S
B Bagdadbob skrev:
Rörmokarna som använder sig av Ahlsells utgår från Ahlsells rekommenderade prislistor till kund.
Själva har de sedan upp till 60% rabatt på det material de säljer till kund.. Sen när de fakturerar kunden så är det Ahlsells rekommenderade priser som står på fakturan. En del rörmokare brukar lägga 10-15% rabatt på rördelar till till kund, de ses ju då att verkligen bry sig om kunden och skicka rabatt vidare. Det de gör är bara att skicka en liten del av övervinsten vidare till kunden,
Sen börjar rörmokarna arbetet normalt kl 07.00, men då har de "ställtid", de måste ju hämta ut alla grejer de behöver under kommande dagen. Men under den tiden bjuder Ahlsells på en rejäl frukost och man kan sitta och snacka lite skit med andra mokare och hantverkare. Men gissa vem som betalarar? Rätt, det är du, arbetstiden börjar kl, 07 och det kommer på din faktura och det slutar inte där, dagen är lång.......luncher och eftermiddagsfikor som drar ut på tiden, de måste ju hämta delar som saknas. Och en eftemiddagsmacka och kaffe brukar alltid gå att få hos Ahlsells.

I rättvisans namn är det här ett långt gummiband som används olika mycket av olika hantverkare. allt från väldigt seriösa till de som saknar skrupler helt.

Får jag gissa att du jobbar på kontor/hemifrån? Produktiv tid för kontorsfolk brukar ligga kring 1 till 1,5 timmar per dag, men du förväntar dig att hantverkare ska jobba effektivt 8 timmar per dag? :D

Ytterst få hantverkare som äter frukost på Ahlsell, och att man har ställtid, jag tror inte du hade varit så nöjd om hantverkaren kom helt utan material?
 
Mikael_L
S SueCia skrev:
Produktiv tid för kontorsfolk brukar ligga kring 1 till 1,5 timmar per dag
Försöker du bara starta flamewar?, det är ju onödigt. Du vet ju att du har fel, sånt där är bara löjligt att hålla på med på ett seriöst forum.
Ta hellre det där på flashback.
 
  • Gilla
optimum och 21 till
  • Laddar…
G
S SueCia skrev:
Får jag gissa att du jobbar på kontor/hemifrån? Produktiv tid för kontorsfolk brukar ligga kring 1 till 1,5 timmar per dag, men du förväntar dig att hantverkare ska jobba effektivt 8 timmar per dag? :D

Vilken bransch gäller ovan? Har du källa på det?
 
S SueCia skrev:
Får jag gissa att du jobbar på kontor/hemifrån? Produktiv tid för kontorsfolk brukar ligga kring 1 till 1,5 timmar per dag, men du förväntar dig att hantverkare ska jobba effektivt 8 timmar per dag? :D

Ytterst få hantverkare som äter frukost på Ahlsell, och att man har ställtid, jag tror inte du hade varit så nöjd om hantverkaren kom helt utan material?
Jag jobbar på kontor och du har rätt. Möjligheten för slackande är otroligt stor. Har haft kollegor som inte åstadkommit något vettigt på flera veckor - utan att bli ifrågasatta :/

Tror detta problem finns i alla branscher. Arbetsmoralen idag är helt enkelt urholkad. När det gäller kontor så drabbar det dock ofta ingen fattig. När det gäller hantverkare däremot så är det ju en riktig person som i slutändan står för notan och då svider det såklart lite extra.
 
  • Haha
NoOne2k
  • Laddar…
K
B Bagdadbob skrev:
Rätt, det är du, arbetstiden börjar kl, 07 och det kommer på din faktura och det slutar inte där, dagen är lång
När jag jobbade som elektriker så hade Storel frukost.
Vi och majoriteten var där vid 06.30-06.45, fikade och umgicks till strax innan 7. därefter plockade vi materialet och debiterade kund från klockan 7.
 
  • Gilla
NorraS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Åtminstone i Uppsala försvann frukost och fikabröd hos alla grossisterna under hela pandemin, och det har fortfarande inte kommit tillbaka.
En kopp kaffe kunde man hela gå och ta sig, men inte mer.

För mig kan det kvitta, det där med att sitta och fika där var för mig bara ett nyhetens behag som jag slutade helt med efter ett par år.
Det som kunde hända var att om jag var tvungen att forsa in där runt lunchtid och hade en stressad dag så kunde jag dra i mig en macka eller två om det inte var bortdukat eller slut, som ersättning för lunch, bara för att spara en halvtimme på att slippa ta mig på ytterligare ett ställe för någon snabb mat.
Inte ofta jag hade så stressiga dagar, men någon gång ibland.
 
F
S Spannen skrev:
Jag jobbar på kontor och du har rätt. Möjligheten för slackande är otroligt stor. Har haft kollegor som inte åstadkommit något vettigt på flera veckor - utan att bli ifrågasatta :/

Tror detta problem finns i alla branscher. Arbetsmoralen idag är helt enkelt urholkad. När det gäller kontor så drabbar det dock ofta ingen fattig. När det gäller hantverkare däremot så är det ju en riktig person som i slutändan står för notan och då svider det såklart lite extra.
Med all respekt…. För oss andra som inte jobbar på Försäkringskassan eller Länstyrelsen så gäller det inte i riktigt lika mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
Conqvist och 9 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Försöker du bara starta flamewar?, det är ju onödigt. Du vet ju att du har fel, sånt där är bara löjligt att hålla på med på ett seriöst forum.
Ta hellre det där på flashback.
Jag försöker inte starta flamewar, har flertalet vänner som jobbar på kontor, jag själv har drygt 50% kontorstjänst och hela korridoren full med kontorsfolk. Jag säger som det är. Självklart finns det folk som har mycket att göra på kontoret men de allra flesta har det verkligen inte.
 
S
F fsn skrev:
Med all respekt…. För oss andra som inte jobbar på Försäkringskassan eller Länstyrelsen så gäller det inte i riktigt lika mycket.
som sagt det finns folk som behöver arbeta på kontoret också. Men min bild av det hela är att det är cirka 1,5h jobb per dag utspritt över hela dagen.
 
Mikael_L
S SueCia skrev:
Jag försöker inte starta flamewar, har flertalet vänner som jobbar på kontor, jag själv har drygt 50% kontorstjänst och hela korridoren full med kontorsfolk. Jag säger som det är. Självklart finns det folk som har mycket att göra på kontoret men de allra flesta har det verkligen inte.
Varför jobbar du bara en halvtimme av dina 4 timmar då?
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Hur definierar man jobb? Jag har 5 timmar möten i dag. Innebär det att jag bara kan jobba 3 timmar, eller att jag jobbar (minst) 5 timmar?
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om vi nu ska köra med anedoktisk bevisföring här (som det nu har börjats med) så är min erfarenhet av kontorsjobb (ja, jag har haft heltid på sånt tidigare i livet) att alla jobbar hela tiden.
Själv kändes det som att en dag ofta blev något mellan 6 och 9 timmar ordentligt arbete, dvs jag hade aningens slappt, blev inte ständigt tillförd mer uppgifter som tvingade mig att överstiga 8 timmar regelbundet.
Och det jag kunde se av kollegor var det samma, jag delade långa tider rum med minst en till, en del satt i kontorslandskap ...

Sen kan man ju alltid ifrågasätta VAD man gör på sina timmar, även om det är arbete som utförs i arbetsgivarens ögon behöver det inte vara speciellt nyttigt för företaget.
Att sitta genom ett möte på 2 timmar där det som rör en själv bara avhandlas i någon minut är lite själsdödande.
Alla märkliga internutbildningar som bara var löliga likaså.
Vi hade också R&D-möten typ varannan månad som först sköttes av en som var väl bekant med organisationen och hyggligt karismatisk och levererade sånt som vi gillade att få veta, sen gick denne vidare uppåt i hierarkin och nästa som tog över var en torr bokhållare som mest mumlade ekonomiska siffror på dessa möten och kändes otroligt onödiga att närvara vid, så slutade jag närvara vid dessa möten, dessa var det ju ingen plikt att vara med i, inte på samma sätt som projektmöten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Hur definierar man jobb? Jag har 5 timmar möten i dag. Innebär det att jag bara kan jobba 3 timmar, eller att jag jobbar (minst) 5 timmar?
minst 5 timmar va? Om inte mötena är privata :)
 
F fsn skrev:
Med all respekt…. För oss andra som inte jobbar på Försäkringskassan eller Länstyrelsen så gäller det inte i riktigt lika mycket.
Mina erfarenheter är från privata bolag, både stora globala och mindre. Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men jag menade att möjligheterna att slappa finns, inte att merparten kanske nödvändigtvis utnyttjar det. Däremot finns det enligt egen och vänners erfarenhet alltid några som gör det i olika grad.

En slapp chef leder ju lätt till att alla under honom får det kravlöst och kommer undan med det ena och det andra. I ett stort utvecklingsprojekt ska det mycket till för att det ska märkas om några individer inte levererar.

Observera att jag själv inte är en av dessa utan snarare tvärtom, en som faktiskt stör mig när kollegor inte drar sitt lass!
 
F
S SueCia skrev:
som sagt det finns folk som behöver arbeta på kontoret också. Men min bild av det hela är att det är cirka 1,5h jobb per dag utspritt över hela dagen.

Och vad jobbar du med? Jag tänker på mitt jobb när jag vaknat, när jag försöker somna och knappt 10h/dag i genomsnitt på arbetstid.

Vissa dagar är mer, andra mindre men några jävla 1,5h/dag är det inte.
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.