Hej!
Behöver er hjälp. Jag och min sambo vill renovera ett torp som står på vårt landställe. Hela syllen måste bytas och även fasaden måste snyggas till. Men, vem anlitar vi för att se över en grundlig inspektion av eventuella fuktskador etc. Kan tillägga att taket verkar vara i fint skick då takpannorna byttes ut för några år sedan. Kan ni kanske peka oss i rätt riktning, vart börjar vi?

Tack!
 
  • Äldre rödmålat torp med sliten fasad och fräscht tegeltak, behov av renovering av syll och fasad synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade ringt en besiktningsman. Gå in på SBR så hittar du vilka som jobbar i ditt område: https://sbr.se/
 
  • Gilla
Sofia Gustafsson
  • Laddar…
Jag tycker att det verkar som att ni har bra koll själva?

Min erfarenhet av besiktningsmän är att gamla hus, byggda med gamla metoder reder de inte ut.

Starta med det du själv listat och jobba er fram. Om det finns några fuktskador kommer ni att märka det.

Byt inte ut saker i onödan, kom ihåg att man kan byta delar som är dåliga, tex nedersta bitarna av fasaden istället för hela.

Väldigt fint hus!:heart:
 
  • Gilla
Mathias Hallberg och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade ringt en besiktningsman. Gå in på SBR så hittar du vilka som jobbar i ditt område: [länk]
Tack för tips! Ska kolla in
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att det verkar som att ni har bra koll själva?

Min erfarenhet av besiktningsmän är att gamla hus, byggda med gamla metoder reder de inte ut.

Starta med det du själv listat och jobba er fram. Om det finns några fuktskador kommer ni att märka det.

Byt inte ut saker i onödan, kom ihåg att man kan byta delar som är dåliga, tex nedersta bitarna av fasaden istället för hela.

Väldigt fint hus!:heart:
Ja kanske har vi lite koll, bara att det känns ”läskigt” att börja utan att veta vad vi ger oss in på Men du har nog rätt!
Tack snälla för tips och fina ord! ❤️
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att det verkar som att ni har bra koll själva?

Min erfarenhet av besiktningsmän är att gamla hus, byggda med gamla metoder reder de inte ut.

Starta med det du själv listat och jobba er fram. Om det finns några fuktskador kommer ni att märka det.

Byt inte ut saker i onödan, kom ihåg att man kan byta delar som är dåliga, tex nedersta bitarna av fasaden istället för hela.

Väldigt fint hus!:heart:
Kan det ha varit Anticimex du anlitade då? :)

Vi har vid fyra olika tillfällen haft olika besiktningsmän som tittat på vårt gamla hus och fick mycket värdefulla tips av samtliga utom en (som var en vi inte anlitade själva, i samband med badrumsrenovering.)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S Sofia Gustafsson skrev:
Ja kanske har vi lite koll, bara att det känns ”läskigt” att börja utan att veta vad vi ger oss in på Men du har nog rätt!
Tack snälla för tips och fina ord! ❤️
När det gäller gamla hus vet man aldrig vad man ger sig in på. Det är karaktärsdanande med gamla hus säger min mor.:crysmile: Det har hon rätt i.
Det är bara att börja i en ända och sen fortsätta.

Syllarna kan väl vara en bra sak att börja med?

Läs böcker om hur äldre hus är konstruerade och hur de olika tidslagren är uppbyggda. Och ha inte för höga ambitioner när det gäller tidplan.

Det är roligt att rusta gamla hus.:love:
 
  • Gilla
Sofia Gustafsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kan det ha varit Anticimex du anlitade då? :)

Vi har vid fyra olika tillfällen haft olika besiktningsmän som tittat på vårt gamla hus och fick mycket värdefulla tips av samtliga utom en (som var en vi inte anlitade själva, i samband med badrumsrenovering.)
Jo, men inte bara. Råd om att byta ut helt fantastiska fönster har jag fått en gång. :thinking:
 
Jiji Jiji skrev:
När det gäller gamla hus vet man aldrig vad man ger sig in på. Det är karaktärsdanande med gamla hus säger min mor.:crysmile: Det har hon rätt i.
Det är bara att börja i en ända och sen fortsätta.

Syllarna kan väl vara en bra sak att börja med?

Läs böcker om hur äldre hus är konstruerade och hur de olika tidslagren är uppbyggda. Och ha inte för höga ambitioner när det gäller tidplan.

Det är roligt att rusta gamla hus.:love:
Ja syllen är ett måste men också kolla taket invändigt. Där har du nog rätt i att vi nog själva kommer se om det är fuktskadat när vi väl börjat undersöka. Vi har förstått att skynda långsamt är det som gäller här Ska definitivt kolla in böcker om gamla hus, bra tips!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.