Hej
Kan inget om sånt här. Har ett 3 år gammalt (nytt) hus med golvvärme (Lagerstedt&Krantz) och luftvärmepump. Har en central mitt i huset med alla värmeslingor och en cirkulationspump. Nu efter 3 år och mitt i högsommaren har det börjat låta en massa ifrån centralen. Pumpen går och det låter som om det "spolar" i rören. Ibland blir det bättre för att sedan hastigt låta väldigt mycket igen. Har kollat så att trycket är ok i lv-pumpen.

Ska man lufta ett sånt här system på något vis? Ska man stänga av något under sommaren?

Tacksam om det är någon "förståsigpåare" som kan hjälpa mig.

/Gabba
 
Det är luft i systemet. Exakt hur du luftar bäst kan jag inte säga. Antagligen både på värmepumpen och på fördelarna till golvvärmen (det borde finnas en luftninppel i ena änden av den övre fördelaren).
 
Tack för tipset Mathias S.
Kollade lite och försökt läsa lite i någon teknisk beskrivning jag hämtat på L&K's hemsida men jag fattar inte riktigt. Verkar som det är ett jobb för en rörmokare eller?
Hur kan det komma sig att det blir luft i systemet efter så lång tid, är inte systemet slutet?
 
Systemet ska (är) vara tätt men lite luft kommer alltid in verkar det som. Du märker det antagligen nu pga trycket i systemet är lägre nu på sommaren när vattnet är svalare i rören. Luftbubblorna kan ju ha legat och lurat nånstans där du inte märkt av det också....

Att lufta systemet är inget konstigt normalt sett. Se bara till att fylla på vatten också så att du hela tiden har ett trycksatt system, annars blir det bara mer luft....
 
Mathias S
Jag lyckades faktiskt efter lite detektivarbete lufta både Lv-pumpen och fördelarna så tack för att du ledsagade mig.
En annan fråga. Läser i L&K's driftinstruktioner att man bör stänga av strömtillförseln för rumsreglering under sommaren för att öka livslängden på ställdonen. Gissar att man då borde bryta strömen till kopplingsboxen men enda sättet för mig att göra det är att dra ut kontakten och då bryts även strömmen till cirkulationspumpen vilket väl inte är en bra idé eller?
 
Och oljudet fortsätter...
Har nu luftat varenda radiator på övervåningen, båda fördelarna (tillopp, retur) och värmepumpen. Den sistnämda tre gånger för det är endast där jag tycker det sipprar ut någon luft. Tyckte det kom ut lite luft även sista gången. Efter det har jag sett till att trycket håller sig på stadiga 1,5 bar.
MEN oljudet kommer tillbaka efter kanske 1/2 - 1 dygn. Ska det fyllas på mer vatten någon annan stans? Å ska fördelaren till tilloppet vara jättevarm så här mitt i sommaren(jag gissar av framledningstemperaturen)?
 
Ingenting på radiatorsidan borde vara speciellt varmt såhär års? Man kan behöva lufta flera gånger under flera dagar innan man får ut all luft. Det finns nog bara ett ställe att fylla på vatten (på pumpen).

Har du verkligen en luftnippel på returfördelaren? Du har väl inte släppt in lite luft där....fast med 1,5kilos tryck i systemet borde det snarare spruta ut. Normalt drifttryck brukar väl ligga på något kilo, inte mer.

Det är inget konstigt att stänga av cirkulationspumparna till golvvärmen - det kan vara bra att starta den några gånger under sommaren så att den inte rostar fast.

Har i övrigt inga bra handfasta tips.
 
Japp, sitter en luftnippel på både tillopp och retur. Tror inte risken är stor att någon luft kommit in den vägen men jag kanske skall undvika den i fortsättningen.
Ja enligt IVT bruksen skall trycket ligga mellan 0,5 och 1,5. När trycket sjunker då och då brukar jag ställa upp till knappt 1,5 (eftersom jag vet att det sjunker efter hand).

Får väl köra på några dagar nu så får vi se vad som händer.

/Gabba
 
Jag skakar om tråden lite..

Har vattenburen golvvärme och trägolv på detta. I ett sovrum hörs ett litet knäppande ljud som sakta ökar i frekvens för att sedan avtar och tystnar....kanske 1 gång/timme, troligtvis beroende på väder o vind. Har inte lyckats kolla om det är golvvärmen i rummet eller vattenledning som kommer in via en kulvert precis bredvid rummet.

Någon som har hört något liknande i sina värmeledningar?

Har provat att lufta...men det löser inte problemet.
 
Bösahus skrev:
Jag skakar om tråden lite..
...
En misstanke: Ett varmvattenrör, till radiatorer eller förbrukningsvatten, värms upp och svalnar.
Koppar har hög värmeutvidgningskoefficient, och när röret ömsom blir längre och kortare "gnider" det mot någon byggndsdetalj.
Så blir det kan bli små knäppningar för varje tiondels mm-förflyttning av röret i genomgången, om friktionen inte är så liten att röret kan glida fritt.
Det kanske räcker att linda lite teflon runt röret vid genomgången.
 
Hmm...ja för vattnet kommer ju in i huset via en kulvert som hänger mellan huset och uthuset där pannan står...så temperaturskillnader skulle ju kunna finnas...samt något att gnida mot.

Får fram med pannlampan..
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Jag skakar om tråden lite..

Har vattenburen golvvärme och trägolv på detta. I ett sovrum hörs ett litet knäppande ljud som sakta ökar i frekvens för att sedan avtar och tystnar....kanske 1 gång/timme, troligtvis beroende på väder o vind. Har inte lyckats kolla om det är golvvärmen i rummet eller vattenledning som kommer in via en kulvert precis bredvid rummet.

Någon som har hört något liknande i sina värmeledningar?

Har provat att lufta...men det löser inte problemet.
Det är högst troligtvis så att ett rör ligger emot trä på något ställe. När röret trycksats och varmare vatten flödar genom röret så expanderar det. När det blir varmt inne så stänger shunten kretsen varpå röret svalnar. Sen sjunker temperaturen i huset, shunten öppnas röret expanderar och knäppljud kan uppstå. Röret glider då mot trät och ljud uppstår. Tyvärr tror jag enda sättet att lösa det är att öppna upp i golv/tak för att lägga något mellan röret och träregeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.