Bra, tack för infon.
 
E ergu skrev:
Jag har provat att rikta med just en domkraft och iläggsbitar.
Problemet är att jag inte vet riktigt hur huset har rört sig. Jag tror att det endast är två hörn som har rört sig men det kan vara fler, samt att ett antal plint under huset kan ha vandrat både upp och ner....
Finns det något bra mätinstrument som man kan använda där man hela tiden har en refernspunkt i huset som man mäter utifrån? På så sätt kan man mäta upp "topografin" på golvet.

Jag tror inte att det är någon större fara med fukt/röta, det verkar ha klarat sig bra.


Mvh
Eric
Hej, jag köpte krysslaser och med det kunde jag även mäta hur mkt det lutade och vilka sidor som var aktuella att räta upp. Funkade för mig :)

Mvh
Mårten
 
B
M Mårten Åman skrev:
Hej, jag köpte krysslaser och med det kunde jag även mäta hur mkt det lutade och vilka sidor som var aktuella att räta upp. Funkade för mig :)

Mvh
Mårten
Trådlyft på 10år, snyggt
 
  • Gilla
Mårten Åman
  • Laddar…
M Mårten Åman skrev:
Hej, jag köpte krysslaser och med det kunde jag även mäta hur mkt det lutade och vilka sidor som var aktuella att räta upp. Funkade för mig :)

Mvh
Mårten
Jag använde oxå laser och fick en bild över hur mycket det lutade. Sen gjöt jag egna specilagjorda plintar där botten består av platta och uppepå det en plint, där jag sen satte en justerbar stolpsko som sen stugan står på. Så då kunde jag varje år efter justera vartefter den satte sig, och den har stått helt still de senaste åren. Blev mycket bra.

Under plintplattan grävde jag ur lite och la duk/sten så plinten ej skall stå i vatten. Sen dränerade jag runt stugan så vattnet rinner bort bättre.
 
  • Gilla
Mårten Åman
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Jag använde oxå laser och fick en bild över hur mycket det lutade. Sen gjöt jag egna specilagjorda plintar där botten består av platta och uppepå det en plint, där jag sen satte en justerbar stolpsko som sen stugan står på. Så då kunde jag varje år efter justera vartefter den satte sig, och den har stått helt still de senaste åren. Blev mycket bra.

Under plintplattan grävde jag ur lite och la duk/sten så plinten ej skall stå i vatten. Sen dränerade jag runt stugan så vattnet rinner bort bättre.
N Nygge72 skrev:
Jag använde oxå laser och fick en bild över hur mycket det lutade. Sen gjöt jag egna specilagjorda plintar där botten består av platta och uppepå det en plint, där jag sen satte en justerbar stolpsko som sen stugan står på. Så då kunde jag varje år efter justera vartefter den satte sig, och den har stått helt still de senaste åren. Blev mycket bra.

Under plintplattan grävde jag ur lite och la duk/sten så plinten ej skall stå i vatten. Sen dränerade jag runt stugan så vattnet rinner bort bättre.
Hej
Har du några bilder på när du gjorde detta? Vi har köpt en stuga på plintar. Ca 70 kvadrat som behöver rätas och vi har aldrig gjort detta tidigare. Vad för slags domkrafter behöver man?
/Anna
 
A amf skrev:
Hej
Har du några bilder på när du gjorde detta? Vi har köpt en stuga på plintar. Ca 70 kvadrat som behöver rätas och vi har aldrig gjort detta tidigare. Vad för slags domkrafter behöver man?
/Anna
A amf skrev:
Hej
Har du några bilder på när du gjorde detta? Vi har köpt en stuga på plintar. Ca 70 kvadrat som behöver rätas och vi har aldrig gjort detta tidigare. Vad för slags domkrafter behöver man?
/Anna
A amf skrev:
Hej
Har du några bilder på när du gjorde detta? Vi har köpt en stuga på plintar. Ca 70 kvadrat som behöver rätas och vi har aldrig gjort detta tidigare. Vad för slags domkrafter behöver man?
/Anna

Hej jag skickade svaret till dig som PM
 
N Nygge72 skrev:
Hej jag skickade svaret till dig som PM

Hej! Har du möjlighet att skicka mig bilderna också? Har en 70 m2 stuga på plint som jag måste rätta upp.

Mvh
/Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.