MarcusRask MarcusRask skrev:
Har jag sagt tidigare. Den lades vid anläggandet av dammen. Dock vet inte föregående ägare när det var. Innan 90-talet iallafall.
Inte svar på frågan.
 
  • Gilla
OLSSON16 och 1 till
  • Laddar…
Det låter väldigt osannolikt att dammen skulle vara vattenfylld av regnvatten om grundvattnet var klart lägre.
 
  • Gilla
OLSSON16
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det låter väldigt osannolikt att dammen skulle vara vattenfylld av regnvatten om grundvattnet var klart lägre.
Bor man på lera så är det inte ovanligt. Men dylika dammar brukar torka ut rätt rejält under sommaren, det regnar ju inget här på östsidan.
 
Claes Sörmland
MarcusRask MarcusRask skrev:
Har jag sagt tidigare. Den lades vid anläggandet av dammen. Dock vet inte föregående ägare när det var. Innan 90-talet iallafall.
Jag undrar eftersom jag kan tänka mig att trumman installerades av väghållaren vid den tiden för att hantera vattnet från dammen. D v s trumman är en tillbehör till vägen som då underhålls av väghållaren.

Men som jag redan tidigare har tagit upp, om anläggningslagen är tillämplig för vägen så är trumman i alla fall något som underhålls av väghållaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det bara är deras damm som rinner ut där så ligger det på dom att lösa problemet. Man får vad jag vet inte bara låta sitt dagvatten från stuprör osv rinna över till grannen utan man ska ta hand om det på egen tomt. Och har de inget avtal så får du väl berätta det för dom och fråga om dom är intresserade av att göra ett eller hitta en annan lösning på problemet som inte inkluderar att släppa ut skiten på din tomt.
Begriper inte alls varför folk tycker det är ditt problem att ta hand om. Men jag tror vi tolkar inläggen olika och utan bilder är det svårt att se hur det ser ut i verkligheten. Den uppifrån hjälpte inte mig iallafall.

kolla med en jurist i värsta fall. Ta ut dom och låt dom kolla hur det se ut och sen kika över alla papper på tomten.
 
Claes Sörmland
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Begriper inte alls varför folk tycker det är ditt problem att ta hand om. Men jag tror vi tolkar inläggen olika och utan bilder är det svårt att se hur det ser ut i verkligheten. Den uppifrån hjälpte inte mig iallafall.
Vill man som fastighetsägare lösa ett problem som man själv har definierat och grannen inte känns vid så hamnar man i praktiken i situationen att man får välja mellan att lösa det själv eller inte få det löst. Jag tror det är den insikten många har velat förmedla.

Sen kan man ju istället för att själv lösa problemet välja att sura över att grannen är en idiot som inte vill erkänna problemet. Det står var och en fritt men då ska nog ingå i kalkylen att det inte blir löst. Och någon jurist ändrar inte på det. Inte heller någon kommun. Det är i alla fall min livserfarenhet,.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 15 till
  • Laddar…
De släpper ju ut vatten på sin fastighet. Det går ju inte att trolla bort vatten. Det är inte ovanligt att en väg behöver diken och trummor.
 
  • Gilla
OLSSON16 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De släpper ju ut vatten på sin fastighet. Det går ju inte att trolla bort vatten. Det är inte ovanligt att en väg behöver diken och trummor.
fast det är väl det alltihop handlar om, att de släpper ut vattnet på granntomten/vägen istället för att leda ner det i en stenkista eller liknande lösning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
fast det är väl det alltihop handlar om, att de släpper ut vattnet på granntomten/vägen istället för att leda ner det i en stenkista eller liknande lösning.
Stenkista är enbart för de med genomsläpplig mark. Lera och sluttande tomt med en lågpunkt så krävs en damm eller att man leder bort vattnet via dike eller rör.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill man som fastighetsägare lösa ett problem som man själv har definierat och grannen inte känns vid så hamnar man i praktiken i situationen att man får välja mellan att lösa det själv eller inte få det löst. Jag tror det är den insikten många har velat förmedla.

Sen kan man ju istället för att själv lösa problemet välja att sura över att grannen är en idiot som inte vill erkänna problemet. Det står var och en fritt men då ska nog ingå i kalkylen att det inte blir löst. Och någon jurist ändrar inte på det. Inte heller någon kommun. Det är i alla fall min livserfarenhet,.
håller absolut inte med här. Om grannen gör nått korkat som påverkar min tomt negativt så knyter jag inte näven i byxfickan och städar upp. Grannen får lösa sin skit själv utan att det påverkar mig.

Jurister kan säkert se till att få bort grannens utlopp från vägen och tvinga honom att anlägga en stenkista för regnvattnet som alla andra. Du får i annat fall säga att du tänker dika ut längs med vägen och skylla på att du ska dra om avrinningen från vägen och flytta på trumman. Så blir grannen nog snabb med att vilja ha till en lösning.
 
Claes Sörmland
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
håller absolut inte med här. Om grannen gör nått korkat som påverkar min tomt negativt så knyter jag inte näven i byxfickan och städar upp. Grannen får lösa sin skit själv utan att det påverkar mig.
Ja om det görs en åtgärd så kan man ju reagera på den. Det är klokt.

Men detta berör en damm som är över 30 år gammal om jag förstår det rätt.
 
  • Gilla
OLSSON16 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stenkista är enbart för de med genomsläpplig mark. Lera och sluttande tomt med en lågpunkt så krävs en damm eller att man leder bort vattnet via dike eller rör.
då får väl grannen ta och göra det då. På ett sätt som inte förstör vägen på granntomten. Finns det inga avtal så ska väl inte röret ligga där heller?
 
Claes Sörmland
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
då får väl grannen ta och göra det då. På ett sätt som inte förstör vägen på granntomten. Finns det inga avtal så ska väl inte röret ligga där heller?
Det beror väl på. Som det nu verkar så är ju trumman väghållarens, en del av vägen. Vill TS ta bort trumman så det står det denne fritt om han är väghållaren (vilket ju är oklart). Om det inte skadar grannfastigheten. Men det lär leda till samma eller ännu större problem med vägen så det är lite som att skjuta sig själv i foten.

Det tycks vara stridigt mellan grannen och TS om dammens vatten verkligen orsakar problem för vägen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
håller absolut inte med här. Om grannen gör nått korkat som påverkar min tomt negativt så knyter jag inte näven i byxfickan och städar upp. Grannen får lösa sin skit själv utan att det påverkar mig.

Jurister kan säkert se till att få bort grannens utlopp från vägen och tvinga honom att anlägga en stenkista för regnvattnet som alla andra. Du får i annat fall säga att du tänker dika ut längs med vägen och skylla på att du ska dra om avrinningen från vägen och flytta på trumman. Så blir grannen nog snabb med att vilja ha till en lösning.
Skulle något bli bättre av att fylla dammen med sten? En stenkista kan inte trolla bort vatten.
 
  • Gilla
  • Älska
OLSSON16 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle något bli bättre av att fylla dammen med sten? En stenkista kan inte trolla bort vatten.
nej men hindra bråtet från dammen att klogga igen loppet ut kanske iallafall. Nån slags åtgärd måste ju till för att stoppa problemet. Svårt att se hur det kan lösas en gång för alla utan att OP måste springa där och rensa ut grannens skit lite nu och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.