Hej!

Jag har haft den stora glädjen att ha en liten fuktskada i mitt lilla badrum. Tätskiktet var inte tätt, det hela hittades tidigt och det hade inte hunnit bli några större skador. Hur som helst så har jag börjat riva och fått ner i stort sett allt kakel och det tätskikt som satt. Badrummet är ca 80x250cm och har en dörr på mitten. Tidigare satt det bara tätskikt i duschdelen och min misstanke är att det slutade för tidigt och därför lät vatten komma in bakom.

Nu har jag fått bort allt kakel och det mesta av det underliggande gamla tätskiktet. På de delarna kommer jag att montera nytt kakel igen, men jag vill sätta tätskiktsfolie på samtliga väggar för att slippa framtida problem.

Min fråga till er är, de väggar som är målade idag, och ska vara målade när allt är färdigt, hur ska jag behandla dem innan jag kan limma dit tätskiktsfolien? Färgen är målad på två distinkta underlag, det ena är tegel med en mer solid puts och det andra är trävägg med vass och en mer porös puts. Jag vill undvika att riva ner alltför mycket bakomliggande material, och gärna kunna ganska direkt efter någon åtgärd som tar bort färgen kunna montera tätskiktsfolie och återigen måla, om det är möjligt.

Här är en bild på hur den målade delen möter den tidigare kaklade delen på den mindre porösa väggen.

Delvis avslitet kakel och skadat tätskikt på en badrumsvägg som möter en målad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
BirgitS
På målade ytor ska du inte ha samma tätskiktsfolie som bakom kaklet utan du ska följa instruktionerna för ett av de godkända målade systemen: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Helt vattentätt är alltså de system som är för våtzon 1, övriga är vattenskyddade.

För kaklade ytor så är det branschreglerna från BKR som gäller i stället.
 
  • Gilla
jonlachmann och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På målade ytor ska du inte ha samma tätskiktsfolie som bakom kaklet utan du ska följa instruktionerna för ett av de godkända målade systemen: [länk]
Helt vattentätt är alltså de system som är för våtzon 1, övriga är vattenskyddade.

För kaklade ytor så är det branschreglerna från BKR som gäller i stället.
Hej! Tack för detta, precis vad jag behöver för att få till allt rätt. Jag undrar dock hur jag bäst förbereder ytan för att få det att fästa väl, då det redan sitter ganska glatt våtrumsfärg på väggen?
 
Claes Sörmland
Vad gäller putsskadorna så lagas det genom nyputsning. Antingen med puts eller med t ex gipsputs. Sen får du spackla underlaget och slipa i omgångar tills det är snyggt för målning med ett våtrumssystem.

Gammal glatt våtrumsfärg tvättas ren med målartvätt före målning. En avtorkning med mycket T-röd före målning gör underverk på gammal glatt våtrumsfärg eftersom den är en akrylat som T-röd löser upp lite lätt på ytan.
 
  • Gilla
jonlachmann och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller putsskadorna så lagas det genom nyputsning. Antingen med puts eller med t ex gipsputs. Sen får du spackla underlaget och slipa i omgångar tills det är snyggt för målning med ett våtrumssystem.

Gammal glatt våtrumsfärg tvättas ren med målartvätt före målning. En avtorkning med mycket T-röd före målning gör underverk på gammal glatt våtrumsfärg eftersom den är en akrylat som T-röd löser upp lite lätt på ytan.
Tack, superbra svar, jag har gått och oroat mig över att behöva göra något mer drastiskt som att slipa bort all gammal färg.

Om man väljer ett tätskikssystem med folie för att sitta under kakel, och ett annat med folie som ska sitta under färgen, möter de då bara varandra med ett visst överlapp? Något att tänka på där? Utöver att följa tillverkarnas anvisningar.
 
BirgitS
J jonlachmann skrev:
Om man väljer ett tätskikssystem med folie för att sitta under kakel, och ett annat med folie som ska sitta under färgen, möter de då bara varandra med ett visst överlapp? Något att tänka på där? Utöver att följa tillverkarnas anvisningar.
Det står i tillverkarnas anvisningar och/eller i branschreglerna från BKR och/eller MVK precis hur det ska göras inkl. vilka produkter (lim etc.) som ska användas.
 
Claes Sörmland
Och just övergången från målat till filmbaserat våtrumssystem brukar ju vara knepigt eftersom det inte finns beskrivningar av hur olika företags produkter samspelar.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och just övergången från målat till filmbaserat våtrumssystem brukar ju vara knepigt eftersom det inte finns beskrivningar av hur olika företags produkter samspelar.
Filmbaserat?

Menar du typ detta:
Vid anslutning till kakel och klinker ska det keramiska materialets tätskikt vara utdraget, ca 30 mm, utanför ytan med keramiska plattor och in på ytan för målat tätskikt. Anledningen till detta är att målningsbehandlingen ska överlappa det keramiska materialet tätskikt så att fukt inte tränger in bakom tätskikten.
Från Alcros och Beckers instruktioner på https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/utforandeanvisningar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Filmbaserat?

Menar du typ detta:Från Alcros och Beckers instruktioner på [länk]
Perfekt att det finns, hade jag missat! (Sen får man väl kolla att motsvarande beskrivning finns hos tätskiktstillverkaren gällande det system man använder. Det är väl där det har brustit förr vad jag minns. Den där återkommande diskussionen om att skarva tätskikt En grannfamilj fick just nej från flera företag som inte ville skarva tätskikt i deras badrum.)
 
Redigerat:
Exakt, en snabbkoll på tex LIP Folie system 27 ger inga instruktioner kring sådana scenarior men nu kanske det var ett enstaka exempel. Då jag själv gör en gästtoa nu med målade väggar där jag övervägde att använda lite av min gamla folie från ett tidigare badrum låg det nära till hands dock.

Färgtillverkarna må ha instruktioner men det gäller att hitta en kombination av färg samt folie (alt rollat) tätskikt som tillsammans är okay
 
BirgitS
M myrstack skrev:
Färgtillverkarna må ha instruktioner men det gäller att hitta en kombination av färg samt folie (alt rollat) tätskikt som tillsammans är okay
Det är ju inte svårt eftersom de godkända målade systemen (vari tätskiktet ingår) finns listade: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system
Jag har inte sett någon där folien som används bakom kakel ingår utan det är särskild väv och/eller särskild färg som ger tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.