Har en kyl/frys i sommarstugan. När vi sätter igång den för säsongen så vill inte frysen starta. De har separata reglage. Men när jag provar snabbinfrysning funkar frysen.

Någon som vet vad det skulle kunna bero på att frysen inte startar?
 
A
M Mikaela123 skrev:
Har en kyl/frys i sommarstugan. När vi sätter igång den för säsongen så vill inte frysen starta. De har separata reglage. Men när jag provar snabbinfrysning funkar frysen.

Någon som vet vad det skulle kunna bero på att frysen inte startar?
Termostat
Startrelä
Kompressor
 
”Många som inte läser inläggen här oxå inan de svarar”

Antagligen termostaten eftersom den funkar i maxläget (infrysning) då inte termostaten används.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
A
jag glömde kretskort och kondensatorer.

Vi vet ju inte
vad det är för frys (kyl/frys),
hur gammal den är
hur felsökningen gått till
om det är tillfälligheter.
Är det ett termostatskåp är det troligt att det är termostaten vilken var högst upp på min lista även om frystermostater är väldigt väldigt ovanligt att de går sönder, jag har bytt två på 15-år och några hundra kyltermostater under samma tid.
Är det inte ett termostatskåp är det väldigt osannolikt att det är termostaten som det är fel på...
 
electroluxaren skrev:
jag glömde kretskort och kondensatorer.

Vi vet ju inte
vad det är för frys (kyl/frys),
hur gammal den är
hur felsökningen gått till
om det är tillfälligheter.
Är det ett termostatskåp är det troligt att det är termostaten vilken var högst upp på min lista även om frystermostater är väldigt väldigt ovanligt att de går sönder, jag har bytt två på 15-år och några hundra kyltermostater under samma tid.
Är det inte ett termostatskåp är det väldigt osannolikt att det är termostaten som det är fel på...
Den är nog 15-20 år. Asea Skandia kombinerad kyl/frys. Hade samma problem förra året, men då startade den efter ett tag.
 
Kan ta bilder imorgon, om jag vet vad jag ska fotografera :)
 
A
M Mikaela123 skrev:
Den är nog 15-20 år. Asea Skandia kombinerad kyl/frys. Hade samma problem förra året, men då startade den efter ett tag.
då vet jag vad det är
en mycket högkvalitativ produkt
termostat på den tiden
du kan ju kolla om den går igång om du vrider termostaten fullt några ggr fram och tillbaka i så fall byt termostat
 
Perfekt tackar! :)

Dum fråga, men är termostaten själva vredet som jag ställer in med 0-7 på framsidan?
 
A
M Mikaela123 skrev:
Perfekt tackar! :)

Dum fråga, men är termostaten själva vredet som jag ställer in med 0-7 på framsidan?
Jamen
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.