktens pris när man vet.
I mitt fall kan det dröja ett år innan vi ska montera samma sak igen, och med helt andra förutsättningar.
Så kan det ju även vara innom bygg som detta forum handlar om.
Folk vill ha offert, vilket man ju förstår, men ibland är det nära nog omöjligt att sätta ett rimligt pris på vissa saker.
 
Isakare Isakare skrev:
Kul att du skrev, det blev ju inget drag alls i den här tråden.
Vid produktion misstänker jag att man från början räknar in inkörningstiden ?? Eller räknar på produktens pris när man vet.
I mitt fall kan det dröja ett år innan vi ska montera samma sak igen, och med helt andra förutsättningar.
Så kan det ju även vara innom bygg som detta forum handlar om.
Folk vill ha offert, vilket man ju förstår, men ibland är det nära nog omöjligt att sätta ett rimligt pris på vissa saker.
Sant. Men om du är i situationen att behöva lämna offerter så börja skriv ner utfallstider och skapa lite statistik så kan du snart sätta en siffra som funkar för din branch. Kanske 83% är lagom. Ju mer mänskligt arbete desto större potential att förbättra, ju mer maskinellt desto svårare. Har testat några gånger och har blivit förvånad hur lite variation det är när man väl samlat på sig 10-20 utfall.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.