Hej!
Jag har köpt en tegelvilla och förra ägaren har monterat en hängränna fel så att vattnet har stått still vid en skarv och droppat ner på fasadhörnet och teglet har sugit åt sig och sedan spruckit/ sprängts under vinter. Detta har pågått ender en tid och efter att han har blivit till åren orkade han väl inte att renovera.

Min fråga: Hur reparerar jag det lättast. Hörnet är på min baksida och syns inte så mycket ( det är väl därför som fd ägaren inte har brytt sig så mycket)

Kan man laga med något "fix", "murbruk", "betong" :rolleyes: eller måste man riva ner hela hörnet och försöka mura upp på nytt? (har inte tummen mitt i handen, men är väl inte den vanaste att pula med renoveringar av hus :))
 
Om du vill få det snyggt så bör du byta teglet. Vad är det för tegel? Problemet kan vara att få tag i likadana tegel. Fogarna går rätt lätt att skrapa eller fräsa ur, men som sagt, får du tag i likadana tegel..
 
Jag har tegel så det räcker, Ska jag använda typ en borrhammare eller är det för tufft? Är det någon isolering som behöver/ bör bytas ut eller någon ting annat som en amatör ska tänka på? Som sagt är ingen renoverare med vill ha det bra och helt.

Ytterst tacksam för alla förslag och råd
 
Du behöver inte hyra en bilhammare, det är ganska lätt att knacka bort de skadade stenarna för hand.

Huruvida någonting under är skadat och behöver bytas kan knappast någon här svara på, vi vet ju inte ens hur väggen är konstruerad..
 
jon_h skrev:
Huruvida någonting under är skadat och behöver bytas kan knappast någon här svara på, vi vet ju inte ens hur väggen är konstruerad..
:D Nej det var lite dåligt formulerat av mig.

Jag menar mera allmänt när man ändå håller på och bökar.
 
I
Bakom fasadteglet finns troligen en luftspalt (eller ska finnas i varje fall, om det inte är fuskbygge). Därför föga troligt att du bakom teglet behöver byta något eftersom vattnet som trängt igenom i så fall har runnit ner till botten och det lär du inte kunna se om det har åstadkommit någon skada därnere genom att hugga ut däruppe.
____________________
Byggaren
 
Tackar alla för hjälpen (tips och råd mottages givetvis ändå) Då vet jag vad jag ska gör i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.